9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER Abdülkerim Kasım Sınırda buluşalım Halepten iki ayrı reaksiyon sesinin yükselmesiyle, ayırma hareketinin ba- şarılı olduğu anlaşılmıştır. Filhakika Halep Radyosu sivillerle anlaşmayı i- lan ederken, öte yandan bir kısım su- bayların da Nasırdan silâhlı omüda- hale ve yardım istedikleri, şayi olmuş- tur. Bu yardımın hakikaten istenip is- tenmediği bugüne kadar az çok esrar- lı bir sual olarak kalmıştır. Fakat ne olursa olsun, olay sırasında Nasırın gayet vahim bir tercih karşısında kal- dığı şüphesizdir. Bu Halep işi Kahire- li diktatör için bir fırsat da olabilirdi, birtuzak da... Herhalde bir prestij me- selesi bütün heybetile oNasırın karşı- sına dikilmişti. Kahireli diktatör bunu şu şekil- de halledebileceğini zannetti : Evvelâ Halepli subayların kendisinden yardım istedikleri haberlerini yalanladı. Ar- kasından da işe büsbütün kayıtsız kal- mış görünmemek için Halep ile Şam arasında tavassut teklifinde bulundu. Ancak, bu sırada Şam, Halebe ültima- tomu dayamış ve zırhlı kuvvetler ha- rekete geçmişti.. Gizlenmiş kin Şama sâdık kuvvetlerin harekete geç- mesi karşısında Halep garnizonu müzakereye talip oldu ve bir delegas- yon gönderilmesini istedi. Fakat ileri harekâta devam eden Şam kuvvetleri Halep garnizonu elemanlarıyle karşı- karşıya gelinceye kadar müzakere ol- madı. Müzakere âdeta takım kuman- danları kademesinden başlayıp yük- sek kademelere intikal ederek bir "Vi- re' muamelesi şeklini aldı. Halep Rad- yosu Şam Radyosunun dilini kullan- maya başlamıştı. 28 Mart darbesini hazırladıkları söylenen bir kısım subaylar rızaları ile ordudan ayrılıp İsviçreye gittiler. Bir kısmının da firar halinde olduğu söylenmektedir. Fakat herhalde Şam duruma hâkim olmuş ve idareyi sivil- lere devir hazırlığa başlamıştır. Abdünnasırın tavassut teklifinin bu şekilde havada kalması elbette ki Kahireyi epey müşkül bir durumda bı- rakmıştır, İşler durulunca Kahire ile Şam arasında radyo dalgaları üzerin- de başlayan mücadele bunu göster- mektedir. Kahire "Gerici 'idare" diye adlandırdığı sivil hükümeti, Mısır ile birleşme taraftarı olan Suriyeli ele- manları temizlemek için evvelden ted- bir almak, bu arada Iraktan yardım sağlamakla suçlandırmaktadır. Buna delil olarak da 15 Martta Cumhurbaş- kanı Nazım Kudsi ile Irak Başbakanı Abdülkerim Kasımın hudut üzerinde yaptıkları mülakat gösterilmektedir. Bu arada Moskovanın iddiaları da Türkiyenin Suriye sınır boyunda yığı- nak yaptığı omerkezindedir. Bu son iddia gereği gibi yalanlanmıştır. Lâ- kin Kahire ve Moskova bu motifi daha bir müddet işleyecek gibi görünmek- tedirler.