9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

KALKINMA ünde yunan ekonomisinin gene başlı- ca desteğini teşkil etti Yunan idarecileri, işin başında du- ruma şöyle bir teşhis koydular: Yu- nanistan bir tarım memleketidir. XX. Asrın ikinci yarısında bir tarım mem- leketinin, normal şartlar altında, denk ticaret muvazenesi kurmasına imkân yoktur. İhracatın sağladığı dö- viz, mutlaka ithalata gidecek döviz- den çok az olacaktır, Tediye mlivaze- nesindeki bu açığı, başka yollardan kapatmak lâzımdır. Bu başka yollar, iktisat lisanında (o"Görünmeyenler" diye bilinen gelirlerdir. - Yunanistan, kendi "Görünmeyenler"ini dört ka- lemde topladı: Dış yardım, Gemicilik, Turizm ve Yabancı memleketlerdeki yunan muhacirlerin ana vatana gön- Bu, aklın kolay alamayacağı bir ha- rikulade yükseliştir. Bunun neticesin- dedir ki Yunanistanın 1050'de 54 mil- yon olan döviz rezervi halen 265 mil- yon dolara çıkmıştır. Hem de, ithala- tın kısılmaması suretiyle... Gerçekten yunanlılar, ithalatı kıs- mak gibi bir zecri tedbire gitmediler. "Kazan ve adam gibi yaşa" prensibi- ni, baş tacı ettiler. 1953'ten itibaren, yani ilk hedeflere varılmasıyla birlik- te tatbikine başlanan geniş liberasyon içinde ithalat süratle yükseldi. Bu yükselik, iki kanatta da oldu. Hem dı- şardan yatırım malzemesi daha çok getirildi. Hem de halkın artan istifa gücünü karşılamak üzere ( istihlak maddelerinin ithalatı genişletildi. Bu- gün Atinada, aklınıza gelen her şey Yunanistanda yeni yollar Her yol kalkınmaya çıkar derdikleri paralar. Yunan bütçesinde, 1950-52 yılları arasında en büyük ge- lir dilimini dış yardım teşkil etti. Fa- kat aynı devrede, yunanlılar bir kaç noktada prensip kararına varıp hazır- lıklara giriştiler. 1) "Görünmeyenler" i arttırmak, 2) İçerde bir sanayi ku- rarak piyasayı doyurmak, 3) İhracatı mümkün nisbetinde fazlalaştırmak. 1952'den itibaren, Yunanistanın dış yardıma ihtiyacı azalmaya Zira memleketin kendi gelirleri, tedi- ye muvazenesinde daha önemli yer âl- dı. Böylece, bütçe grafiklerindeki dış yardım çizgisi gittikçe alçaldı. Buna mukabil, öteki hedeflere bilhassa Ka- ramanlis iktidarı süresinde (o varıldı. 1950'de 55 milyon dolar olan görünme- yen gelirler 1961'de 320 milyon, oldu. başladı.. dükkânlarda vardır. Fiyatını «dedik- ten sonra Yardley traş sabunundan Veuve Glicguot şampanyasına ve Chi- vas Regal viskisine Yunanistanda yok yoktur. Atmanın Pera Palası Grande Bretagne otelinde müşteriler yumur- talı ingiliz "bacon"uyla isviçre kaka- osu içmekte, sonra sevdikleri marka amerikan sigarasını o tellendirmekte- dirler. Değirmenin suyu ithalatın bu artış temposunu, ihracat takip edemedi. Ama yunanlılar i- çin bu bir sürpriz olmadı. Zira, tarım memleketlerinin hususiyetini baştan hesaplamışlardı. Buna rağmen, yatı- rımların ve tarım sektörüne verilen önemin neticesi olarak on senelik dev- renin ilk yarısında ihracat iki misli Cc yükseldi, ikinci yarısındaki yükse- liş temposu, tarım mahsullerinin mil- letlerarası piyasada karşılaştığı ma- lâm müşkiller dolayısıyla daha yavaş oldu. Mamafih gene de son bir yıl sar- fında ihracat yüzde 12 nisbetinde art- mıştır. Önümüzdeki yıl, Yunanistanın tediye muvazenesinde ihracat hane- sindeki rakkamın daha yüksek olma- sı hiç kimseyi şaşırtmamalıdır. Zira 1961 yık, tarım sahasında fevkalâde bir yıl oldu, Yunanistanın 1961'deki (| İthalatı 561 milyon dolardır. -Üç misli fazla nüfusa sahip Türkiyeninki de hemen hemen o kadardır,- İhracatın tutarı ise, 234 milyon dolardır, - Üç misli nü- fusa sahip Türkiyeninki biraz fazla- dır, 300 milyon civarındadır-. İ "Görünmeyenler"in görünen kendini burada hissettirmektedir. Ti- caret müvazehesihdeki bu açığa rağ- men tediye muvazenesi fazlalıkla ka- panmaktadır. Hem de, 1961 yılında A- merikan yardımından sadece 39 mil- yon dolar sağlanmış olduğu halde.. Karamanlisin Yunanistanı, işin (o ba- şında çizdiği hedeflere varmayı bil- di. 1953 yılında memlekete turizmden 22 milyon 725 bin dolar girmişti. Bu rakkam 1957'de 41 milyon 474 bin do- lara, 1960'da 51 milyon 400 bin do- lara, İ961'de ise tam 68 milyon dola- ra çıkmıştır. Yabancı turistin o fert başına bıraktığı döviz itibariyle Yu- nanistan Avrupada, İngiltereden son- ra ikinci durumdadır. Zira 68 milyon dolar, 400 bin kadar turist tarafın- dan Yunanistanda sarfedilmiştir. Görünmeyen gelirlerin asıl şayanı hayret artışı, gemicilikte oldu, 1961 yılında Yunanistan deniz nakliyatın- dan 102 milyon dolar kazandı. Dışar- daki yunanlıların gönderdikleri para- lar ise, 98 milyon dolara baliğ oldu. Böylece, yunan drahmisi önce sağlam bir ekonominin temelini teşkil etti, sonra o sağlam ekonomi o sayesinde kıymetini korudu. 1957'ye kadar açık- la kapanan yunan bütçeleri de, o yan- dan bu yana fazlalıkla kapanmakta- dır ve bu fazlalık 1961 yılında 1,5 mil- yar drahmiyi bulmuştur. Baş döndürücü rakkamlar On sene, Yunanistan için on gerçek kalkınma yılı oldu. Bu devre zar- fında sabit fiatlarla gayri safi milli gelir senede vasati 9 6.4 olmak üze- re Y6 97 arttı, fert başına düşen milli gelir 178 dolardan 315 dolara çık- mak suretile 96 77 yükseldi. Zirai İs- tihsal 92 90 bir artış gösterdi, fert ba- şına düşen yiyecek maddeleri istihsa- li 9 40 çoğaldı. Diğer taraftan sanayi istihsali senede 96 8 e varan bir ar- tış temposu ile on yıl zarfında iki mislinden fazla arttı. Milli gelirin artması istihlâki (Okamçıladığı gibi AKİS, 9 NİSAN 1962