9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt : XXIII, Sayı: KAL K II Yunanistan Mucize değil, (Kapaktaki Başbakan) Aşağıda okuyacağınız yazı bütün dünyada ve Türkiyemizde az geliş- miş memleketlerin kalkınmak için hangi metodu seçmeleri gerektiği konusunun büyük hararetle tartı- şıldığı şu sırada, mahallinde yapıl- mış incelemeler ve temaslar s0- nunda Metin Toker taralından ka- leme alınmıştır. Metin Toker, isin- de yaşadığımız tartlar altında bir ibret levhası teşkil eden Yunanista- nı tamamile objektif ölçü (kulla- narak bütün cepheleriyle gözler önüne sermektedir. Teoriler üze- rinde konuşulurken umumi efka- riza sunulan bu canlı ali his şüphesiz m geni: yandıracak (ove şitli açacaktır. al akislere yol Bundan ikibin beş yüz yıl önce, eski Yunanda Aristid adını taşıyan bir devlet adamı yaşıyordu. Vatandaşları kendisine "Dürüst" lâkabım takmış- lardı. e Yunanistanm her tarafında herkes her gün onun doğruluğundan, hakşinaslığından ve omeziyetlerinden bahsediyordu. Bir seçim sırasında bir AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI yunanlı Dürüst Aristide geldi ve yaz- masını bilmediği için lehinde oy kul- lanacağı adayın ismini oy pusulasına kaydetmesini istedi. Aristid vatanda- şına, kime oy vereceğini sordu. Seçim- de kendisi de adaydı. Yunanlı, Aris- tidin rakibinin adını söyledi. Dürüst Aristid rakibinin ismini yazdı, sonra adama sordu: "— Sen, Aristidi tanır mısın?" — Hayır, tanımam,." "— Peki, din?" Yunanlı omuzlarını silkti: neden ona oy verme- "— Dürüst Aristid, Dürüst Aris- . tid.. Bıktım, mütemadiyen onun met- hiyesini dinlemekten! Kafa ağrıttı ar- tık, Dürüst Aristid. Onun için, değiş- sin istiyorum.. Tam ikibin beş yüz sene sonra bu- gün Atinada, Karamanlisin aleyhinde olanlara bunun sebebi sorulduğunda, en samimileri, omuzlarını silkiyorlar ve diyorlar ki "— Karamanlis Mucizesi, Kara- manlis Mucizesi... Bıktık bu Kara- manlisin, Yunanistanı nasıl kalkındır- dığım dinlemekten!" Tarihin o uzak devirlerinden bu ya- na, değişikliğe sevdalı yunan karakte- ri hep aynı kalmıştır. Konatantin Ka- 9 Nisan 1962 M A ramanlis arka arkaya yedi yıldır Baş- bakanlık mevkiini işgal eden ilk yu- nan devlet adamıdır. Bu Yunanistan için bir yeniliktir ama galiba Kara- man liste affedilmeyen de buhdan baş- ka bir şey değildir, "Denizler durulmaz dalgalanmadan" yak basışıyla başladı. nı senenin Aralık ayında, kabinesin- deki komünist Bakanlarla uyuşamadı ve istifa etti. 1945 Ocağında Gene- ral Plastiras Başbakan oldu. o 1946'- nın Mart ayında işgalden sonraki İlk seçimler yapıldı ve Halkçı Parti li- deri Çaldaris iktidara geldi. Eylül- de Plebisit oldu ve Kral TI. Jorj Atina- ya getirildi. 1947 Ocağında, Halkçı, Parti içinde ihtilaf çıktı ve Markezinis taraftarlarıyla birlikte ayrıldı. Nisan- da Kral öldü Ve kardeşi Pol -bugünkü hükümdar- tahta çıktı. Ekimde Halk- çılar Liberallerle koalisyona gittiler ve Sofulls Başbakan oldu. . 1950 Martında seçimler yapıldı. 14 siyasi parti bu yarışa girdi. Bıra- Yunan Kabinesi toplu halde AKİS 9 NİSAN 1962