9 Nisan 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

9 Nisan 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

milli gelirin daha yüksek bir nisbeti- nin yatırıma tahsis edilmesini sağla- dı ve yatırım nisbeti & 15,3 ten 2 17.2 ye yükseldi, Yunanistan 10 se- nelik devre zarfında vasati ekonomik gelişme temposu itibarile (Müşterek Pagar memleketleri ile mukayese e- dildiği zaman ikinci durumu işgal et- mektedir. (Bati Almanya & 7.8, Yu- nanistan 9 6.4, İtalya W 6.1, Fransa & 4.5) Şu sırada Yunanistana giden her- kesin temiz, pırıl pırıl şehirler, üstü başı mükemmel insanlar görmesi ove hig olmazsa büyük merkezlerde sefa- lete rastlamaması rakkamlarla ifa- desi bu olan Yunan Kalkınmasının neticesidir. Yunanlılar bu başarıyla ö- vtirtürlerken topraklarının fakir, tabii servetlerinin mahdut bulunduğunu ek- lemeyi unutmuyorlar. Düşünmek lâ- zımdır ki kalkınmaya ve milli gelirde- ki yükselişe rağmen gene 600 bin yu- nanlı muhacir olarak çeşitli diyarlara gitmiştir. Ama, bilhassa 1955 senesin- den beri takip edilen müsbet, sağlam ve uzun vadeli bir iktisadi program az gelişmiş bir memleketi, demokratik Sistem içinde, gelişmiş memleketlerin seviyesine süratle (o yaklaştırmıştır. XX. Asır Yunanistanının Dürüst A- ristidi, Değişmez Karârrtânlisin büyük avantajı, böyle bir tecrübeyi başa- rıya ulaştırmış olmasıdır. Gerçi siyasi rakipleri, yunan eko- nomisinde istikrarın Karamanlisten çok önce başladığını söylüyorlar ama, elle tutulup gözle görülen müsbet ne- ticenin gerçekleştirilmesindeki rolü- nü hemen hiç kimse inkâra cesaret etmiyor. Papaliguras Koordinatör AKİS, 9 NİSAN 1962, KALKINMA Pire Limanına havadan bakış yârim var Bahriyeli Bir avukatın serencamı Konstantin Karamanlis uzun boylu, kır saçları ve ince yüzüyle yakışık- lı, rahat tavırlı bir adam. Bugün 55 ya- şında. Siyah gözleri zekâ pırıltıla- rıyla dolu. İnce dudakları, bu zekâda kurnazlığın eksik olmadığını gösteri- yor. Yunan Başbakanlarının makamı, Atinanın meşhur Anayasa Meydanı- na bakan Parlâmento binasının zemin katında bir küçük daireden ibaret. Karamanlis, çok geniş ama gayet sa- de döşenmiş bir odada çalışıyor. Bir yazı masası, önünde iki koltuk, etra- fında sekiz kadar sandalya bulunan bir küçük toplantı masası. Duvarda, yağlı boya bir büyük resim. Bir kaç telefon. Başbakanın Özel Kalem Mü- dürü, avukat kâtiplerinin oturdukları vere benzer bir camlı bölmede çalışı- yor. Zaten Karamanlis, politikaya a- tılmış bir avukat. Yunan Başbakanı, Serezli. Protide doğmuş. Atma Üniversitesinde hu- kuk tahsili yapmış, 1932 de Setrez ba- rosunda avukatlığa başlamış. Pek çok avukat gibi, politikanın cazibesine da- yanamamış ve o tarafa aktarma et- miş. Siyasi hayatı, Halkçı Partinin bayrağı altında, Serez milletvekili o- larak başlıyor. 86 yaşından itibaren bu Sıfatı muhafaza etmiş. 1946 da Ça- lışma, 1947'de Ulaştırma, 1948'de Sos- yal Yardım, 1950'de Milli oSavunma Bakanı. 1950, Karamanlisin hayatında bir dönüm noktası oldu. O tarihte Halkçı Partiden ayrıldı ve biraz sonra Ma- reşal Papagosun kurduğu Yunan Top- Serazliler 1951 se- 1952 seçimlerinde de luluğuna katıldı. çimlerinde de, bu eski milletvekillerine -başka eti» ket altında karşılarına çıkmasına rağ- men- oy verdiler. Mareşal Papagos, kurduğu ilk hükümette genç politika- ciyı Bayındırlık Bakanlığına getirdi. 1954'te, bir kabine tadilatı sırasında Karamanlis Ulaştırma ve Bayındırlık Bakanlıklarını uhdesine aldı. Bir yıl sonra, Mareşal Papagos öldü. Başbakanın ölümü, hemen bir ve- raset meselesi açma istidadı gösterdi. Papagos, kendisine münakaşa edil- mez bir veliaht bırakmamıştı. Alışıl- mış usul, Kralın Meclisteki partilerin liderleriyle istişare etmesi ve onların muvafakatıyla hükümeti kurma gö- revini bir şahsa vermesiydi. Pol, o yo- la sapmadı. Yunanistanda hiç alışıl- mamış bir şey yaptı; Başbakanlığı kendiliğinden, doğrudan doğruya Ka- ramanlise verdi. Gerçi Karamanlis yu- nan politika hayatında tamamiyle meçhul bir şahsiyet değildi. Pek çok Bakanlıkta bulunmak suretiyle geniş tecrübe kazanmıştı, Bayındırlık Ba- kanlığı, başarılı bir Bakanlık sayılı- yordu. Ama nihayet o tarihte Kara- manlisin, Venizelos veya Papandreu, Çaldaris, hatta Markeainis ayarında bir şöhreti yoktu. Buna rağmen Yunan Topluluğu, Karamanlisi benimsedi. İlk kurduğu kabine, Meclis Grubunda büyük ek- seriyet sağladı. Parti lideri Yeni (oOBaşbakan bir süre, memleket- ti Yunan Topluluğu marifetiyle i-