16 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

16 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER ru eğilen özel Kalem Müdürüne ku lak verdi. Özel Kalem Müdürü, di- ger taraftan kendilerini toparlamış o- lan basın mensuplarının bir dileğini Başbakana İletiyordu. Gazeteciler, u çakta alaminüt bir basın toplantısı talep ve Başbakandan Erzurum ge- zisi hakkında birkaç söz rica ediyor- lardı. İnönü, yol arkadaşlarının tek- lifini reddetmedi. Küçük masanın et" rafına Başbakan ve gazeteciler çep- cevre sıralandılar. Uçağın gürültüsü konuşmalara mani oluyordu. Ama Baş bakan ve basın mensupları o derece birbirlerine yakın, o derece kafaka- yayaydılar ki konuşulanlar biraz güç te olsa işitilebildi. İnönü gezisi hakkındaki intibala rını şöyle özetledi: "— Kısa gezimde (Erzurumda Erzurumu merkez sayabileceğimiz lir bölgenin bugünkü durumunu gör- meğe çalıştım. Genel olarak o âsâyiş ve, sosyal ve ekonomik meseleler Ü- zerinde öğrendiklerimi Hükümete nak ledeceğim. Atatürk Üniversitesinin alini ve meselelerini yerinde gör- Biraz duraklayıp, uçağın motör seslerini dinledikten sonra Başbakan sesini yükseltti ve devam etti. : "— Bilindiği gibi Atatürk Üni versitesi henüz oluş halinde. Ama.şim diden istifade edilebilecek bir duru- magelmi Başbakan, bundan sonra gezisi- nin en önemli konusuna temas etti ve ileri tatbikatla ilgili olarak: — Gezim, askeri eğitim ve tat bikat mevsimine rastladı. Kıtaları, o- tatbikatını ve arazi üzerindeki tat bikatı ayrı ayrı gördüm. Cidden tak bikatedilecek şeyler. Eğitim, şevkiada ve teçhizatın durumundan mem- nun oldum. Kumandanları ve subay eşlerinitebrik ettim" dedi. Daha sonra Başbakana başka su- al soran basın mensupları, gürültü" sü arttığını farkedip işi sohbete döktüler. Birkaçdakikasonradaken dine ayrılan bölmeye geçerek, ge- çerek koltuklarında uyuklıyarak ta- nıladılar. İnönü, bu sırada üze- rinden geçilen yurt topraklarım sey- rediyordu. Dış Yardım Bekleyen dervişin hikâyesi Geçirdiğimiz hafta, Türkiyeye Pa- risten bir iyi haber geldi. Habe- çiliğin şuradan bellidir ki (o Tur- gut Feyzioğlu derhal kalemi eline aldı bir demeç, yazdı, bu demeci kamuoyunun haberlerbülteninde ve in- sancansıkıntısından boğacak Olay ve yankıları saatinde okuttu. Ha- ber, meseleyi bilenler üzerinde oçok müsbet tesir yapmakla kalmadı. Ken- di hallerinde, etrafı velveleye (o ver- meden, sessiz sedasız çalışan bir çok genç adamın da neşesini arttırdı. Bunlar çalışmalarına biraz daha hız verdiler. Aylardır süren kesif faali- yetleri sonucu, bedenlerinde (o husule gelen yorgunluğu birden atıverdiler ve yeni bir şevkle çalışmağa koyul- dular. Odalardan odalara kâğıtlar dolaş- tı. Genç kafalar başbaşa verip isti- şarelerde bulundular, binlerce raka- mın altı üstüne getirildi, varılan s0- nuçlar bir kenara not edilip, yeniden bir başka incelemeye başlandı. Devlet Plânlama Dairesindeki bu yeni hız boşuna değildir. Bir kere, 5 Yıllık Kalkınma Plânının dış finans- manım teinin edecek teşekkül, o he- men hemen kurulmuştur. Faaliyete geçmesi an meselesidir. (o Türkiyenin kalkınmasına yardım edecek (olan teşekkül ve devletlerden müteşekkil Konsorsiyum, 5 Yıllık Kalkınma Plânının dış tediye açığını kapamağa matuf bir faaliyete girişecektir. o Bu- nun birinci omerhalesi, Türkiyenin kalkınmasıyla ilgili plân olduğuna gö- re elbetteki sessiz sedasız çalışan Devlet Plânlama Dairesinin oOomuz- larına gene büyük bir yük yüklen- mektedir. Plân uzun zamandan beri hazırlanmış, yabancı uzmanların da katıldığı bir toplantıda - 18 - 22 Ma- yıs - son rötuşları yapılmıştır. Plân- lama dairesi zaman bakımından ver* Turhan Feyzioğlu İyi haber müjdecisi diği sözü bir saat sadakatiyle yeri- ne getirmiştir. İlgililere ve yabancı uzmanlara verilen - zaman bakımın- dan - sözlerin hepsi vaktinde yerine getirilmiş, 5 Yıllık Kalkınma Plânı- ma merhaleleri söylenildiği günlerde hazır olarak ilgililere sunulmuştur. Şimdi bir başka ve sonucu elde etmek için nihai merhaleye geçilmek- tedir. Yüksek Plânlama Kurulu, 5 Yılık Kalkınma Plânı üzerinde ça- lışmalarına önümüzdeki hafta içinde başlıyacaktır. o Çalışmalara (o bizzat Başbakan İnönü başkanlık edecektir. Başbakan bu meseleyle yakından il- gilenmektedir. Bakanlar Kurulundan seçilen diğer üç Bakan ise Başbakan Yardımcılarıdır. Alican, Dinçer ve Feyzioğlu çalışmalara (katılacaktır. Devlet Plânlama Dairesini ise, meş- hur kuartet temsil edecektir. Müs- teşar Osman Nuri Torun, Koordinas- yon Dairesi Başkanı Ayhan Çilingi- roğlu, İktisadi Plânlama Dairesi Baş- kanı Atilla Karaosmanoğlu ve Sos- yal Plânlama Dairesi Başkam Ne- jat Erder teknik elemanlar olarak çalışmaların büyük yükünü çekecek- lerdir. 5 Yıllık Kalkınma Plânının son ha- zırlıklarının, bu kesif çalışma sonu- cunda Ağustos ayı ortalarında bitme- si beklenmektedir. Ancak Meclisin tatile girmiş bulunması meseleyle ya- kından ilgili bulunanları biraz endi- şeye düşürmüştür. İşin başından be- ri Başbakan İnönüyle beraber Plân üzerinde çalışan ve yabancı uzman- larla yapılan temaslarda, yabancı devletlerle gerekli görüşmelerde bulu- nan Turhan Feyzioğlu bu konuda biraz endişeli olanlar arasındadır. Ay- rıca Devlet Plânlama Teşkilâtı tek- nik elemanlarında da bu endişeyi gör- mek mümkündür. Bu endişe, Meclisin Ağustos ayı- nın ikinci yarısında muhtemelen o- lağanüstü bir toplantıya çağırılarak plânın müzakerelerini bitirmesi fikri- ni ortaya çıkardı. Böylece, Konsorsi- yumun çalışmalarına da hız verilecek ve meselenin, ister istemez ortaya çı- karacağı bazı küçük pürüzlerin gi- derilmesi yolunda kolaylık sağlana- caktır. Konsorsiyum ve ötesi.. Türkiyenin 5 Yılık Kalkınma Plânının dış finansmanını üzeri- ne alacak olan teşekkül 15 devletten müteşekkil bir Konsorsiyumdur. Mil- letlerarası teşekküllerin de katıldığı konsorsiyum 5 yıl müddetle Türkiye- ye Dış Yardımları organize etmeğe daha doğrusu sağlamağa çalışacak- tır. Türkiyeye Yardım Konsorsiyu- munun kuruluşunu hazırlayan top- lantı 10 Temmuzda Pariste OECD AKİS, 16 TEMMUZ 1962