16 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

16 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

YURTTA OLUP BİTENLER İnönü Erzurumda erlerin arasında Mehmetçik uzun uzun bilgi aldı. Sorular sordu ve cevapları dikkatle dinledi. Generaller ve yüksek rütbeli subaylar Başbaka- nın arada bir sorduğu suallere dikkat- le cevap vermeğe çalıştılar, araların- da sık sık İstişarelerde bulundular ve en doğru cevabı verebilmek için uğ raştılar. Bir amatörle karşı kar- -ıya olmadıkları aşikârdı. İyi bir tatbikat İnönü tatbikatın seyrinden son dere- nun kalmış, yapılanları beğenmiş ve kumandanlara harekâtı överek onları takdir etmişti. geri dönmek üzere hazırlandı. tatbikata iştirâk eden birlikler Başba- kanı geniş bir sahaya yayılmış bekli- yorlar ve tatbikat hakkındaki inti- balarıni öğrenmek istiyorlardı. Konvoy, tatbikat sahasından ay- rıldı ve Kandilli istikametine yola çık- tı. Yollarda, geniş, yüksek otların kümelendiğini görenler evvelâ bu bit- kilerin durumunu kavrayamadılar. A- ma bir ara 6. Zırhlı Tugayın bir bö- lüğü konvoyun önünü kesince mesele- yi kavradılar. Yolda rastlanılanlar, kamufle edilmiş birliğe ait tanklar ve toplardı. Birlik bir tören kıtası gü- zelliğiyle yolu kesmiş, geniş bir o sa- haya yayılan birliklerle Başbakan İ- nönünün yapacağı temasın ilk kade- mesini teşkil etmişti. İnönü ve kumandanlar bu mevki- de otomobilden indiler. Öndeki jipe İ- AKİS, 16 TEMMUZ 1962 Komutanı o karşısında nönü ve Sunay bindi. Onları herbiri ayrı ayrı jipe binmek- suretiyle Kuv- vet Kumandanları takip etti. Geniş bir sahaya saf halinde yayılmış bir- likler jiplerin üzerinde teftiş edildi. Başbakan birlikleri "Günaydın" ke- limesiyle selâmladı. Sonra, hazırlanan hoparlörler vasıtasıyla bütün sahaya sesin gitmesi temin edilen kürsüye çıktı. Buradan tatbikatı yapan bir- liklere hitap edecekti. Başbakan İnönü, kürsüden kısa bir konuşma yaptı ve birlikleri tebrik etti. Onlara sevgisinden bahsetti. Da- ha sonra, 6. Zırhlı Tugayın misafiri olarak öğle m kaldı. Sessiz ve der İnönü, başkente dönmek Erzurum hava alanına vasıl olduğunda saatler 15'i gösteriyordu. Alanda bir tören kıtası bütün şaşaa- sıyla Başbakanı uğurlamak üzere bekliyordu. İnönü bekleyenlere sevgi dolu nazarlarla baktı ve tören kıta- sının dağıtılmasını, uğurlama yapıl- masını istemediğini belirtti. İlgililer telâşlandılar. (o Alelacele sahayı boşalttılar ve 15 - 20 Jandar- ma erinden müteşekkil bir takımla a- landaki emniyet tedbirini alarak, Başbakana durumu ilettiler. İnönü, ÇKB 59 askeri uçağa, su- bayların uğurlayıcı selâmları arasın- da bindi. ÇKB 59 Erzurum semalarında kaybolmağa, noktalaşmaya başladı- ğında hava alanında kümelenmiş, su- bayların elleri hâlâ havadaydı. Dile gelen intibalar ÇKB 69 askeri uçağı Erzurumdan ayrılalı 45 dakika olmuştu, İnönü uçağın ikinci bölümüne O yerleştiril- miş üzeri goblen kaplı divandan bir hamlede kalktı. Üzerini örten ince battaniyeyi muntazam bir o şekilde kenara koyduktan sonra : "— Bir hayli uyumuşuz" dedi ve kendisine hayretler içinde bakan Özel Kalem Müdürüyle henüz uyku sersemliğini üzerinden atamamış ga- zetecilere (ogülümsedi. o Başbakanın, bir saat evvelki halini bilen ve ken- disiyle gezi boyunca dolaşanlar, İnö- nünün dipdiri, dinç ve neşeli duru- munu görünce hayret etmekten ken- dilerini alamadılar. Başbakan, o özel askeri uçak Erzurumdan saat 15.10 sıralarında havalandıktan biraz son ra divana uzanmış azami 40 dakika sonra da derin bir uykudan uyan- mışçasına dinlenmiş, enerjisini yeni- den kazanmış olarak ayağa kalkmış tı. Uçağın diğer bölümünde, yere se- rilen şiltelere uzanan genç gazeteci lerden pek çoğu henüz uykularından uyanamamışlar, uyananlar da kendi lerini toplıyamamışlardı. KB 59'un birinci kısmında bu lunan divanın tam karşısına gelen küçük masayla iki koltuğa yönelen İ- nönü, bir müddet pencereden aşağı yı seyrettikten sonra, kendisine doğ- 9