16 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

16 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER İkinci yangındaki perşembe günü ya- pılan toplantıda görüşüldü. O gün toplantı gündeminin ilk maddesi Parti Meclisinde ve Merkez Yönetim Kurulunda mevcut boşlukla- rın doldurulmasıydı. Meclis çalışma- ları sırasında en fazla şikâyeti C. H. P. nin an yüksek organının çalışması teşkil ettiğinden, doğrusu istenilirse bu münhallere yapılacak seçimler pek ilgi ile beklendi. C. H. P. Genel Mer- kezinin seçim sonrası derin bir uyku- tek bir ses tek -bir nefes lı baslarını bir harekete sevketti. Haf- tanın sonundaki gün Parti Meclisin- de üzerinde durulan konu da bu ol- du. Perşembe günü yapılan seçimler sonunda Parti Meclisine Orhan Eyub- oğlu gibi taze bir kuvvet alındı. Mer- kez Yönetim Kuruluna ise Cihat Ba- ban, Ferda Güley, İbrahim Saffet O may ve Orhan Eyuboğlu seçildiler. Ancak meselenin esası değişmedi. C. H. P. Meclisinin şahsi işleri ve güçle- riyle pek meşgul elemanları fazla ü- mit vermemektedirler. Doğrusu iste- nirse, bu pek meşgul parti Meclisi ü- yeleri arasında C. H. P. nin muhtaç olduğu dinamizmle çalışacak pek yetkili organının kifayetsiz olusu, ça- tışmadığı ithamlarında hakikat payı büyüktür. Üyeler de bütün bunları bildikle; finden perşembe günü aralarında ye- niden vazife taksimi yaparken bir noktada ittifak ettiler: Bilhassa Mer- kez Yönetim Kurulu, bundan böyle dinamizm içinde bulunmalıdır! Bu sebeple teşkilât işlerini pek iyi bilen ve yaşlı olmasına, rağmen enerjisini yitinmemiş bulunan Kemâli Beyazıt, Orhan Öztraktan boşalan Genel Sek- reter Yardımcılığına (getirildi. Mu- hasip üyeliği İbrahim Saffet Omay aldı. Cihat Baban ve Ratip Tahir Bu- rakın vazifesi Basın ve Propaganda işleri olacaktır.. Atalay Akana ise teşkilât dilekleri konusu verildi. İki iyi teşkilâtçı Lebit Yurtoğlu ve ta- ze kuvvet Orhan Eyuboğlu teşkilât meselelerine bakacaklardır. Ferda Güley Kadın ve Gençlik Kollarını ele alacaktır. Nüvit Yetkine ise seçim iş- leri kalmaktadır. Öğleden sonraki toplantıda bir mühim konuda daha karar alındı. Konu, Kurultaydı. Bir müşterek tek- lif ile koalisyona çalışma imkânı ve- rilmesi için, Kurultayın tüzük hüküm- lerine uygun bir şekilde Ekimde ya- 16 pılması istendi. Haziran ayı içinde yapılması gereken Kurultay bu su- retle Ekimde yapılacaktır. Bu arada C.H. P. il ve ilçe kongreleri tamam- lanmış olacaktır. Parti Meclisi üyele- ri dört aylık tehirin faydalı olaca- ğında ittifak ettiler. Şimdi, eski parti için her şey bu dört * ayın kullanılış tarzına obağlı- dır. Bir yarışın üç atı Geçenlerde bir gün, artık ziyadesiy- e meşhur Pala Paşa, A. P. nin bir Merkez İdare Heyeti toplantısında ağlamaklı bir sesle arkadaşlarına : "— Anlamıyorum! Bunlar mı par- tinin Genel Başkam, ben miyim? diye sızlandı. Genel Başkanın "Bunlar"la kimi kasteddiği pek anlaşılmadı. Zira şu anda A. P. içinde, hukuki Genel Baş- kan Ragıp Gümüşpalanın yanında i ki ekip daha Genel Başkanlık ko- nusunda yarışmaktadır. o Bunlardan biri Irkçı Ekalliyettir ki, adayı Tür keşin ideal arkadaşı Dr, Fethi Teve- toğludur. Öteki de, Apaydın kardeş lerin grubudur ki adayı Menderesin avukatı etiketini yakasında taşıyan Burhan Apaydındır. Merkezdeki Pala Paşacılar iki cenahtan gelen rekabet Cihat Baban fırsat Yeni ' karşısında, bitirdiğimiz hafta Paşa- larını Karadenize yolcu etmekten baş- ka çâre görmediler. Zira, bilhassa A- paydınlar süratle mesafe aldılar ve dolaştıkları kongrelerde kuvvet gös- terisine giriştiler. Apaydınların, Meclisin açılmasın - dan bu yana çevirdikleri bu kaçıncı manevradır, kimse bilmemektedir. Zi- ra, bütün hesaplar şaşırılmıştır. A- paydınlar ilk koalisyonun önce odüş- manı olmuşlardır. Sonra, onun şampi- yonluğunu yapıp Feyzioğlu gibi" C H. P. lilerle temasa geçmişlerdir. Fa- kat bir sandalye kapamayınca ters vaziyet almışlardır. 22 Şubattan son- ra A. P. den Burhan Apaydın atıl- mış o zaman 27 Mayıscı olmuş, hava değişince yeniden A. P. ye girip af taraftarlığı etmiştir. Arkadan Apay- dınlar, hükümet krizi günlerinde mu- tedillerin safına geçmişler, C. H. P nin yeniden A. P. lilerle koalisyon yapmasını istemişler, bir yüklü grup ayrılmayınca kalmışlardır. Bu sırada, hükümet kuruldu ve A* -«aydınlar gene bir şey olamadılar Apaydınlar, koalisyonun teşkilin* 'en hemen sonra pozisyonlarını tek- rar "gözden geçirdiler". Teşkilâttan gelen ve kongrelere dâvet eden mek- tupları. Apaydınlar boş çevirmediler. Paçaları sıvayıp işin peşine koştular. Hele kongrelerde münhasıran C. H. P. aleyhinde konuşmalar yapıp, eski D. P. li bağrıyanıkları tahrik edive- -ince, havayı lehlerine çevirdiler. Ga- zetelerde yayınlanan konuşmaları, yeni dâvetler sağladı. Bu telgraflar A. P. Genel Merkezinde açıldıkça, Genel Başkan Gümüşpalanın i de adamakıllı attı. Tepesi atan bir başkası, yıldızı sönen Tevetoğlu du. Bağrıyanık Gümüşpala Büyük Kongreye gidildiği sırada be- liren bu kuvvetli rakip, kulağına fısıldanan OoBaşbakanlık (o vaadlerine kamp koalisyondan partisini çektiği için bizzat A. P. liler tarafından ba- siretsizlikle suçlandırılan Gümüşpa- lanın etrafını gittikçe oboşaltmakta- dır. Nitekim, geride bıraktığımız haf- ta içinde, kaşlarını çatmış, iri kıyım bir zatı konuşurken gören A. P. sem- patizanları evvelâ kulaklarım tıkamak istediler. Duyduklarına inanamadılar, gözlerini hayretten açıp. iri politika- cının ne demek istediğini anlamağa çalıştılar. Konuşan, A. P. nin şiddetli politi- kacısı emekli general M. Ali Aytaçtı. Elini masaya vurmasıyla, cümleyi patlatması bir oldu: "— Değil Gümüşpala, kim olursa olsun bize emir veremez..." Aytacı dinleyen Bornova A. P. İl- AKİS, 16 Temmuz 1962