16 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

16 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

KA DI Ankara Üzücü bir ayrılış Kumral, elâ gözlü, yeşil döpiyesli zarif kadın küçük binadan çıktı, toprak setlerden aşağıya doğru iner- ken birden durdu ve biraz evvel ayrıl- dığı binaya doğru dönerek, pencerenin önünde itişen çocuklara bakmaya baş- ladı. Çocuklar onu görünce hareketsiz kalmışlardı. Bir tanesi, elindeki taşı kimseye göstermeksizin yere bırakı- verdi ve yüksek sesle ötekilere " — Ülen, görmüyor musunuz, ca- mı kıracaksınız" diye çıkıştı. Yeşil döpiyesli kadın çocuklara yaklaştı, çok yumuşak, tatlı bir sesle: " — Çocuklar, yakında sizin de, küçük kardeşleriniz gibi böyle bir yaz kulübünüz olacak. Orada resim yapa- cak, kitap okuyacaksınız. Şimdi kü- çüklerin kulüplerini korumak size dü- şer" dedi. Çocuklar sessiz, önlerine bakıyor- lardı. Sonra oradan uzaklaştılar. Ye- şil döpiyesli kadının gözleri yaşar- mıştı. Son defa küçük binaya baktı Ve uzaklaştı. Olay, bitirdiğimiz hafta içinde Aktaşta, Çocuk Kulübü binasının ö- nünde geçiyordu. Yeşil döpiyesli ka- dın ise, bu kulüplerin kurucusu Ner- min Streater idi. 1955 yılında çocuk- lar için yaz kulüpleri açmak üzere çalışmalarına başlamış ve maddi im- kânları az olan mahallelerde işe koyul muştur. Kulüpler, önceleri Çocuk E" sirgeme Kurumunun bir kolu olarak faaliyete geçmişler, sonra Milli Eği- tim Müdürlüğü ile işbirliği yapılarak, yaz aylarında ilkokullardan kulüp olarak istifade edilmiştir. Kulüplerin sayısı bu yıl dokuza yükselmiştir. Yıl' dan yıla tekâmül etmekte ve özellik-. le fakir çevrelerde köklü şekilde yer- leşmektedir. Çocuklar kulüplerde, ö- zel şekilde yetiştirilmiş olan liderler tarafından idare edilmektedirler. Ner min Streater uzun bir süre bunun mücadelesini yapmış, nihayet Öze! kuraları açmayı başarmıştır. Çocuk Kulübü liderlerinin, kışın öğretim yapan öğretmenlerden biraz farklı olmaları şarttır. Lider namzet- leri Öğretmen Okulu öğrencileri ve Ankara Kız Lisesi son sınıf öğrenci- leri arasından seçilmektedir. Bunlar, çocukları sıkmadan ve o oyalıyarak meşgul etmesini öğrenmekte, onlara resim, nakış, elişi dersleri vermekte- dirler. Aynı zamanda biçimli şekil- de oyun oynamasını, eğlenmesini de öğretmektedirler. Liderler arttıkça, çocuk kulüplerinin miktarım fazla- laştırmak da bir hayli kolaylaşmak- 30 N tadır. Bu aynı zamanda, çocuklarla meşgul olmak isteyen gençlerin heve- sini arttırmakta, yetişmelerini sağ- lamakta ve onlara yaz aylan için bir cep harçlığı da temin etmektedir. Kurslarda ders veren öğretmenler bu işi gönüllü olarak yapmaktadırlar. Nermin Streaterin gelecek yıl ( için- daha pek çok projesi vardır. Kulüpler Mamak, Balgat gibi uzak çevrelerde yayılmıştır, fakat Streater ilkin, nü- mune olarak Aktaşta bir çevre kal- kınması projesinin tatbikine geçmek istemektedir. Aktaşta bir Çocuk Ku- lübü, bir de Yetiştirme Yurdu vardır. Nermin Streater. derneklerin işbirli- ğini temin ederek Aktaşta daha bü- yük çocuklar için de bir kulüp kur- mak, anne ve babaları içine alan bir yardım ve faaliyet programının tatbi- kine geçerek konferanslar, sohbetle? tertiplemek, çocuklar için futbol ve oyun sahaları, yetiştirme kursları aç- mak amacındadır. Daha büyük çocuk- ların, küçüklerin kulüplerine daima ziyan verme arzusunu göstermeleri, ona bu çocukların da birşeyler istedi- ği, toplumdan birşeyler beklediği i- nancını vermiştir. O gün Aktaş Kulü- bünden ayrılırken duyduğu üzüntü büyüklere söz verdiği kulübü açama- mış olmasından ileri geliyordu. Eşi- nin işi dolayısiyle Türkiyeden ayrıl- mak zorundaydı. İngilterede yerleş- mek üzereydiler. Ama, büyüklere ku- lüplerinin açılacağım gene de vâdet- ti. Türkiye Kadınlar Dayanışma Muadeleti Tastikli Nermin Streater Çocuklar okurtarılmalıdır! Birliği Başkam Münevver Ertan gö- revi devralmıştır. Birlik, Çocuk Esir- geme Kurumu ile işbirliği yapacak ve Aktaş projesi de derneklerin iş- birliği sayesinde tahakkuk ettirilecek- tir. Derneklerin işbirliği İkinci Milli Sosyal Hizmetler Konfe- ransında Nermin Streaterin savun- duğu önemli fikir, "derneklerin işbir- liği"dir. - Memleket o kalkınmasında Devletin her zaman başrolü oynıya- cağı muhakkaktır ama, herşeyi Dev- letten beklemek yerine, kişisel çaba- ları Devletin emrine verebilecek şe- kilde birleştirip koordine etmek, Dev- letle işbirliği yoluna gitmek lazım- Özel İKİZLER ANA ve İLKOKULU I — Kaloriferli hertürlü konforu haiz, bilgiyi veren, öğrencilere tam I1— İngilizceyi kolej programına uygun olarak selâhiyet- li öğretmenler tarafından öğreten, MI — Müsbet çalışmalariyle maarifin ve mezunlarımızın gittiği okullarda takdirini kazanan İKİZLER ANA VE İLKO- KULU'na kayıtlarınızı yaptırmakta acele ediniz. IV — Az öğrenci alınacaktır. Aylık 70 lira V — Yemekler maarifin kontrolü ile kalori esasına uygun olarak verilir. I — Her semtten yeni arabalarımızla öğrenci alınır. Adres : Bahçelievler III ncü cadde No : 23 Tel: 131310 Akis — 394 AKİS, 16 TEMMUZ 1962