16 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

16 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

Cilt; XXIV, Sayı: 420 YURTTA Millet Halkın sesi (Kapaktaki o mesele) Bitirdiğimiz (o hafta, kendi dar çem- berleri içindeki kavgaları, dönüş- meleri vs çekişmeleri iki aylık bir ta- tile soktuktan sonra temsilcisi olduk- -arı milletin arasına dönen profesyo- nel politikacılar bir tek arzuyla kar- şılaştılar: Allah rızası için, şu iş ha- yatının açılması! Profesyonel politi- kacılar, buna muvaffak olunamama- sının doğurduğu hiddetin kendi baş- larına düşen şimşekler halinde vatan göklerine serpilmiş olduğunu hisset- mekte gecikmediler. Bilhassa, iktida- rı teşkil eden siyasi partilerin mesul- leri herkesten aynı feryadı duydular ve aynı serzenişlerle karşılandılar. Hü- kümetin güven oyu alıp memleket ka- derine el koyduğu şu sırada bu mec- muayı ya da Milliyeti, Cumhuriyeti veya Hürriyeti, kudret sahibi umu- mi efkarın sözcüsü durumundaki ö- bür yayın organlarını okuyan Hükü- met mensupları da bu sesin sütunlara aksetmiş şeklini gözlerinin önüne se- rili gördüler. Halk, bir şey yapılma- masından ve duruma hâkim olunma- masından bıkkın; bezgin halde bari işe sarılmasını iste- mekte, beklemektedir. Derece derece işsizliğin ve hareketsizliğin, güven- sizlikten doğan çekingenliğin, gemi- sini kurtaranın kaptan sayılacağı i- nancı içinde dar çıkarların piyasa- ya hakim olup bütün ticarete darbe vurduğu bir Türkiyede hükümet et- mek hem kolay, hem zordur. Zor o- lan, koparılan fırtınaların ve her tür- lü hürriyetin düşmanı bir sorumsuz basının yaygaralarının aslında bar- dak çalkantısından ibaret bulunduğu- nu kabul etmek, sinirlere hâkini ol- mak, işe bakmaktır. Memleketlerin hayatında öyle anlar olur ki politika- nın iyisi, politika yapmamaktır. Tür- kiye için an, o andır. Bu, hükümet et- menin kolay tarafını gözler önüne ser- mektedir. Bir defa, Türkiyede hiç bir şeyin olmayacağı gerçeğini kuru gü- rültülerin üzerine çıkarıp vatandaşın yüreğine ulaştırdınız ve devletin im- kânlarını geniş, sesli göz kamaştırı- cı yatırımlar halinde ortaya döktü' nüz sadece Bütçenin değil, 1962 Ge- 4 KİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI 16 TEMMUZ 1962 OLUP BİTENLER İnönü Orduda Başbaşa ve elele çiş Plânının icaplarını yerine getir- meye başladınız mı Türkiyenin gör- düğü bütün hükümetlerin en kuvvet- lisi kendiliğinden başkente gelip otu- racakta. Derler ki "Tok ağırlamak güç- tür", Millet 1960'dan beri öylesine bir "işlerin nihayet düzelmesi" açlığı i- çindedir ki akıtılacak her damla, bir çöl geçmiş susuzun ağzına düşen rah- met kadar tesirli olacaktır. Nasıl yağ- mura Susamış çatlak topraklar su- yu emerse, geniş halk kütleleri Hü- kümetin göstereceği her gayretin öy- le müteşekkiri kalacak ve onun et- rafında kilitlenecektir. Bu hava ya- ratıldı mı, hiç bir tehdit en ufak a- kis yaratmayacak, bütün kötü kuv- vetler isteristemez köşelerine çeki- lecekler, meydanı boşaltacaklardır. Bugün, Türkiyede tek mal satıl- mıyor. Bugün Türkiyede, her türlü ticari trafik durmuştur. Bugün Tür- kiyede, vatandaş hayatının her safha- Doktora hasta gitmemektedir. bu, kolay inanılacak husus değildir. Ama, bir korkunç gerçektir. Türki- yede hayat, donmuş beklemektedir. En basit ihtiyaçların tatmini için e- linde para ve imkân bulunduranlar da- hi daha iyi, müsait ortamı beklemekte dirler. İnanılmaz bir atalet, her sek- törü sarmıştır. Kimse borcunu öde- memektedir. Hileli iflâslar, yola sapması dürüst, ticaret erbabını, iş adamlarımı piyasanın her kademe- sini işlemez hale sokmaktadır. Türkiyede aç ve çıplak, her za- man olduğundan ne daha azdır, ne daha fazla. Ama açın ve tokun, çıp- lağın ve giyimlinin işi beklemekte- dir. Türkiyede duran hayattır. Tür- kiyede, kaybolan keyiftir. Türkiye- de, sönen canlılıktır. Bitirdiğimiz hafta, yüz haftadan beri olduğu gibi millet Hükümetinden bu derdine deva, şifa bekler haldedir. Bekleyiş gene hüsranla neticelendi mi, sarılacak yılandan başka şey bu- lunmayacağı biline biline denize düş- mek, önlenmez bir tehlike olarak Türk toplumunun kapısını çalacaktır. Bu- nun habercileri, şimdiden etrafımız- da dolaşmaktadırlar. Yeni ufuklar Bunu nihayet gördüğü içindir ki Başbakan Erzurumdan başkente dönüşünde bütün Türkiyede memnun- luk uyandıran ve herkesi sevindiren bir karar aldı. İktisadi hayatın üze- rine bizzat eğilecek ve onun geliş- mesini günü gününe, memleketin en önemli meselesi olarak takip edecek- tir. Alınacak kararların dosyalarda kalmasını önleyecek, yapılabilecek her şeyi hemen yaptıracak, devlet sek- törünü ve özel sektörü, Hükümet prog ramında belirtildiği gibi elele, sürat- le seferber edecektir. Bu iş için bil- hassa Yardımcılarına, onların arasın- da da Ekrem Alicana güvenmektedir İnönü, hafta biterken Radyodan millete Erzurum intihalarım, Türk Silâhlı Kuvvetlerinin durumunu, po- litikanın üstündeki tutumunu anlata- AKİS, 16 TEMMUZ 1962