16 Temmuz 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

16 Temmuz 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

DÜNYADA OLUP BİTENLER Çekoslovakya Başı dertte bir patron Komünist memleketler (arasında bir müddetten beri yatışmış gibi görünen "ideolojik ihtilâflar", bitirdi- gimiz' haftanın başında Çekoslovak- yada yeniden meydana çıktı. Stalinci- liğin kalıntılarından temizlenmesi sı- rasında girişilen faaliyetlerde, hiçbir saman Stalin aleyhdarlığı kampan- yasına katılmamış olan küçük oÇe- koslovakyanın halihazır idarecilerinin lindekiler tarafından çok iyi mektedir. Çekoslovakya (Komünist Partisinin Krutçefin Stalincilikten temizleme kampanyasına pek yanaş- maması, Moskova için öteden beri cid- di endişe kaynağı olmuştur. Tabiatıy- la Krutçef, ilk fırsatta Çek Komünist Partisi idarecilerini tasfiye etmek |1' Çin pusu kurmuş, beklemektedir ve ilk tasfiye edilecek olanın ise, Cum- hurbaşkanı Antonin Noyotny olaca- ğında hiç kimse şüphe etmemektedir. Nitekim geride kalan haftanın başında, sıkı sansüre rağmen gelen haberler, Çekoslovakyanın Komünist patronu Novotny'nin başının ger- çekten dertte olduğunu ortaya koy- muştur. Novotny'nin başını derde so- kan mesele ise, geçen 20 Nisanda 15 yıl hapse mahküm edilen İçişleri Ba- kanı Barak'ın yeniden serbest bıra- kılacağı hakkındaki Oo söylentilerdir. Mutaassıp ve fanatik Stalincilik gele- neğine sıkısıkıya bağlı Novotny'nin, Krutçefe sadakati müsellem Barak'ı en akla gelmez suçlarla itham ederek mahküm ettirmesi, Kremlindekilerin tepesini attırmıştır. Bununla beraber komünist Çin ve Arnavutluka yeni bir çıbanbaşı ek- lemek istemeyen Krutçef, Çekoslo- vakyadaki Stalincilere karşı açık- ça cephe aldığını- belli etmekten şim- diye kadar mümkün olduğu kadar çe- kinmiştir. Son gelen haberler ise, 15 yıl hapse mahküm edilmiş bulunan Krutçef taraftarı Barak'ın yakında serbest bırakılarak yeniden muhake- me edileceği merkezindedir. Eğer bu haber tahakkuk ederse, Cumhurbaş- kanı Novotny'nin başına gelecekleri tahmin etmek güç olmayacaktır. Kurtlarla kurtlar Komünist Oo Çin ve Arnavutluk ha- ricinde, Doğu Almanyadaki kuk- la Walter ÜUllbricht'le birlikte yet İmparatorluğu sınırları Stalin rejimini en şiddetle devam et- tiren şahıs. Antonin Oo Novotny'dir. leyhdarı tutumuna paralel olarak şe- kil itibarile bazı faaliyetlere girişmiş ve Prâğ Meydanında bulunan o 6000 ton ağırlığındaki Stalin heykelini or- tadan yok etmiştir. Çekoslovakyanın en eski komünistlerinden olan oKle- ment Gottwakl'ın muhteşem bir ka- birde cam tabut içinde bulunan naa- şını çok daha mütevazı bir yere nak- lettiren de Novotny'dir. Ama eski kurt Novotny'nin sinsi bir kurnaz- lıkla ve Stalin aleyhdarlığı maskesi altında, S talini bile imrendirecek si- yasi icraata giriştiği de göze çarp- mamış değildir. İşte Barak'ın tevkifi de bu sıralara tesadüf etmektedir. Komünist hiyerarşisinde başarı ce partiden ihraç edilerek teşrii ma- suniyeti kaldırılmış ve o"cürümleri" dolayısıyla mahkemeye sevkedilmiş- tir. Rudolf Barak hazineyi o suiisti- mal, parti aleyhine faaliyet, o sos- yal eşitliği ihlâl, yabancı ülkelerden kendisi için eşya ve sanat eserleri satın almak ve emperyalistlerle (o iş- birliği yaparak iktidarı ele geçirme- ye teşebbüs etmek gibi fiillerle | it- ham edilmiştir. Bu dehşetengiz suç- lamaların sonucunda Barak 20 Ni- sanda 15 yıl hapse mahküm olmuş- tur. Bununla birlikte bu ithamlar, Barak'ın uzun müddet Gizli Polis ser- visinin başında bulunmasından O bi- listifade, Novotny'nin liderliğinde iş- Krutçef - Stalin Gelen ve giden kazanarak oldukça süratli bir şekil- de yükselmiş olan 47 yaşındaki İçiş- leri Bakanı Rudolf Barak, o partiye 1945 yılında girmiştir. Bununla be- raber, 9 yıl içinde Başbakan Yar- dımcılığı, Gizli Polis Şefliği ve oPo- litbüro üyeliğine yükselmiştir. Ba- rak'ın siyaset dışındaki sicili de ol- dukça değişiktir. Atletik Barak, sı- rıkla atlama şampiyonalarına katılmış küçük tiyatrolarda rol almış ve iki oğlunun Fransa ve İtalyadan temin ettikleri caz müziği plâklarını, Krut- çefin aksine, dinlemekten hoşlanmış- tır. Fakat 1961 Haziran içinde önce İ- çişleri Bakanlığından uzaklaştırılmış, lenen bütün cürümlerin Barak'a yük- lenilmesine çalışıldığı intibaını Ooo bi- rakmıştır. (o Filhakika 1952'de (oRu- dolf Slansky'nin asılmasından bu ya- na Çek komünistleri, kabahatlerini yükliyecek kimse (o bulamamışlardır. Ayrıca Barak'ın kovulmasına bir baş- ka sebep de parti içinde merhamet- siz ve dostluk nedir bilmeyen No- votny'nin aksine olarak, şahsi dost- luk bağları kurması olmuştur. Ayrı- ca Barak, parti içinde Stalinci bir maziye sahip olmayan tek adam ol- duğu için, Stalin aleyhdarı faaliyetle- re gerçekten samimi olarak katılmış ve tabiatıyla, bu da onun başını ye- miştir.