27 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

27 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Dünü ve Şahsi rekabet endişeleri, Orduyu sözümona ele geçirme gayretleri harekette rol oynadı. Tabii bu gayretler, bi- rer hayalden ibaret kaldı. Türk Silâhlı Kuvvetlerini tasfiyeyle, adam tutmakla ele geçirmek imkanı olma- dığını M. B. K. nin Ordudan gelmiş elemanları bilme- liydiler. Bunu, ancak sonradan öğrendiler. Ama hata, bu suretle bir defa işlenmiş oldu. Facianın asıl feci tarafı, durumu eski haline iade etmek imkanının fiilen ve hukuken bulunmamasıdır. Öyle haller vardır ki, Shakespeare'in dediği gibi "Yapıl- mış olan, yapılmamış hale getirilemez". Eminsu mese- lesi, böyle bir konudur. Yapılmamalıydı. o Yapılmasını önlemek için aklı başında (okimseler çabalamışlardır. Ama şimdi, bu emekli subayları yeniden üniforma al- tına almanın biç bir çâresi, hiç bir yolu yoktur. Bu, o ilk hatanın bir kaç misli ağırını tekrar işlemek olacak- tır. Türk Silâhlı Kuvvetleri, ağırlığı çekecek takatte değildir. Bugün, yukarda bir şişkinlik bâlâ mevcutken yeni elemanlar bünyeye alınamaz. Alınmaya (o kalkışı- lırsa, tarifi imkansız ihtilat olacaktır. Bunun yanın- da, bir takım emeklilik muamelelerinin iptaline girişil- mesinin ne manaya gelebileceğini, nereye kadar gidece- gini, nasıl tehlikeli olacağını Eminsular düşünmelidir- ler. Askerlikten gelen M. B. K. üyelerinin Ordunun hu- susiyetini bilmeden hareket ettiğini ileri sürenler, bu- gün aynı kusuru işlememek, daha realist olmak, bir takım fiili durumları bilmek ve çareyi o istikamette değil, başka istikamette aramak mevkiindedirler. Za- ten, Eminsuların binlercesi bunu görmektedir. O pa- ravana arkasında sinirlerini, acılarını, uğradıkları hak- sızlığın infialini ve bir kısmı da ihtirasını yenemediği için faaliyet gösteren bir zümredir ki bugün, bu yüz- den, biç istemeye istemeye denize düşenin yılana sa- rılması tarzında bir uçurumun kenarına gelmişlerdin Suyun altındaki oyun pin güzide bir çok aydın evladını leyleğin yavrusunu yuvasından atması tarzında, biç kimse tarafından tasvip edilmeyen bir usulle gayrimemnun hale getirmek suretiyle M. B. K., kendisine karşı olan harekete yöneticiler vermiştir. Bu hareketi, seçimde yer yer onlar organize etmiştir. Gerçi, gerçekler be- lirdikten sonra, bunların sağduyu sahipleri, milli men- faatlere, ve devrimlere bağlılıkları şahsi hislerinden ve düşüncelerinden üstün olanlar, o yakışıksız yol o arka- daşlarını bedbaht o kaderleriyle başbaşa (bırakmışlar, içine düştükleri mülevves çevreden sıyrılmışlardır. Ama, oraya yakasını kaptırmış bir kaç talihsiz bugün hâlâ mevcuttur. Onlar, memleketin sağlam kuvvetle- ri için kaybolmuşlardır. Şimdi suyun altında oynanan oyun daha çapta ve daha tehlikelidir.. Eminsular, Beşinci Kol haline getirilebileceklerini hayal eden menfi kuvvetler tarafından itilmektedir. Orduya dönme hayallerini kim- lerin desteklediğini, davalarının o kısmını kimlerin sa- vunduğunu, mitinglerine kimlerin kalabalık m nı şöyle bir düşünürlerse gözleri açılacaktır. Bir renin, bütün Eminsulara malederek yaptığı edebiyatın hangi edebiyat olduğu açıktır. Kendi sloganlarına, bant- lara kendi yazdıkları vecizelere, kendi o haykırışlarına kulak verirlerse, kimlere hücum eder duruma düştük- lerini ofarkederlerse kimlerin yanında yer aldıklarını göreceklerdir. büyük Bugünü Ama, Türk Silahlı Kuvvetlerinin bütünlüğünü bu oyunlarla bozmak, bir Truva Atı yaratmak şimdiye kadar hep hüsranla karşılanmış menfi kuvvetlerin bir yeni hüsranından başka netice vermeyecektir. ayal ve Hakikat yp vektilik muamelesi tekemmül etmiş hiç bir zümre veya şahıs Türk Silâhlı (Kuvvetlerinin kadrosuna yeniden alınamaz. Eminsu da böyledir, 14ler de, M.B. K. üyeleri de, 22 Şubatçılar da.. Bunların kendilerini hala o Kuvvetlerin mensubu saymaları veya bazı kim- selerin onları öyle göstermeleri oyundan ibarettir. Zaten buna, Türkiyede hiç kimsenin kudreti yetmez. Yetmeyeceği içindir ki bugünkü Başbakan İsmet İnö- askere, gi bir söz söylediği sâdece yalandır, uydurmadır. İnö- nü, tasfiyeyi tasvip etmeyenlerin, bunu yapanları uyar- EMİNSU mitingi Bayram haftası yerine mangal tahtası maya eri hareketi önlemek isteyenlerin oba- şındadır. Ama, ir defa yapıldıktan sonra, İnönü daima açıkta kalan kıymetli elemanlardan başka saha- larda faydalanmanın yolunu aramıştır. İhtilâl İdaresi- ne ve bugünkü Hükümete karşı Eminsuların yanında rol alanların, sivil sektörde başarıyla hizmet gören emekli askerlerin temizlenmesi ve onların yerine eski D. P. partizanlarının yeniden getirilmesi konusunda nasıl gayret gösterdikleri hatırlanırsa oyun daha çıp- lak olarak belirir Eminsu Davası, memleketin bu güzide evlatlarının güçlerini memleket ilerlemesinde seferber etmek dâva- sı ise, hepimizin davasıdır. Hükümeti bu yolda cesa- retli kararlar almaya, İdare ve Eğitim, hatta Diyanet sahasında doldurulamayan kilit mevkileri için bu ele- manları ön plânda düşünmeye itmek lâzımdır. Ama Eminsu Davası bir imkânsız "Orduya Dönüş" teranesi halinde muhafaza edilecekse, yeni ideal arkadaşları kendilerine hayırlı olsun.