27 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

27 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

KA D Ankara Siyasi faaliyet Siyah saçlı genç kadın neşe içinde odaya girdi ve büyük bir masanın Etrafında toplanmış bulunan arkadaş- larını selamladıktan sonra mutlu bir sesle : — Nihayet işlerimi düzenledim. Bir hafta için İstanbula gidebilece- gim" dedi Genç kadının niyeti, bir Boğaziçinde, denizle başbaşa (geçir- mek, iyice dinlenmekti. Arkadaşları sessiz birbirlerine baktılar. Siyah saç- lı genç kadın sustu, gülümsedi ve: haftayı "— Tabii, asıl mesele de kuruldan izin almak" diye ekledi. Olay, geride bıraktığımız hafta içinde Ankarada, Karanfil sokaktaki C.H. P. Genel Merkez binasında, Ka- dın Kollan Merkez Yönetim Kurulun- da geçiyordu. Leylâ Çambel o gün, istediği izni kuruldan kopardı ama, ne yazık ki bu kısa tatilde denizle başbaşa kalamıyacaktı. Zira, İstan- buldaki ilçe kongrelerini izleyip ra- por hazırlamakla görevlendirilmişti. Kendisinden önce de üyelerden Mu- zaffer Antabelli, Namıka Calıkoğlu, Saadet Sümer de aynı şekilde ödevli tatillere gitmişlerdi. Başkentte bütün kadın dernekle- rinin tatile girdikleri bir devrede C. H. P. Kadın Kolları kesif bir faaliyet gösteriyorlardı. lerde büyük kongreye üzere ilçe kongrelerini yapıyorlar, bu kongrelerde memleket (omeselelerine ve bazen de dayanamıyarak, henüz toplumda yerine oturamamış Olan Türk Kadınının meselelerine dokunu- yor, içlerini döküyor, dertlere çare arıyorlardı. Aynı faaliyet bütün vatan sathında görülüyordu. C.H. P. Ka- dın Kolları ilçe ve il kongrelerini ta- mamlamaya çalışıyorlardı. o Merkez Kurulunun ise, bütün bu kongreleri izlemesi, Kadın Kollarını canlandır- ması gerekiyordu. Bu sebeple üyeler birer ikişer, kongre Oo bölgelerine dağıldılar. gittikleri yerde iyi ve kötü gerçeklerle ( karşılaştılar. çok yakın bir ilçede, Ankaradan ge- len partili erkekler kongre yapılan e- ve sokulmadılar, mesajlarını pence- reden vermek zorunda kaldılar. Bazı illerde Kadın Kolları üst ka- demeler tarafından küçümseniyor, hatta bazı yerlerde obaltalanıyordu. AKİS, 27 AĞUSTOS 1962 IN Mutaassıp bilinen bazı bölgelerde ise Kadın Kolları gerçekten örnek bir çlışma yapıyordu. Fakat en ağır şartlaraltında bile Türk Kadını si- yasetle ilgiliydi. Dört duvar arasında oturmaya mahküm da edilse, memle- ket meseleleri hakkında söz sahibi ol- mak istiyordu. Bu hal, üyeleri bir ke- re daha, Kadın Kollarının önemine inandırdı ve çalışmalara yeni bir şevk verdi. C.H.P. Kadın Kolları o elbette ki siyasi bir teşekküldür, fakat bunun yanında, bundan daha önemli bir öde- vi, Atatürk ilkelerini bütün yurttaş- lar ve özellikle kadınlar o arasında yaymak ve Türk Devrimlerinin en büyüğü olan kadın devrimlerini mil- lete sindirmektir. Geride bıraktığımız hafta içinde Ankarada, C. H. P. Ka- dın Kolları Altındağ ilçesi kongresin- de ortaya yeni bir deyim atıldı ve C. H.P. Kadın Kolları "Atatürk Oku- lu" sıfatını kazandı. Atatürk Okulları pini ortaya atan, C.H. P. Ordu milletvekili ve Merkez Yönetim Kurulu üyesi Ferda Güleydir. Ferda Güley, C. H. P Kadın Kollan Altın- dağ ilçesi kongresinde söz aldı ve ü- yeler tarafından şiddetle alkışlanan bir konuşma yaptı. Bu konuşmasında Güley, Kadının toplumdaki yerini, de- gerini belirtti. Türk Kadınının tarihi- mizdeki rolünü anlattı, eski türklerde, Hakanın imzası yanında eşinin de imzası bulunmadan kararların müte- ber olmadığını açıkladı. Türk Kadını- nın çok eski tarihlerde bile siyasi hakkına sahip bulunduğunu belirten Güley, Türk Kadınının İstiklâl Sava- şındaki kahramancatutumuna da işa- ret ettikten sonra, onun, erkeğinin ya- nında daima bütün sorumlulukları paylaştığını ekmek dâvasını erkeğiy- le beraber hallettiğini, en çetin işle- re yüksünmeden koştuğunu hatırlat- Türkiyede bir altın devir olmuş- tur. Bu, Atatürk devridir. İşte bu de- virde ödevlerini daima yerine getir- miş olan medeni Türk Kadınına bü- tün haklan tanınmıştır. C. H. P. Ka- dın Kollarının en kutsal ödevi, şimdi, bu hakları işler hâle getirmek, Ata- türk ilkelerini yaymaktır. C. H. P. Kadın Kollarına kayıtlı olan her üye hem bir öğrencidir, hem de bir Öğ- retmen.. Memleket meselelerini, altı- okun ilkelerini, Atatürkçülüğü ve devrimlerimizle beraber bu devrimle- C. H. P. li kadınlar İnönü ile Lider ve yardımcıları 29