27 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

27 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 3

AKİS Haftalık Aktüalite Mecmuası Yıl: 9, Cilt: XXIV, Sayı: 426 Yazı İşleri: Rüzgârlı Sokak No.: 15 Tel: 11 89 92 P. K. 582 Ankara Rüzgârlı Sokak No.: 13 Rüzgârlı Matbaa Tel: 1061 96 * Başyazar: Metin Toker » AKİS Neşriyat Ltd. Şirketi adına imtiyaz sahibi ve Müessese Müdürü Mübin TOKER * Yazı İşlerini fiilen idare eden Mesul Yazı İşleri Müdürü Kurtul ALTUĞ > Karikatür : TURHAN * Fotoğraf: Hüseyin EZER Associated Press Türk Haberler Ajansı * Klişe: Doğan Klişe Bu mecmua Basın Ahlâk Yasa- sına uymayı taahhüt etmiştir. Abone şartları: 3 aylık (12 nüsha) : 10.00 lira 6 aylık o (25 nüsha) : 20.00 lira I senelik (52 nüsha) : 40.00 lira İlan i Santimi: 20 lira 3 renkli arka kapak: 1.5500 TL. an işleri: Telefon : 10 61 96 Dizildiği yer: Basıldığı yer: Milli Eğitim Basımevi FİYATI: 1 LİRA Basıldığı tarih: 26-8-1962 Kapak Resmimiz Lyndon B. Johnson Bir Yardımcı Kendi Aramızda Sevgili AKİS Okuyucuları, İnümüzdeki haftadan itibaren, iki aylık bir sükünet devresinden son- ra iç politikamız yeniden hararetleniyor. 3 Eylülde Büyük Meclis açı- lacak ve çalışmaya koyulacaktır. Bütün milletin gözünün şu anda Büyük Mecliste olduğu düşünülürse, cereyan edecek hâdiselerin umumi efkârı ne derece alâkalandıracağı kolaylıkla kestirilebilir. Meclisin açılması ve iç politika hayatının yeni bir devreye girme- siyle birlikte Basına ve bu arada AKİS'e düşen rol üzerinde biraz dur- mak lâzımdır. En iyimser tahminle bile, Parlamentoda hiç gürültü, pa- tırdı olmayacağını sanmak imkanı yoktur. Her şey göstermektedir ki Muhalefet, en azgın halinde Meclise gelecek ve bilhassa A. P. kavgalar çıkarmaya, İktidarı çalıştırmamaya gayret edecektir. Şu iki ay içinde kimlerin A. P. nin idaresini ele geçirmiş oldukları ve bunların hangi me- todlarla faaliyet gösterdikleri hatırlanırsa bu bir kehanet sayılmayacak- tır. A. P. nin bugünkü idarecileri, daha doğrusu partiye hâkim duruma gelmiş ırkçı ekalliyet Hükümetten ziyade Rejimin karşısındadır. Hem de, Rejimi "Rejim.. Rejim.." diye öldürmek kastıyla.. Onların, seçim? lerde C.H.P. nin karşısında çarpışan partilerin kullandıkları bazı ko- nularda koparacakları patırdının Koalisyon partileri mensuplarından bir kısmını tesir altında bırakması da imkansız değildir. AKİS, önümüzdeki haftadan itibaren Parlâmento hayatının perde önündeki ve perde arkasındaki hayatına, kuvvetli projektörünü yeniden tutacaktır. Her zaman olduğu gibi, iç politikanın dehlizlerinde gezinmek için en güvenilir rehber AKİS'tir. Mecmua bu görevini, Sezarın hakkını daima Sezara vermek suretiyle yapacak, kusurlu hareket eden hangi ta- raf veya hangi şahıs olursa olsun onu gün ışığına çıkarmaktan çekinmi- yecektir. Ancak iş, şüphesiz AKİS'le bitmemektedir. Eğer kendini bilen Basın hâdiseleri değerlendirmekte hislerine ve peşin hükümlerine kapılmak- sızın hareket edebilirse demokratik rejimin işi çok kolaylaşacaktır. Mü- nasebetsizlikler ne katlar iyi belirtilirse, bunların tekrarı o derece güç- leşecektir. Ama bunu yaparken, zemzem kuyusunu pisleten adamın ha- reket sebebi gözden kaçırılmamalı, bu çeşit tiplere prim verilmemelidir. Zira, İktidar ve Muhalefet saflarında öyle kimseler vardır ki, gazetele- rin kendilerinden bahsetmesi için yapmayacakları marifet yoktur. Basın, demokratik hayatımızın bu yeni devresinde kudretini de, so- rumluluğunu da bilerek davranmak mecburiyetindedir. 1960'daki cephe tekrar kurulabilirse, bu milletin düşmanlarının yüzü gülmeyecektir. Basın derken, bir takım yayın organları şüphesiz ki hatıra getirilmemek- tedir.. Onlar, bambaşka ölçülerle hareket etmektedirler, öyle hareket et- mekte devam edeceklerdir. Ama asıl büyük ve ciddi gazeteler yangının üstüne körükle değil, meselelerin mahiyetini ortaya koyup serinkanlılık- la giderlerse bugün milletin korktuğu başa gelmez, Meclis pek ala ra- hat ve huzurlu çalışır. İş, hiç bir şeyi büyültmemek, her hâdiseyi ger çek ölçüsü içinde ele alabilmektir. Bugün, unutmamamız gereken husus şudur: Demokrasiyi yürütmek bizim için ölüm kalım davasıdır. Çünkü, bunun bir alternatifi yoktur "Yürümüyor" diye ümitsizlik aşılayacak yerde memleketin vatansever aydınları yürümesi için kendi üzerlerine düşeni gayret ve fedakârlıkla yaparlarsa geçitler bir bir aşılacak ve düzlüğe mutlaka çıkılacaktır. Başka yolların milletleri nereye çıkardığı ve yayılan ümitsizlik dalgalarından kimlerin faydalandıkları dünyanın pek yakın tarihine göz atılacak olursa kolaylıkla görülecektir. Saygılarımızla AKİS