27 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

27 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Ayan Meclisinde geniş bir tecrübe kazandı. 1953 yılından Cumhurbaşka- nı Yardımcısı seçilene kadar Ayan Meclisinde bir ekseriyet lideri olarak vazife gördü. Johnson bu vazifesi sı- rasında birbirinden farklı görüşlere sahip mesai arkadaşlarını idaredeki kabiliyeti ile de temayüz etti. Fay- alı kanunlar çıkartabilmek gayesiy- le arkadaşlarını elinden geldiği kadar iknaya çalıştı. Lyndon B. Johnson Başkan Yar- dımcısı seçilmezden önce Ayan Mec- lisindeki ekseriyet liderliğinden başka vazifeler de görmekteydi. Bir defa Demokrat Parti Siyaset Komitesi Başkanıydı. Sonra Ayan Meclisinin Havacılık ve Feza Fenni Komitesi Başkanlığını da deruhte ediyordu. Ha- zırlık Tahkikat Komitesi ve Tahsi- sat - Silahlı Kuvvetler Komiteleri Başkanlığı da Johnson'un o uhdesin- Halen Johnson Ayan Meclisine başkanlık etmekte ve sadece oylar be- rabere kaldığı zaman ekseriyeti sağla- mak üzere oylamaya iştirak etmekte- dir. 1957 yılında Feza devrinin başla- masıyla, Johnson'un yeni bir kabiliye- ti daha ortaya çıktı. Peykler ve kıt'- alar arası balistik füzeleri geliştirme Komitesi ihdas edildi ve bu işte en ö- nemli rolü Johnson oynadı. bugün A.B.D. nin feza sahasındaki gayretlerinde onun da tuzu biberi bol miktarda vardır. Üstelik Johnson fe- zanın keşfinin bütün Birleşmiş Millet- ler üyeleri tarafından tatbik edilecek bir proje ile gerçekleşmesini hür dün- yaya teklif eden ilk devlet adamıdır. Nitekim Johnson'un teklifi (onetice- sinde Kongre, A. B. D. ni bütün hür dünya ile fezanın sulhçu gayretlerle keşfi, fezanın askeri gayelerle kulla- nılmasının yasak edilmesi ve bir tek devletin veya devletler grubunun is- tifadesinden ziyade bütün beşeriyetin feza hakkındaki bilgisini arttırmak gayesiyle çalışılması fikrim (karar altına almıştır Johnson komünist tecavüzlerinin askeri hareketle karşılanmasına ma- tuf her türlü programın her zaman kuvvetli bir müdafii olarak dikkati çekmiştir. Nitekim A. B. D. Başkan Yardımcısı bu gaye ile imzalanmış bütün milletlerarası anlaşmaların de- vamlı bir destekçisi olmuştur. Kısa zamanda çok şey şişleri Bakanlığımız, oAmerikalı- larla birlikte, Başkan Yardımcı- sının memleketimizdeki gezi progra- mını Yardımcının bu hususiyetlerini gözeterek hazırladı. Müdafaa paktla- rının kuvwvetli savunucusu (o Johnson NATO ve CENTO'nun Türkiyedeki çalışmalarını yerinde tetkik fırsatını Aşkolsun vallahi?! bizim "kripto "lara nasıl da iftira ederler. Tuttur- muşlar, çocuklar komünist di- ye.. Bari, olsalar. Bakın, bun- lardan biri, hem de bir ismi var cismi yok partinin heybetli lide- rimüthiş konuşmasında -o cep- henin bir çakaralmaz gündeli- Ziyle artık komikleşen bahtsız haftalığı bu konuşmayı bütün devlet adamlarımıza, örnek di- ye göstermişlerdir!- partisinin görüsünü nasıl anlatıyor: —... Bu dönüşmelerin ba- şında -her halde reform demek istiyor- bellibaşlı üretim araç- larının devletleştirilmesi i işi, yer alıyor. Özel teşebbüsün yeri ne olacaktır ? Özel teşebbüs büsbü - tün tasfiye mi edilecektir?” Evet, özel teşebbüs büsbü- tün tasfiye mi edilecektir? Bir ra bizim 'kripto'lara böyle şeni bir de niyet aifolunnak- tadır. Eğin, haykırıyor: "Hayır!" . ve devam ediyor: — Mahalledeki bakkalın ve aktarın devletleştirilmesinde bir menfaat bulunmayacağı aşi- kârdır!” Çak yaşa sen, e mi lider! bulacak, kısa zamanda mümkün nis- betinde çok şey kendisine gösterilecek tir. Ankaraya vardığı pazar günü, kalacağı otele (Başbakan İnönü ta- rafından getirilip bırakıldıktan sonra misafir otelden 18'de (ayrılacaktır. Zira, 18.10 da Anıt Kabir ziyaret edi- lecektir. 18.55 de ise misafir, emrine tahsis edilen dairesinde istirahata çe- kilecek ve akşam yemeğinde serbest olacaktır aşkan a, ikinci güm hayli isin olaca ün Dışişleri Bakanı Feridun Cemal Erkinle konu- şacak, sonra da saat 10,15 de Cumhur- başkanlığı Köşküne hareket edecek tir. 10.25 de ise Cumhurbaşkanı Gür- sel kendisini kabul edecektir. 11 de ise Başbakan İnönü ile bir mülakat yapacaktır. Öğle yemeğinde Başkan Yardımcısı makin ve €- şinin davetlisidir Pazartesi günü Başkan Yardım- cısı için hep ziyaret ile geçecektir. Mamaktaki Silahlı Kuvvetler Okulu veT.B.M. M. bu arada ziyaret edi- lecektir. Aksam saat 21 de Başkan Yardımcısı şerefine, Başbakan İsmet İnönü ve Bayan İnönü tarafından Ye- ni Orduevinde bir akşam yemeği ve- rilecektir. Önümüzdeki haftanın başındaki salı günü saat 12.30 da Başkan Yar- dımcısı Johnson'un Ankaradaki ika- meti sona erecektir. Boeing 707, kar- şılamada bulunan zevat tarafından u- gurlanacaktır. Boeing 707 nin rotası İzmire müteveccihtir. İzmirde Baş- kan Yardımcısının ve beraberinde kilerin emrine Kısmet Oteli tahsis e- dilmiştir. Johnson İzmirdeki ikame- ti sırasında İzmir Enternasyonal Fu- arı ile ilgilenecektir. Bu arada NA- TO karargâhları ziyaret edilecektir. Başkan Yardımcısının İzmirdeki ika- meti fazla sürmeyecektir. Saat 20.10 da Bocing 707 Cumaovası Hava A- lanından hareket edecek ve saat 21'de Yeşilköy Hava alanına varacaktır. Johnson ve beraberindekilerin emri- ne Hilton otelinin daireleri tahsis edil- miştir. Ama Johnson ve bilhassa za- rif eşi için asıl hareketli gün haf- tanın ortasındaki çarşamba günü 0- lacaktır. Zira o gün İstanbulda geç- meğe başlayacaklardır. 10'da İstan- bul Valisi Niyazi Akıya yapılan ziya- reti saat 10.30 da şehirde yapılacak gezi takip edecektir. A. B. D. Başkan Yardımcısının İstanbuldakl ikinci ve Türkiyedeki son günü de hareketlidir. 10.15 de Bo- gazda ve Adalarda gezinti, 13.30 da Çınar Otelde öğle yemeği ile Başkan Yardımcısının iyiniyet gezisi sona e- recektir. Saat 15.15 de ise dev Bocing 707 Johnson ve eşini Yeşilköy hava alanından Lefkoşeye uçuracaktır. Sakin bir aile A lar Türkiyede, Gürseller ve İnönülerle iyi anlaşacaklardır. Ki- ra tıpkı bizim Cumhurbaşkanımız ve Başbakanımız gibi Amerika Yardımcısının da sakin ve sade bir hayatı vardır. Johnson, Dışişleri Ba- kanının İdari İşler Yardımcısı Willi- am J. Brockett, Basın İşleri Yardım- cısı Carl Bowan, özel doktoru Willie Hurat, kendi Basın Yardımcısı George Recdy, yaveri Albay William Jackson e bir kaç idari yardımcıyla Dışişleri Bakanlığı Türkiye Masası (omüdür yardımcısı Miles 'Greene'le birlikte eşi Lady Bird Taylor'u da ikibuçuk haf- talık seyahatinde yanına almıştır. Johnson'lar 1944 yılında evlen- mişlerdir. Radyo ve televizyondan başka gazetecilikle de meşgul olan -yazı adıyla: Lady Bird Taylor- Mrs. Johnson eşinin yüklerini herhangi bir yardımcısından daha fazla paylaşan