27 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

27 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

T A RR Naziler Politikacı (*) Herbin bittiği ayın sonunda, 1918 Kasımında, hiç kimsenin tanıma- dığı, hiç kimsenin bilmediği, mesleği bulunmayan, elinden bir iş gelmeyen, meteliksiz avusturyalı, otuz yaşında- ki Adolf Hitler yeniden Münihe dön- dü. Münih, karmakarışık Almanya- nın sanki bir küçük nümunesiydi. Al- man İmparatoru gibi Bavyera Kralı da tahtından feragat etmişti. Münih- lilerin, kocaman beyaz sakalı, kelebek gözlükleri, iri siyah şap pkası ve facık vücuduyla ciddiye lina çliklam bir yahudi yazar, Kurt Eisner bunun üzerine bir kaç yüz kişinin başına geçmiş, tek silah patlatmadan Par- lâmentoyu işgal etmiş ve Cumhuriyet ilan ederek iktidarı almıştı. Fakat Eisner üç ay sonra, sağcı bir subay tarafından katledilince onun Sosyal Demokrat Cumhuriyeti de sona erdi, işçiler bir Sovyet Cumhuriyeti kur- dular. Ama, o da çok sürmedi. I Ma- yıs 1919'da Berlinden gönderilen bir- likler ve Bavyerada teşekkül (oeden halk kıtaları Münihe girdiler, kanlı bir müdahaleyle bolşevik rejime son verdiler, gene Sosyal Demokrat bir Cumhuriyet ilân ettiler. Başına da Johannes Hoffmann diye birini oturt- tular. Hoffmann da uzun ömürlü ol- madı. Bir yıl sonra, 14 Mart 1920'de Ordu sosyalist idarenin yerine sağcı bir hükümeti, Gustav von Kahr'ın baş- kanlığında kurdu. Bu hükümet Cum- huriyetin, Versayın, Demokrasinin a- leyhindeki bütün faaliyete karşı son derece müsamahalı davrandı. İşte Hitler, Münihte önce iktidarın bu son derece süratli el değiştirmele- rine şahit oldu ve politika bakımın- dan pek bereketli bir ortam buldu. Ordunun emrinde ŞA nyanın müstakbel diktatörü, 1918 - 19 kışında iş olarak Avus- turya hududu yakınındaki bir harp esirleri kampında gardiyanlık görevi buldu. Bütün kış orada kaldı. Bahar- da Münihe döndü. Bu sırada Ordu makamları, kısa süren Sovyet Cum- huriyetinin mesullerini araştırmak- taydı. Hitler, onlara bilgi topladı. Alman Ordusu, politikanın tam i- çinde bulunuyordu ve ona göre teş- kilâtlanmıştı. Hitlere Bölge Komutan- lığı Siyasi Basın ve Haberler Büro- sunda bir görev verildi. Ordu, kendi mensupları için konferanslar tertip- (9) Bu serinin ilk iki yazısı "Mem- leket” ve "Adamı" başlıkları altında AKİS'in 424 ve 425. sayılarında çık- mıştır. İ H lemişti. Bu konferanslarda, askerler siyasi bakımdan Oo yetiştiriliyorlardı. Böyle bir konferansta bir hatip yahu- diler lehinde bir söz söyleyince Hitler şiddetli bir müdahalede bulundu. Bu müdahalesi, toplantıda bulunan su- bayların hoşuna gitti. Hitler Münih- teki bir alaya, Yetiştirici Subay o- larak tayin edildi. Yetiştiricilerin gö- revi Ordu içinde tehlikeli (| fikirlere karşı mücadele etmekti: (o Barışçılık, sosyalizm, demokrasi gibi... Bu, Hitlere hitabet kudretini de- nemek ve geliştirmek fırsatını verdi. İlk defa olarak kalabalık Oo kütlelere hitap etti. Politika yapmaya niyetli bir kimse için hitabetin önemini da- ha Viyanadayken anlamıştı. Alay i- çinde gördü ki, pek âlâ konuşabilmek- tedir. Almanyanın sonradan en müt- hiş hatibi olan adam, o sahaya böyle girdi. Parti hayatı başlıyor tler, 1919 Eylülünde bir gün Or- unun Siyasi Kısmından, gidip Al- man İşçi Partisi adındaki parti hak- kında bilgi edinmek emrini aldı. İşçi partileri, ekseriya sosyalist veya ko- münist olduklarından Ordunun şüp- hesini çekmekteydi. Ama bunun, baş- ka türlü olduğu sanılıyordu. Her hal- de, bir araştırma yapmak lazımdı. Hitler, partinin bir birahanede ya- pılmakta olan toplantısına (katıldı. Bu yirmibeş kişilik bir (okalabalığın katıldığı sönük bir toplantıydı. Bir hatip ekonomik meselelerden bahset- ti. Hitler ne söylendiğini pek anla- madı. Canı sıkılmıştı. Tam kalkıp gi- diyordu ki bir profesör söz aldı. Pro- fesör, o sıralarda Münihte moda olan bir fikri savundu: Bavyera Prusya- dan ayrılmalı ve Avusturyayla bir- likte bir Güney Alman milleti teşkil etmeliydi. Hitlerin tepesi attı. Hemen ayağa fırladı ve profesöre hücum etti, Almanyanın bölünmeme- si gerektiğini söyledi. Konuşması Oo kadar sert oldu ki profesör (adeta kaçtı, dinleyiciler ise otanımadıkları bu genç adama şaşkın nazarlarla bak- tılar. Aralarından biri geldi ve Hit- leri kucaklayarak tebrik etti. Bu, An- ton Drexler idi. Drexler Hitlerin eline bir de broşür tutuşturdu. Harp sonrası Almanyasında ekmek ve fiyatı Asıl Führer!