27 Ağustos 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

27 Ağustos 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

İKTİSADİ Sanayi Bakanlığında yapılan toplantı Kalkınma Sam Amcanın eli Sempatik yüzlü badem bıyıklı adam, ingilizce olarak konuşmağa başla- dığında Sanayi Bakanlığının mühim toplantılara mahsus salonunda çıt çıkmıyordu. A. B. D. nin Türkiye Bü- yük Elçisi Raymond Hare sözlerine bir az evvel konuşan Sanayi Bakanına teşekkürle başladı sonra : "— Fırsat buldukça ve imkan sağ- landığı taktirde Türk iş camiasının, Türkiyenin ekonomik kalkınma ve ge- lişmesine iştirak için gerekli görüş i- nsiyatif ve çalışma isteğine sahip ol- duğuna uzun zamandan beri kaniyim" diyerek devam etti. A. B. D. nin Tür- kiye Büyük Elçisi Raymond Hare'nin konuşması hayli uzun sürdü. Büyük Elçi, Bursada kurulacak bir sanayi sitesine AİD fonundan ayrılan (25 milyonluk bir ikrazatın, Bursada sa- tın alınması karar altına alınan arazi için gerekli 2 milyon 800 bin liralık kısmının takdimi merasimi dolayısıy- la konuşuyordu. Haftanın ortasındaki gün Sanayi Bakanlığında yapılan toplantıya Bü- yük Elçi Raymond Hare, Sanayi Ba- kanı Çelikbaş, Maliye Bakanı Ferit Melen, A.İ.D. Başkanı Stuart Van Dyke, Ticaret ve Sanayi Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği o Başkanı VE MALİ SAHADA Jik adım Behçet Osmanağaoğlu, Bursa Sanayi ve Ticaret Odası Başkanı Hasan Al- koçlar katıldılar. Söz faslının so- nunda merasimle 2 milyon 800 bin liralık ikraz, çek olarak takdim edil- İ- Hikâyenin başı en temelini teşkil eden Türk lira- sı meblağ, amerikan buğdayı ile diğer amerikan zirai emtiasının Tür- kiyedeki satışından meydana gelmiş- tir. Bundan bir müddet evvel ise Türk Maliyesiyle A. İ. D. teşkilâtı arasın- da bir anlaşma yapıldı ve bu mebla- gın Türkiyenin sınai kalkınmasına hasredilmesi karar altına alındı. Ne var ki Sınai Tesislerinin kurulacağı araziyi bulmak güç oluyordu. Arsa spekülatörlerinin elinde bulunan ara- zileri almanın pek imkânı yoktu. Üs- telik alınacak yerin suyu, elektriği ve her türlü modern vasıtası olan bir yer olması arzulanıyordu. İşin bir başka cephesi gerekli tet- kikatın yapılması oldu. 1960 yazında, A.İ. D. den sağlanan teknik yardım- la Amerikadan bir Müşavir Mühendis firması Türkiyeye geldi ve inceleme- lerde bulundu. Böyle bir teşebbüs için namzet pilot projeler tespit edildi. Bu pilot projeler Adapazarı - İstanbul, girişilmesi gereken rapor lüzumsuz kırtasiyecilik yüzünden 17 ay dolaştı durdu ve nihayet Şubat 1962 de Mali- ye Bakanlığına intikal edebildi. Maliye Bakanlığındaki tetkik de hayli uzun sürdü. Evvelâ komisyonlar rapor hakkındaki mütalâalarını say- falar dolusu serdettiler. Sonra mesele Devlet Plânlama Teşkilâtına intikal etti. İş, bundan sonra süratlendi. Plan- lama Teşkilâtı meseleyi İmar ve İs- kân Bakanlığıyla, Siyasal Bilgiler Şe- hircilik Enstitüsüyle ve Odalar bir- likleriyle görüştü. Fikirler aldı (o ve sonra bir Sanayi Sitesinin kurulması- nı prensip olarak karara bağladı. İşin asıl zor tarafı bundan sonra ortaya çıktı. Şimdi de arazi bulunmu- yordu. Bursa Ticaret ve Sanayi Oda- ları Birliği işte işin bu Oo kısmında üstünlüğü ele aldı. Evsafa uygun ara- Zi bulundu ve iş finansmana kaldı. Bitirdiğimiz haftanın ortasında Sanayi Bakanlığında yapılan toplan- tıda işte bu hayırlı teşebbüsün ilk adımı atılmış oldu. Haftanın sonunda bir Maliye Ba- kanlığı yetkilisi, pilot projede (Bur- sanın seçilişiyle ilgili olarak şunları mütebessim bir ifade ile söyledi: "— Bursayı seçtik, zira bu şehir gerek halihazırdaki endüstri faaliyet- leri ve gerekse ulaştırma imkanları bakımından elimizdeki namzet proje- ye en uygun olanıdır."