10 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

10 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER edilme hakkına sahip değillerdir. Kapantıya oy veren bağımsızlar ve diğer partiler ise bu iddianın kar- şısına şöyle çıktılar : "Bağımsızların Başkanlık divan- larında Temsil edilmeleri şarttır. Aksi halde Meclisler içinde siyasi partiler kuvvetleri oranının üzerinde temsil edilmiş olacaklardır. Şu ka- dar sayıda bağımsız parlâmento üye- sinin hakkı yenmiş olacaktır. Anaya sada bağımsızlar ibaresinin bulunma- ması bu durumun olağan değil, ola- ganüstü olmasındandır. Üstelik A.P. liler, bağımsız Suat Hayri Ürgüplüyü kendi adayları ola- rak Senatonun Başkan seçimlerinde ileri sürmüşler ve bu yüzden Başkan Vekilliklerinden birinden vazgeçtikle- rini açıkça beyan etmişlerdir. Bu za- bıtlarda mevcuttur. Tartışmalar bu iki yönde geliş- mektedir. Ama kapanlının Başkan Vekili olarak Senatoda oturumları idare etmesinin önüne geçilememek- tedir. Hukukçular u konuda haftanın Hukuk profesörü ayrı ayrı sirde bulundu. Bülent Nuri Esen : "— Anayasanın 84. maddesi kuv- vetlerin muvazenesini ortaya (koyu- yor. Senato başkanlık divanının 13 üyesi vardır. A.P. nin Senatoda tem- sil oranı 1/3 tür. Yani dört üyeliğe hak kazanmaktadır. Böyle olunca 2 Kâtip, 1 İdare Amiri, | Başkan Vekil- liği alması lâzımdır. sonunda iki tef- Başkanın A. P. den aday göste- rilmesi meselesine gelince, bu iddia yanlıştır. Aynı madde (Başkanların partiler tarafından aday gösterile- meyeceğini belirtmiştir." Prof. İlhan Arsel : "Anayasanın 84. maddesinde ilmiş olan mu bulunmalıdır - itirazı doğru olamaz" dedi. Senato Başkanının A. P. nin ada- yı olup olmadığı meselesinde ise Prof. Arsel Bülent Nuri Esenle aynı fikir- dedir. A. P. Yel üfürür, su götürür A; P. nin içindekiler ve ler, A. P. Grup Başkanı tin Bilgici hiç bu sıralardaki konuşkan görmemişlerdir. İri pos bıyıklı Bilgiç, mutadı sağda solda etrafına topladığı daşlarına öyle nutuklar çekmekte, öyle şeyler söylemekte, öyle taktik- lerden bahsetmektedir ki, uzaktan seyredenler, Bilgiç ve etrafındakileri küçük bir seyyar tiyatro grupu sana- bilirler. İşte gene böylesine bir toplulu- gun ortasında. Meclisin koridorların- dışındaki- Saadet- kadar T.B.M.M. Başkanlık seçimlerinin tasnifi yapılıyor Beş aşağı, on yukarı AKİS/12 Muhittin Güven Pilavdan dönen.. dan birinde Bilgiç, A. P. Grup top- lantısından çıktıktan sonra konuşu- yordu. Konu, A. P. tarafından Mec- lis Başkan Vekili adayı gösterilme- sine rağmen seçilmiyen Ferruh Boz- beylinin durumuydu. Bilgiç (o etrafın- dakilerine : "— Bunun sonu partiyi kapat- mağa gider... Darmadağın oluruz. Ötekiler o -"Ötekiler” dediği mute- dil o milletvekilleriydi- neredeyse o İ- nönünün direktifleriyle hareket etme- ge başlıyacaklar" dedi. Bilgiçin bunları söylediği o saatler, A. P. Grubunun bu konuda yapıp da pek eğlenceli geçen Grup toplantı- sından hemen sonraydı. Toplantıda işe ihtisas komisyonlarının seçimiy- le başlanmıştı. Pala Paşa hastalığı dolayısıyla gelememiş, daha doğrusu gelmemişti. İhtisas komisyonlarının seçimi, tabiatıyla hadisesiz geçti. Seçimlerin uzaması Bilgiç ve taraf- tarlarının pek işine oyaradı, Yemek saati gelip geçti. Mutedil milletvekil- lerinden pek çoğu karınlarını doyur- mak üzere lokantaya gittiler. İşte bu arada Grup Başkanı Bilgiç, Bozbeylinin Meclis Başkan için yeniden aday gösterilmesi mese- lesini Gruba sundu. Muhiddin Güven istifa etmiş, yer gene boşalmıştı. Ay- nı anda mesele hakkında müzakere talep eden Trabzon milletvekili lahattin Güvenin önergesi de (Baş- kanlığa verildi. Başkan, müzakere talebiyle ilgili (oOönergeyi büyük bir