10 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

10 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

Yeni yapılan hesaplar otelin 45 mil- yon 900 bin liraya mal olacağını gös- termektedir. Şimdiye kadar - inşaata başlama tarihi 1958 yılının son ayı- dır, böylece 4 yıl oolmaktadır - 25 milyon 600 bin lira sarf edilmiştir. Kurt masalı burada bitmemek- tedir. İzmirde Emekli o Sandığının yaptırmakta olduğu İzmir Oteli ben- zerleriyle yarış halindedir. 1957 yı- lının Temmuz ayında bu otel ihale edilmiştir. İlk ihalesi 9 milyon lira civarındadır. Bu ihaleye göre biti- rilme tarihi de 1961 yılının sonu, ya- ni 31 Aralık olacaktı. Ancak evdeki hesap doğru çıkmamıştır. İzmir Ote- linin inşaatı 1960 yılında birdenbire durmuş, Teftiş Heyetleri meselenin üzerine büyük bir ciddiyetle ( eğil- mişler ve inşaata ancak bir buçuk yıl sonra yeniden başlanabilmiştir. Bugün İzmir otelinin yeni ihale- lerle ( bitirilmesine (o çalışılmaktadır. Yeni hesaplar beton kaktüsün 1963 yılı son ayının son günü teslim edi- lebileceği şeklindedir. İşin bu yönünün yanında bir azla cephesi de pek o eğlencelidir. Otelin 8 milyon 500 bin liralık inşa masrafı, son ihalelere ve hesaplara Ankara Oteli inşaatı Adam kaçırtan YURTTA OLUP BİTENLER İstanbulda Tarabya oteli inşaatı Kazık kaktı göre 43 milyon 850 bin liraya yük- selmiştir. Şimdiye kadar sarfedilen miktar 21 milyon 500 bin liradır. An- cak Otelin bitiminde masrafının ne olacağını p sadece orüfailer bilmekte Zira bundan birkaç ay evvel Devlet Planlama Teşkilâtının bir yayınında otelin 55 milyon liraya mal olacağı belirtildi. O sıralarda Plânlama Teşkilatı ouzmanlarından birisi bu nuyu öğrenmek üzere Emekli Sandığının inşaat ( işleriyle ilgili Genel Müdür Muavinine telefon etti. Muavin de inşaata telefon ede- rek masrafın ne kadar olacağını sordurdu. İlgili «bir dakika» müsaa- de istedi ve inşaatta görevli mühen- dis Adnan Unarana miktarı sordu. Mühendis: «— Bundan sonra 55 milyon daha sarfederiz» diye cevap verdi. Bütün bunlar telefonla yapıldı. Üs- telik «65 milyon» rakamı verildiğin- de otel için 20 milyon sarfedilmiş bulunuyordu. Hesabın Plânlama o Teşkilâtına nasıl bu şekilde intikal ettiği meç- huldür. Ya telefonda bir yanlış an- lama olmuş veya söylenilen o anla- şılmamak istenmiştir! Sebepler ve neticeler... B “ bu komedinin devamını birkaç, ama esaslı olarak bir se- bebe dayandırmak gerekmektedir. İh- tilali müteakip Kurulan Teftiş He- yetleri, inşaatların devamını uzunca bir saman rahat çalışabilmek için durdurmuşlardır. Geçen zaman zar- fında ne yeni bir ihaleye ( girilebil- miş - Zira inşaatların birçok kısmı parçalar halinde ihale edilmektedir - ne de ihale edilenler tamamlanabil- miştir. Hal böyle olunca yabancı firmalar taahhüt ettikleri miktarın, para kurlarının değişmesi, fiat ar- tışları dolayısıyla fazlalaşmasını is- temişlerdir. Emekli Sandığı buna yanaşmamış, daha doğrusu yanaşa- mamıştır. Bu yüzden mesela MEFRA adında bir alman firması - Tarab- ya oteliyle ilgilidir - herşeyden vaz- geçerek taahhüdünü bozmuş ve memleketine dönmüştür. Teni ihalelere ancak son birkaç ay içinde başlanabilmiştir. İnşaat- larada bu yıl sonu hız verilebile- cektir. Ancak bütün bunlar, San- dığın milyonlarca lira ziyanına se- bep teşkil etmiştir. Üstelik, ortada henüz elle tutulacak bir tek şey de yoktur!. AKİS/17