10 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 37

10 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 37

TİYATRO Ankara Bir istifa söylentisi Biürdiğimiz hafta içinde, İstanbul- dan Ankaraya akseden bir istifa söy lentisi tiyatro çevrelerinde üzüntü ve hayretle karşılandı. Çünkü söylenti, Cüneyt Gökçerle yakın dostluğu bili- nen Şeref Gürsoyu hedef tutuyor ve "Gelin" piyesinin İstanbulda, Oral- oğlu Tiyatrosunda, bellibaşlı rollerde Melek Ökte ve Şeref Gürsoyun iştira- kiyle, oynanması konusuna dokunu- yordu. Gerçekten de ortada böyle bir ko- nu vardı. Zaten tiyatrolar çoğalalı- beri, gerek repertuar, gerek kadro bakımından güçlüklerle (karşılaşan tiyatro sahipleri, Devlet Tiyatrosu- nun iyi niyetli, mümkün olan yardımı özel teşebbüse yapmak gerektiğine inanan Genel Müdürüne başvuruyor- lardı. Kimi piyes, kimi rejisör, kimi aktör, kimi dekor, kostüm yardımı latiyor, Genel Müdür de, kendi işini aksatmadan, elinden geleni yapmıya çalışıyordu. Ama iş gitgide öyle ge- nişlemek istidadını gösterdi, belediye ve amatör tiyatrolarından özel tiyat- rolara kadar öylesine isteklerle karşı- laşıldı ki, Genel Müdür Devlet Tiyat- TOSU çalışmalarını sekteye uğratabile- cek ve güç durumda bırakabilecek bu çeşit isteklere kökünden son ver- mek kararını almıya mecbur oldu. Onun içindir ki, ilkin, Bulvar Tiyat- rosunda çalışmak isteyen Asuman Korada, bu arzusunda ısrar ettiği takdirde, ancak sözleşmesi feshedil- mek suretiyle, Devlet Tiyatrosundan ayrılabileceği bildirildi. İşte Oraloğlu Tiyatrosunda "Ge- lin"i oynamak tasavvurunun gerçek- leşme yoluna girdiği sanıldığı gün- ler bu sıraya rastladı. İzin almak için kendisine müracaat eden müesse- senin en kıdemli sanatçılarından ve en eski sahne arkadaşlarından Me- lek Ökteye Genel Müdür izin veremi- yeceğini, açık sebepleriyle anlattı. İstanbulda provalara başlayabilmek için Melek Ökteyi beklemekte olan Şeref Gürsoyun istifa haberi de bu red cevabından sonra duyuldu. Bununla beraber, birkaç gün önce, Ankaraya dönmüş olan Şeref Gürso- yu Cüneyt Gökçelin mavi renkli özel arabasında, gene onun yanıbaşında görenler, bu istifa söylentisinin doğru olmadığına, olsa bile verilmesiyle ge- ri alınmasının bir olduğuna hükmet- mekte tereddüt etmediler. 1 Piyes gördüm Oyun : "Çalıkuşu" (Piyes 3 perde, 27 tablo) Yazan : Reşat Nuri Güntekin (Roman halinde) Sahneye uygulayan : Necati Cumalı Tiyatro Şehit Tiyatrosu (Yeni Tiyatro) Sahneye koyan : Nüvit Özdoğru Müzik : Mehmet Abut Dekor - Kostüm : Turgut Atalay Ko Yeni çağ edebiyatımızın en çok basılan, en çok satılan -yaban- cı dillere de çevrilmiş olan- kırk yıllık ünlü romanını okumamış kimse var mıdır? Eski İstanbulun varlıklı konaklarından birinde, Dame de Sion fransız okulunda yetişen ve akrabasınlan bir hariciye omemuruyla ev- leneceği sırada gelinlik elbisesini fırlatıp Anadoluya öğretmenlik yapmağa giden, karşılaştığı bütün güçlükler, hatta tuzaklar ve iftiralar içinde va- zife aşkından ve iffetinden hiçbirşey kaybetmeden ödevini yerine (o getir- meye çalışan ikayesi... Oynıyanlar : Jeyan Mahfi Ayral (Feride), Mücap Ofluoğlu (Kamu- ran), Şükriye Atav (Besime Teyze-Huriye Hanım), Samiye Hün (Si- yahlı Kadın), İlhan Hemşehri (Aziz Enişte - Bursa Maarif Müdürü), Birsen Kaplangı (Munise), Sami Ayanoğlu (Dr. Hayrullah), Kemal Be- kir (Yüzbaşı İhsan), Neşe Tandoğan (Michelle) vs.. (14 Erkek, 20 ka- dın rolü Beğendiğim : Necati Cumalının, başarılı sahne adaptasyonu. Nüvit Özdoğrunun, 27 tablo ve 34 kişilik oyuna kazandırdığı ölçülü, ahenkli dü- zen. Üslüb ve ifade bakımından reji-oyun birliğinin güzel bileşimi. Bütün rollerde göze çarpan yaratıcı gayretler... Bellibaşlı rollerde: Jeyan Mah- fi Ayralın çizdiği zeki, canlı, neşeli, hırçın ve duygulu, mütevazı ve gu- rurlu, mücadeleci ve inançlarına bağlı Peride tipi. Olayların ve çeşitli duyguların akışı içinde ana karakterin vuzuhla korunmuş olması. Dok torda Sami Ayanoğlunun çizdiği babacan ve tesirli yüz Mücap Ofluoğ- lunun, silikliği içinde bile zarif kalan, Kamuranı. Beğenmediğim Turgut Atalayın, bu kadar çok tablolu başka bir oyuna uygun düşebilecek, olüzumundan fazla yenilikçi, "Çalıkuşu"nun devrini, rengini ve havasını lâyıkıyla duyuramıyan dekoru. Tablo arala- im seyircinin gözü önünde uzayıp giden, pano ve eşya götürüp getir- meleri... Pierre Fort rolünde Kayhan Yıldızoğlunun pek kötü "okuduğu" anlari replikler. Sonuç: Romanın Tezzeidi tatmış olanlar, "Çalıkuşu" temsilini mutlaka görmek isteyeceklerdir. LutfiAY “Çalıkuşu"'ndan bir sahne Herkesin sevgilisi AKİS/37