10 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

10 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER ların sayfaları içine dürülmüş, Tef- tiş Heyetleri yükselen binaların üze- rine şahmerdanlar gibi inmiştir. M.B.K. idaresi sırasında bu konuda girişilen geniş faaliyet, (o inşaatların en az birbuçuk yıl gerilemesine se- bep teşkil etmiştir. Hiltonun dramı itirilmesinde hakikaten İstan- lun turistik meseleleri (o bakımın- dan büyük çapta fayda sağlanacağı muhakkak olan Hiltonun ilave in- şaatı betonların dramini mükemme len gözler önüne sermektedir. Eskişehirdeki gıdım gıdım iler- liyen yapının durumuna gelince, di- Daha eğlencelisi eton kaktüslerin yeşerme şında kentteki geçirmişti lm Oteli 1959 yılının Mayıs ayında ihale edilmiştir. Otelin müte- ahhitliğini Emekli Sandığı bir alman firması olan (o Dyckerhoff vud Wil- mann ile ortak üzerine almıştır. Ote- lin kontrol mühendisliği de bir İsviç- re firmasına verilmiştir. Societe Ge- neral Pour L'Industrie firması bu iş için 600 bin İsviçre frangı, iç mas- rafları için de 200 bin TL. talep et- miştir. Otelin inşa fiatı 8 milyon 500 bin lira olarak tahmin edilmiştir. Otelin bitim tarihi ise 1962 yılının Ekim ayı bası olarak hesaplanmış- yarı- en eğlenceli safhayı Baş- em Otelinin inşaatı Hilton tevsii inşaatının yarım kalan hali Alameriken sürat! gerlerinden farklı değildir. Eskişehir Otogarının, 1959 yılı Mayıs aylarında ihalesi yapılmış, in- şaatına hemen başlanmıştır. 1959 yı- lını takiben inşaat adeta durmuştur. İhale edildiğinde 1961 yılı sonunda biteceği hesaplanan Otogarın şimdi tamamlanması için tam bir yıllık bir zamana daha ihtiyaç vardır. O sıralarda 3 milyon 500 bin liraya ihale edilen Otogarın şimdiki halde masrafı 12 milyon 900 bin liraya ba- liğ olmuştur. Son ihaleler bu yapı- nın 15 milyon 385 bin TL. na mal olacağını göstermektedir. AKİS/16 tur. Ancak 1960 yılından bu yana otelin yapılması durmuş, hele bu arada alman firma işi bırakıp gidin- ce iş adamakıllı karışmıştır. Emek- li Sandığıyla İsviçre firması arasın- daki ihtilaf da aynı tarihlere raslar. Firma, geçen zaman arasındaki pa- ra kurunun değişmesi dolayısıyla iç hizmetlerde kullanacağı paranın ar- tırılmasını istedi. Emekli Sandığı buna itiraz etti. Esasen bir ara ve- rilen 200 bin lira 500 bine çıkarıl- mıştı. Müzakereler iki müessesenin arasını açtıkça açtı. Bundan birbu- çuk yıl evvel Resmi Gazetede An- kara Otelinin inşaatının 42 milyon liraya mal olacağı yayınlanınca ih- tilaf adamakıllı büyüdü. Firma bu defa ilk hesaplara nazaran aldığı kontrol ücretinin arttırılmasını iste- di. İş nihayet hukuki bir mesele ha- lini aldı. Hakem kurullarına müra- caat edildi. Şu sıralarda İsviçre fir- masının mukavelesi Oo feshedilmiştir. Otelin inşaatını Emekli Sandığı - kontrolu dahil - üzerine almıştır. Firma anlaşmazlığın teknik bir ih- tilaf olduğunu söylemektedir. — Fir- manın mümessili Mimar Şazi Sirel, Emekli Sandığının hem müteahhitli- ğini hem de otelin kontrolünü nasıl yapacağını okestiremediğini (o söyle- mektedir. Teknik elemana göre, kontrol işi mal sahibini, müteahhide karşı korumak demektir. Davacı ve Kadının aynı olduğu mahkemede işin içinden ne şekilde çıkılacağı bi- linmemektedir. tonun ilâve inşaatı 1959 yılının Eylül ayında ihale edildi. İla- ve inşaat o zamanki hesaplara göre yuvarlak hesap 6-7 milyon liraya çı- kacaktı. İnşaatın bitirilmesi için mü- teahhit firma 1962 yılının 3. ayının başlarını taahhüt etti ve bu zaman zarfında Hiltonun ilâve inşaatının ta- mamlanması karara bağlandı. Şu sıralarda bu inşaatın durumu değildir. ler ve ihaleler sonucunda Hilton o- teli ilave inşaatının 1964 yılının 3. ayı nihayetinde teslim edileceği be- lirtilmiştir. Gene yeniden ele alınan hesaplar sonucunda yapıya Oo sarfe- dilecek miktar 26 milyon 880 bin lira olarak tesbit edilmiştir. lik sarfedilen ise 14 milyon 500 bin liradır. e Tabiatıyla beton kaktüsün gün geçtikçe masrafı artmaktadır. Daha başkaları. (Gere İstanbulda bu çeşit hikâyesi o- lan başka bir beton yığın, şu sıralar da adeta parmak parmak yükselmeğe çalışmaktadır. Tarabyadaki turistik otel 302 odalı lüks bir otel olacak- tır. Gel gör ki, 1957 yılının Ekim ayında ihalesi yapılan otel hâlâ bir mamlanacağı hesaplanmıştı. yapılan tahminler ve bu tahminlere göre ilerliyen inşaat 1964 yılının Haziran ayı sonlarında bitecektir. Tarabya otelinin ilk ihaleye çık- tığından bu yana maliyeti bir hay- li artmış, birkaç misline çıkmıştır.