11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Yargıların başında bazı (o bakan- lıkların lüzumsuzluğu, bazı obakan- lıkların da eksikliği vardır. Bu ara- da Türkiyenin birinci derecede önem- li meselesi olan Eğitim, konusunun ele alınması için Milli Eğitim Bakan- lığı bünyesinde değişiklik yapılması gerektiği de ortaya çıkmıştır. Teknik heyetin ileri sürdüğü mü taleaya göre, Eğitim Bakanlığı yeri" ne kaim olacak bir Kültür Bakanlığı teşkil edilmelidir. £ Kültür Bakanlığı meseleyi mevzii olarak değil, bütün şümulüyle ele almalıdır. Türkiyedeki eğitim dâvasının bir seferberlik ha- line getirilmesini bu bakanlıkta teş- kil edilecek bazı yeni müesseseler i- dare edecek ve topyekün bir eğitime gidilecektir. Bunun yanında, sanayileşmeğe başlayan memleketin yeni bir teşek- küle daha ihtiyacı vardır. Bu teşek- kül Enerji ve Tabii Kaynaklar Ba- kanlığı adı altında kurulacaktır. Bu bakanlık Sanayi Bakanlığının obü- yük çapta işini hafifletecektir. Ayrı- ca Türkiyedeki enerji şebekesinin tek elden idaresini sağlıyacak ve fayda- sı büyük olacaktır. Tabii Kaynakla- rın organizasyonu ve rasyonel hale getirilmesi bu bakanlığın önemli işi halindedir. Tamamiyle teknik bir Ba- kanlık olacak olan yeni teşekkül plâ- nın tatbikatında en az hatayla ener- ji kaynaklarını harekete geçirecektir. Lüzumuna kani bulunulan bir ba- kanlık da Turizm Bakanlığıdır. Tür- kiyenin : kalkınması bakımından son derece önemli bir yer işgal eden bu dâvanın yürütülmesi için Basın - Ya- yın ve Turizm Bakanlığının sadece Turizm yönünden mütalea edilme- sinde fayda mülâhaza edilmiştir. Ba- sın Yayın Genel Müdürlüğü ise Baş- bakanlığa bağlanabilecektir. Raporun kaldırılmasını istediği bakanlıklardan birisi de Gümrük ve Tekel Bakanlığıdır. Bu teşkilâtın bir iktisadi Devlet Teşebbüsü haline ge- tirilerek Maliye Bakanlığına bağlan- masının sayısız faydaları olacağı tav- siyeler arasındadır. Bunun dışında, sandalyesiz bakan - lıkların fazla lüzumlu olmadığı da be- lirtilmektedir. Rapor, Hükümetin teferruattan ziyade ana meselelerle uğraşmasını, bazı kararnamelerin Hükümet tara- fından değil ilgili bakanlıklar tara- olarak sınıflanması da tavsiye edil- miştir Kılavuz karga değil.. Çalışmalar sonucunda hazırlanan bir başka kitap da küçük "el ki- tabı"dır, Bu kitap T.C. Devlet Teşki- lâtında iğneden ipliğe kadar ne varsa hepsini beyaz kâğıt üzerine dökmüş- tür. Böyle bir kitabın hazırlanmasın- da gerekçe, küçük bir espriyle şöyle anlatılmaktadır. — Bir ilgiliye sorunuz.. Memle- kette kaç Genel Müdürlük vardır di- ye.. Bilirse, istediğinizi veririni..." Gerçekten mesele nükte hududu nun çok dışındadır. İşte küçük el k. tabı Türkiye Devletinin teşkilâtının en kalınından en incesine kadar bir dökümünü yapmıştır. Meselâ Türki yedeki Sendikalar bu kitapta sıra lanmıştır. Belediye teşkilâtı olan ille) ilçeler sıralanmış, özellikleriyle belir- tilmiştir. Resmi dairelerin adlan rü muzlar olarak belirli şekilde gösteril- miştir. Artık, iki ayrı dairenin işin yaklaşıklığından dolayı aynı rümuz kullanma tehlikesi mevcut değildir Öyle ki, küçük kitapta kamuya ya rarlı derneklerin bile sayımı yapıl mış, alfabetik sıraya göre yazılmış tır. İşin güzel tarafı, bütün bunların büyük bir sessizlik içinde yapılmış ol ması ve raporu hazırlıyan heyetin son derece; iyi bir ekip çalışması ör neğini vermiş olmasıdır ki, Türkiye için bu durum ilginçtir. Zira, yeni- dir. Başbakan İnönü Besmeleyle bağladık işe.. YURTTA OLUP BİTENLER Başbakanlık işe giden adam B: haftanın ortalarında bir akşam -Bayramın dördüncü günüydü Başbakan İsmet İnönüyü Ankara ga rında İstanbul istikametinde uğurla yan C.H.P. ileri gelenlerinden biri '— Yazık, Paşa çok fazla dinle nemeyecek! Keşke, Bayramın başın da gitseydi.." dedi. Başbakanın İstanbulda dinleneme yeceği doğrudur. Ancak İstanbul sebebi de, dinlenmek değildir nönü, pazar akşamına kadar Bo- gaziçi kıyılarında çok faal beş gün ları şunlardır: İş adamlarıyla gö- rüşme ve onların isteklerini, arzu- larını tesbit -Sendika liderleri ve iş- çilerle yeni kanunlardan sonraki du rum üzerinde görüşme. Bir büyük basın toplantısı - Ordunun yapacağı tatbikattabulunmak- Bazı müessese ve iş yerlerini gezmek, görmek -İs tanbulun, çeşitli sahalarda otorite sa- yılan şahsiyetlerinden bir kısmıyla hususi mahiyette hasbihal, müşave re,fikiralma- İstanbul Belediyesinin vaziyetini inceleme.. Bunların yanın da, Başbakan İnönünün her seyaha tinde olduğu gibi, zuhurat kabilin den bir çok iş eklenecektir. İnönü pazar gecesi Haydarpaşadan trene binecek ve pazartesi günü yeniden ça- lışmaya başlayacak Meclisteki yeri- ni alacaktır. Türkiyenin kalbi jnönünün İstanbula gitmek ay dünün işi değildir. Hayli u ve Türkiyenin kalbi mesabesinde bu büyük şehre gitmemiş olan Ba kakan bundan birbuçuk, iki ay önce orada nabızın nasıl attığını bizzat anede etmek ihtiyacını duydu. ak, önce Mart sonundaki hadise ndan sonra Japon Prensinin, Ameri- ka ve İngiltere Dışişleri Bakanı nın Başkenti ziyaretleri buna vermedi. Halbuki, bilhassa yeni enin kabulünden bu yana İstanbul- dan iyi haberler gelmekteydi. Bil mukabil, İstanbulun ve istanbullu bir takım ihtiyaçları bulunduğu, lara gerekli çareler bulunursa nın daha da iyiye gideceği söy mekteydi. Gerek Koalisyon parti rerekse C.H.P. teşkilâtı da İnönü İstanbulda bir kaç gün geçirmek istemekteydi. Başbakan Yardımcısı Ekrem Alicanın bir yurt gezisi edindiği son derece müsbet intiba Başbakana Bayram ziyareti sıra da nakletmesi İsmet İnönünün AKİS/LI