11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

“bu söylemek- cevabı vermekte ve gazetecilere, konuyla ilgilenmediğini" tedir. İstanbul, Ankara ve İzmir valile- rinin değiştirileceği haberi, Niyazi A- kı başkentte Hükümetle temasta ii" ken çıktı. İstanbul Valisinin değişti- rileceği haberi henüz resmen teyid e- dilmemekle beraber, Niyazi Akının başka bir göreve tayin o edileceğine muhakkak nazari ile bakılmaktadır. Birinci Koalisyon sırasında İstanbula tayin edilen Niyazi Akı, bütün sami- mi gayretine rağmen hiç bir zaman İstanbul için tatmin edici bir vali o- lamadı. İkinci Koalisyondan bu ya- na Valinin değiştirileceği dolasan söylentiler, ancak Kurban bayramından az önce resmi bir ma- hiyet kazandı. Bu tayinin geciktiril- mesinin tek sebebi de, İstanbul Valili- ği makamı için henüz bir ismin tes- bit edilememesi oldu. için Necdet Uğurun ismi ortaya atıldı 1" se de, kendini İstanbul Belediyesinin problemlerine veren Nevdet Uğurun, böyle bir tayin olsa bile, valilik va- Zifesini kabul etmiyeceği bilinmekte- dir. İstanbul Valiliğine uygun bir a- day tesbit edildiğinde, (Niyazi Akı başka bir göreve atanacaktır. Belediye ve su derdi şstanbul Valiliği için çeşitli söylen- tiler almış yürümüşken, ü önce Belediye Başkanlığına (o getiri- len Necdet Uğur, ilk defa sesini, geçtiğimiz hafta içinde duyurdu. U- gur, Ankara dönüşü tertip ettiği ba- sın toplantısında, Hükümetle yaptı- ğı temasların neticesini ve yapaca- Halledilen işlerden en önemlisi İstanbul (Belediyesinin borçlarının konsolidasyonudur. Uğu- ra göre, İstanbul Belediyesi, borçları konsolide olduktan sonra, (normal gelirlerine kavuşacaktır. Bunlar, ge- lir vergisinin 96 5'i, oTekelden alı- nan “o 5, akaryakıt, taşıt ve buna benzer kaynaklardan gelen gelirler- dir. Bütün bunlar bir yılda 41 milyon lirayı bulmaktadır. Bu 41 milyon li- ra, İller Bankasına olan borçlar se- bebiyle Belediyenin eline geçmemek- tedir. Haziran ayı içinde kanunlaşa- cak konsolidasyondan sonra Beledi- ye hem bu 41 milyon lira tutan geli- rine, hem de yeni kredi imkânlarına kavuşacaktır. Bu yeni gelir temin edildikten sonra, Necdet Uğur İstanbulun su dâvasını halletmeğe kati surette azimlidir. İstanbul, 1874 yılından kalma bir su şebekesine sahiptir. O şehre 82 bin metreküp su getiriyor- du. Terkos su şirketi. 1932 yılında millileştirildi ve boruların Oo çapları genişletilmek suretiyle şehre 45 bin metreküp su getirilmeye (başlandı, 1947-51 yıları arasında-, döşenen i- kinci hat ile şehre gelen, su 113 om metreküpe yükseltildi. OAncak, bu miktar hiç bir zaman İstanbulun su problemini halletmeye yetmedi. İs- tanbullular yıllardan beri, o bilhassa yaz aylarında, susuzluk çekmektedir- er. Anadolu yakası, yazın sıcak gün- lerinde adeta Kerbelâya dönmekte- dir. İstanbulun su probleminin hal- — ledilmesi, kurulacak- üçüncü o hatta bağlıdır İşte, İstanbulun genç ve enerjik YURTTA OLUP BİTENLER necektir. Fabrika, üçüncü hattın bo- rularını döşedikten sonra, bütün böl- genin boru ihtiyacım karşılamak için imalât yapacaktır. İşler normal git- tiği takdirde, hu yaz üçüncü hattın temelini atmak Necdet Uğura nasip olacaktır. Yal meselesi Necdet Uğurun üzerinde yetle durduğu İkinci mesele de, İstanbulun (o yollarıdır. / İstanbulda hepsinin uzunluğu o1500 kilometre tutan 7000 yol vardır. Bu yollar 10 milyon metrekare tutmaktadır. Yol- ların 3 milyon 197 bin metrekaresi asfalttır. Belediye, bu mevsim içinde İstanbulun bütün yollarım tamir e- hassasi- Necdet Uğur - ül ve Belediye Başkanının bütün gayreti, bu üçüncü hattın bir an önce kuru ması meselesinde (o toplanmaktadır. Üçüncü hat kurulduğunda, o şehre günde 330 bin metreküp su -ki bu miktar, Terkos gölünün tam kapasi- tesidir- getirilebilecektir. Bu mik- tar. İstanbul şehrinin su proble- mini halletmeye kâfi gelmektedir. Ü- çüncü hat projesine, Boğazın altın- dan geçerek karşı tarafa su götüre- cek boru da dahil olduğu için, Ana- dolu yakasının su meselesi de halle- dilmiş olacaktır. Üçüncü hatta kulla- nılacak boruları imal etmek için ön- ce bir fabrika kurulacaktır. Bu fab- rika 20 milyona mal olacak ve 15 milyonu döviz olarak dışarıya öde- — Niyazi Akı karanfil decek veya yemden yapacaktır. İs- yol, Karayolları vasıtasıyla çıkarılacaktır. Uğur, yollan, Beledi- yenin elindeki teknik eleman ve iş- çileri makinelerle teçhiz etmek sure- tiyle onarmak niyetindedir. Yakın- da 3,5 milyon liralık inşaat malze- mesi ihaleye çıkarılacaktır. Ayrıca, İstanbul Belediyesi bugünlerde ( bir asfalt makinesi satın almak üzere- dir. Ancak, teknik bakımdan asfalt yolların "#18" derecede oyapılmışı icabettiğinden, faaliyet, sıcaklığın bu dereceyi bulduğu aylarda başlıyacak- tır. AKİS/17