11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

fiyle, Millet Meclisi üyeleri (o kardeş kardeş geçinmeğe başlamışlardı. Esa- sen dörtlü teklif Meclis gündeminin henüz 30, maddesini teşkil etmekte- dir. Şayet vakit olur, meclisler bazı konularını hallederler, rejim mesele- si yoluna girerse iki rakip bu konu- da tartışacaklardır. Böyle bir müza- kere belki de dünya parlâmento ta- rihlerinde ender rastlanacak bir me- sele olacaktır. Tarafların birbirine ya- pacakları oyunları da dışarıda bulu- nanlar eğlenceyle izliyeceklerdir. Artan gündem,. Milet Meclisinin gündemini ihtiva eden matbua gün geçtikçe kalın- lığını arttırmaktadır. Meclisin bay- ram tatiline ve bayramı müteakip kı- sa bir süre dinlenmeyi arzuladığı ça- lışmama devresine girerken Meclis Cumhuriyet Senatosu ve Başkanı Suat Hayri Ürgüplü iki fazlalaşmaktadır. girenler basit sözdü sorular, bazı i- veya ükü- metin ivedilikle geçirmeğe ( çalıştığı önemli kanunlardır. Ama bu kadar yoğun bir gündemin birkaç; gün ça- lışılarak ayıklanması şimdiye kadar ne bir milletvekili tarafından isten- miş, ne de koridorda kahve, çay dan da- hi olsa bahis konusu edilmiştir. Üstelik gündemin pek çok mad- deleri parlâmento teamüllerine göre, komisyon raporlarının okunup oya sunulmasıyla kanunlaşacak omadde- lerdir. Yabancı devletlerle yapılan an- laşmaların tasdikini gerektiren mad- deler oldukça büyük bir yeküna ba- liğ olmaktadır. Bunların müzakere ve incelenmesi ihtisas okomisyonla- rında ariz amik yapılmıştır. Böyle- ce sürekli bir iki saat toplanacak Mil- let Meclisi gündemini aşağı yuka- rı bir yaprağa indirebilecektir. Ama bunun için Meclis kahvecilerinin bir parça ziyana uğramaları, seçmen va- tandaşın ise milletvekilini azıcık da- ha az ziyaret etmesi gerekmektedir. Sözlü soru komedisi.. T BMM açıldığından bu yana bir me- s son derece iyi oçalışmak- tadır. Milletvekillerinin Hükümeti de- netleme vasıtası olan Sözlü Soru mü- essesesi doğrusu ya, Kızılaydaki bu- Ayda yaşayanlar felerden daha fazla işlemektedir. Mil- letvekilleri bu görevleriyle ilgili ça- lışmalarını aksatmamaktadırlar. Se- çim bölgelerinin bilmem hangi kö- yündeki bilmem hangi çeşmenin ve 2 kilometrelik yolun yapılıp yapılmadı- gını, yapılmadıysa neden yapılmadı- ğını veya yapıldıysa neden yapıldığı- nı sormaktadırlar! Bu sorulara geç cevap veren Bakanlara da büyücek bir antipati beslemektedirler. Ba- kanlıklar çoğu zaman Genel Müdür- lüklerine bu konuda geniş bilgi top- laması için emirler yağdırmaktadır- lar. Bakanın cevabından sonra Mec- lis kürsüsündan atılan nutuklar, bir de radyoda kısa da olsa yayınlanırsa YURTTA OLUP BiTENLER milletvekilinin keyfine diyecek yok tur Bunun yanında bir müessese da ha Meclis açıldığından hemen sonra teessüs etti. Gündem dışı söz alıp se çim bölgelerine selâm yollamak iste yen milletvekilleri hafta sekiz, gün dokuz kürsüde arzı endam ettiler. Sa hife sahife hazırlanan nutuklarım o- kudular. Meclis Başkan vekilleri, gün deme geçmek için kıvranırlarken, şid detli hatipler oralı olmadılar ve mem leketin son derece önemli meseleleri ni kuşdiliyle de olsa dile getirdiler. Millet Meclisi ve Senatonun bu ko nuların dışında, türlü temaslar için memleketlere gidecek ve türlü mües seselerle yapılacak toplantılara kat lacak üyelerin seçiminde gösterdiği bukluk gerçekten övünülecek bir ka- nudur. Öyle ki, Genel Görüşmelerde sona erdiği gün Meclis sabaha kar- şı dağıldığı halde, ertesi gün saat 9 -dört saat bir arayla- Avrupa Par mentolar Birliği seçimi için yapıl toplantıya 16 kişi gelmiş"ve bu kişi kendi kendisini seçerek böyle konunun geri kalmamasını sağlam tir! Bekleyen dervişler.. V Mayısta yeniden çalışmağa baş lıyacak Meclisin gündeminde şim dilik 165 madde vardır. Bunun ha içinde birkaç adet daha artacağı sa nılmaktadır. Bu maddelerden 3 ta AKİS/9