11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

inektedirler. Bu yüzdendir ki, 5 Yıllık Plâna göre açı- lacak beş yeni tıp fakültesinden birinin Ankarada ku- rulması gayretlerini ellerinden geldiği kadar baltala maktadırlar. Şimdi her iki taraf, "nüfuzlu adam" peşindedir Hacettepenin kurnaz ve ziyadesiyle becerikli idarecisi Dr. İhsan Doğramacı, aslına bakılırsa, müessesenin kalite bakımından tam amale hak etmiş olduğu fakülte- lik beratını almak için "nüfuzlu adam"lara ziyaret- ler teptiplemekte, ziyafetler vermektedir. Buna muka- bil Fakültenin hocaları da boş durmamakta ve Hacet- tepeyi, Dr. Doğramacının şahsında vurmak, zedelemek istemektedirler, Hem savaş, hem de kullanılan usuller yadırgana- cak şeyler değildir. Her yerde bu çeşit savaşlar bu si- lâhlarla yapılmaktadır ve kalite yeterliği halinde za- fer, becerikli ve imkân sağlamasını iyi bilende kalmak- tadır. Nitekim bundan bir süre önce de Ankara Fen Fakültesi ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi arasında bu çeşit bir mücadele olmuş, gayet kıymetli bir çok ilim adamı birinciden ikinciye geçerek orada bir ilim' yu- . Beceriklilik bakımından Dr. Doğra- Rektör Kemal Kurdaşın anlayışı ve verdiği imkânlar sayesinde Orta Doğu Tek- nik Üniversitesinin meselâ Fizik bölümü bugün millet- lerarası sahada isim yapmıştır, o âlemin bir rüknü ha- line gelmişt Yeni "Fakülte olma savaşı"nda, eskiler bir kozla- rı olduğu havasını yaydılar: Başbakan İnönü; Yayılan haber, eskilerden Prof. -Zafer Paykoç tarafından teda- vi edildiği için İnönünün taraf tuttuğudur. Halbuki bu, koca İsmet Paşayı hiç tanımamak de- mektir. İnönüyü meselede alâkadar eden taraf, ikinci bir tıp. fakültesinin Ankarada kurulmasının memleket menfaatleri bakımından uygun olup olmadığıdır. Bu teknik konuda ise kararı teknik elemanlar, tıpcılar ve plâncılar vereceklerdir. Yoksa, koca İsmet Paşa her halde hususi ve hissi sebeplerle, bütün umumi efkârın böylesine yakından alâkadar olduğu -doğrusu ya, Ha- cettepenin taraftarı çok daha fazladır- bir meselede ta- raf tutacak değildir. Turizm — Hükümet önümüzdeki günlerde Turizmle il- gili bazı kararlar alacaktır, Türkiyenin geleceği bakı- mından son derece önemli olan kararların başında tu- ristlerin döviz muamelelerinin kolaylaştırılması gelmen- tedir. Bundan evvel Maliye Bakanlığının çıkardığı ka- rarnameyle bu işler her ne kadar basitleştirilmişse de, meselenin kifayetsizliği anlaşılmıştır. Yeni kararname pek Çok kolaylıklar sağlıyacaktır. Bunun dışında, turizmi geliştirmek için artık işle- mez hale gelen Turizm Bankasının yerine başka bir müessese teşkil edilecektir. Turizm Bankasının zararı, bu müessesenin hem iş sahibi, hem de kredi veren ban- ka durumunda olmasıdır. Yeni teşkil edilecek müesse- se için 100 milyon liralık bir kredi fonu ayrılmıştır. Bu fon daha ziyade küçük turistik tesislere ayrılmıştır. Gümrükler — Yeni Gümrük Kanunu Meclise sevke- dilmiştir. Meclisteki Karma Komisyonlardan geçtikten sonra Genel Kurulda ivedilikle görüşülmesi (beklenen kanun büyük kolaylıklar sağlıyacak niteliktedir. Yeni kanunda zati eşyanın büyük çapta gümrük resminden muafiyeti sağlanmıştır. Hediyelerde de aynı kolaylık mevcuttur. Bunun dışında gümrüklerdeki üzü- cü olaylara sebebiyet veren , bürokrasi kaldırılmıştır. Yolcunun beyanna ir. Bunun dışında transit yolcunun eşyası çıkış gümrüğüne kadar gümrük idaresi tarafından götürüle- cektir. Gümrük resminde yapılan yanlışlıkların kısa za- manda giderilmesi ve fazla alınan verilenlerin hemen ia- desi için yeni tasarı bazı hükümler vazetmektedir. Dünyadan Akisler İngiltere — İşçi Partisinin eski lideri Hugh Galtskell'- in 80.013 Sterlin -2 milyon lira- miras bıraktığı açık- lanmıştır. Bunun 30.182 sterlini veraset vergisi olarak kesilecektir. Gaitskell mirasının tamamını karısına bı- rakmıştı. Gaitskell, politikaya girmeden önce üniver- site hocalığı yapıyordu. İtalya — Geçen Pazar günü yapılan seçimlerde asıl kaybeden Mussolini'aln en küçük kızı OAnna Maria Mussolini oldu. Oyunu kullanmak üzere Komadaki evin- den çıkan Bayan Mussolini, geriye döndüğü zaman çok kıymetti mücevherleri ile kürklerinin çalınmış olduğunu gördü. Muhakkak ki hiç bir oy, sahibine bu kadar paha- lıya mal olmamışlar. Arjantin — Pakistanın Birleşmiş Milletlerdeki daimi temsilcisi Muhâmmed Zafirullah Han, Alerse Büyük Elçi olarak tayin edildi. (Bu tayin Zafirullah Hanın Birleşmiş Milletlerdeki görevini sona erdirme- yecektir. Han, bugünlerde iki karpuzu da aynı koltuk- ta taşımağa hazırlanmaktadır. Fransa — Başkan De Gaulle'ün memleket içinde bir hafta süren gezisi sona erdi. Bir müddetten beri isleri yolunda gitmeyen Başkan, bu geziden moralini kuvvet- lendirmiş olarak dönüyor. Zira gittiği- her yerde, yapı- lan bazı tahminlerin aksine, büyük bir ilgiyle karşılan- dı. De Gaulle'ün bu zafer turu muhalifleri için çok ümit kırıcı oldu. AKİS/5