11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER Yeni tasarıyla Sınai ve Ticari sek- törde çalışan fikir işçileri de ka- nunim şümulüne alındı. Böylece bu kişilerin de Sosyal garantiden istifa- de etmeleri sağlanmış oluyordu. İşçi lehine inkişaf ederi bir hü- küm de işverenin üzerinden tebligat külfetinin ( kaldırılması (o olmuştur. Tebligat yapılsın yapılmasın, iş yeri, kanunun şümulüne girmektedir. Bir sosyal dava.. yeni İş Kanununda bir konu daha önemle ele alınmış ve uzun çalışmalardan sonra hükme bağlan- mıştır. Sakat ve mahküm isçilerin çalıştırılması konusu adeta Kanun tarafından garantiye alınmıştır. Ye- ni tasarıdaki hüküm sakat ve mah- kümların bazı işyerlerinde muayyen nisbetlerde (çalıştırılmasını hükme bağlamıştır. Bu adeta bir mecburi- yet durumundadır. Kanuna paralel olarak çıkarılacak yönetmelikte bu konu birer birer tadad Edilerek nere- lerde ne kadar mahküm ve sakat ça- lıştırılacağı belirtilecektir. Kanunun isçilerle ilgili son - dere- ce önemli bir noktası da asgari ücret tesbitinin bir elden idaresini sağlıya- cak hükümdür. Asgari ücretleri tes- bit eden komisyonlar dağınıklıktan kurtarılmış ve iş, bir merkez komite- sine bırakılmıştır. Bu komite bütün Bülent Ecevit Akıl yaşta değil baştadır iş kolları için gerekli incelemeleri ya- pacak ve karar verecektir. Fazla mesai ücretleri yeniden ele alınmıştır. Fazla mesai olarak 95 50 tesbit edilmiştir. Eskiden bu ücret 96 25-40 arasında verilmekteydi. Yeni tasarı isçi sağlığı bakımın- dan da bir çok meseleleri garanti âl- tına almıştır. Bilhassa dağınık iş kol- larında yeni is kanunu isçi sınıfının haklarının temini bakımından olduk- ça mükemmel bir kanundur. idare Hedefe ulaşan kaplumbağa (Gecen hafta Cuma sabahı gazetele- rini ellerine alan teknik meslek, mensuplarının yüzlerini belirli bir memnunluk kapladı, O gün islerinin iyi gideceğine, arefesinde bulunduk- ları bayramı neşeyle kutlayacakları- na hepsi yürekten inandılar. Bu i- nançla, aralarından çoğu etrafı pem- be gören gözlükler takarak dairele- rine koştular ve günlük görevlerine canla başla sarıldılar. Acaba bu mem nunluğa sebep olan beklenmedik olay neydi? İşin aslı, hayli eskilere kadar u- zanmaktadır. 1958 yılında, D.P. ikti- darının başlarının "plânsız yatırım- lar" furyasından kendilerini kurtara- madıkları sıralardaydı. Nisan ayı i- çinde, Bakanlar Kurulundan çıkar v ve memlekette mühendis, mimar, Zira- atçı, ormancı ve jeolog gibi teknik konularda çalışan, yüksek öğrenim yapmış bütün görevlileri kapsayacak genişlikte bir kararname yayınlandı. 10195 sayısını taşıyan (o kararname, Bi AKİS/14 m Bir fabrikada çalışan işçiler Sırtları sağlam duvara dayalı