11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

"Sandalyeler" ve Kenterler "Ders" Kolay unutulmayacak Piyes gördün Lütfi AY Oyun: 1 — "Sandalyeler" ("Leg Chaises"), (Trajik Fars, yi perde). 2 — "Dera" ("La Leçon"), (Komik dram, | perde). Çeviren: Fikret Adil. Tiyatro: Kent Oyuncuları topluluğu (İzmir, İkbal Sinemasında). Sahneye koyan: Genco Erkal. Dekor: Çetin İpekkaya. Işık: Nurettin Sezer. Konu: 1 — Bir ihtiyar kadın, bir ihtiyar adam: Bir saat süren ve ger- çekle hiçbir ilgisi yokmuş gibi görünen, öyle iken bir takım hakikatleri sezdiren, duyuran bir diyalog. lonesco'nun, ingilizcesini | ilerletmek için konuşma kitabından kopya ettiği basmakalıp cümlelerde keşfediverdi- ği ve tiyatrosunun temelini kurduğu hakikatler... Saçmasapan görünüşü altında yıpranmış, silinmiş, gölge haline gelmiş iki insanın hayatını, anı- ları, özlemleri, zaman zaman yüzeye çıkan alışkanlıkları ve sönmeyen duygularıyla ifşa eden, çağırışımlarla yüklü bin diyalog. Sonra, sandal- yeler, sandalyeler... Kelimeler gibi "bomboş" görünen, "dopdolu" sandal- yeler... Ve bir Sözcü: O diyalogdan sonra, söyliyecek sözü kalmıyan, ko- nuşmak için ağzını açtığı zaman boğuk seslerden başka birşey çıkara- mıyan Ölüm. 2 — Bir Hizmetçi, bir kız Öğrenci ve. bir Profesör: Öğrettiği şeyleri, yanlış da olsa, öğrenmek, kabuletmek istemiyen öğrencilerine pek öfke- lenen, hattâ onları öldürüvermekten kendini alamıyan celalli bir profe- sör. Ama yakasına parti rozetini iliştiriverdiler mi, başının derde girmi- yeceğini de bilen bir profesör... Oynıyanlar: 1 — Yıldız Kenter (İhtiyar Kadın), Müşfik Kenter (İhtir yar Adam), Tuncel Kurtiz (Sözcü). 2 — Alev Koral (Marie), Yıldız Kenter (Öğrenci), Müşfik Kenter (Pro- fesör) . Beğendiğim: 1 — Çetin -İpekkayanın, metne çok uygun düsen, dekoru içinde Genco Erkalın -kendisi duyurmıyacak kadar ince- sahne düzeni. Fikret Adilin lonesco'yu "duyuran", berrak çevirisi. Yıldız Kenterle Müş- fik Kenterin, yüksek bir üslüp birliği içinde gerçekleştirilmiş, nefis kom- pozisyonları. 2 — On dakikalık kısa bir ara içinde Kenterlerin apayrı bir dünyaya geç- mekte, apayrı iki tip yaratmakta, apayrı bir plâstiğe ulaşmakta göster- dikleri büyük başarı. Alev Koralin ifadeli oyunu. Beğenemediğim: (Bu iki mükemmel oyunun beğenilmiyecek tarafı yok. Sonuç: lonesco'yu en iyi "veren" bu iki oyunda Kehterleri mutlaka gör- mek lâzım. AKİS/29