11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER TI. B.M. M. Umit dağın ardında (Kapaktaki o mesele) Bu hafta Meclis binasındaki kahve ocakları ile ocakçılar, hizmet eden garsonlar ve milletvekillerine seçmen vatandaş taşıyan teşrifat memurları rahat bir nefes aldılar. Koca binada çıt çıkmadı Meclis lokantasını işle- ir, milletvekillerinin seğ- nin yerlere yapışan kirlerini oarıtıp, Meclisitemizlemekiçin günde iki de- fa paspas yaptılar, TBMM önümüzdeki hafta pazarte- si günü çalışmalarına yeniden bağlı- yacaktır. Millet Meclisi 29 Nisan gü- rılmasıyla ilgili müzakereler Koalis- yon partileri ile muhalefet partileri arasındaki çekişmenin zeminidir. A- nayasa ve Adalet Komisyonlarmın teşkil ettiği karma komisyondan 17'- ye karşı 18 oyla dokunulmazlığın kal- dırılması şeklinde çıkan kararın Ge- nel Kuruldaki patırdısı büyük olacak- tır. İşin garip tarafı koalisyon içinde bazı milletvekillerinin bu konuda ken- di kanatlarının karşısında olması ih- timali fazladır. Bunun yanında Meclisi bu devre içinde bekleyen bazı önemli kanun tasarıları mevcuttur. Bunların içinde işçilerle ilgili tasarının yakın zaman- da Meclise gelmesi beklenmektedir. Tasarı çoğunluk temin O edilebilirse birkaç oturumda çıkarılabilecek kesa- fettedir. Bir başka tasarı Yedek Su- zeltilmesini -kendilerince- istemekte- lan memurların yerlerine iadelerini is- temektedir. Durum anlaşılacağı üze- re oldukça çetrefil ve enteresandır! Başka bir yönden alınacak olunur- sa uzun zamandan beri Meclis gün- deminde uyuyan bir kanun teklifi de son derece ilginç. görülmektedir. Bu teklifi ilginç yapan yönü Senato ve Millet Meclisi arasındaki çekişmedir. İki yasama müessesesi, arasındaki bu rekabet olayları dışarıdan izliyenler- ce doğrusu pek komik görülmektedir. Gündemlerinin hınca hınç dolu bu- lunduğu sıralarda Senato ve Meclis arasındaki çekişme yetkilerinizi şü- mulünden ortaya çıkmıştır. Okumuş- Büyük Millet Meclisi ve Başkanı Fuat Sirmen nü uzunca bir tatile girmiş, bir gün sonra Cumhuriyet Senatosu aynı sü- re için bayram münasebetiyle gunluğunu çıkarmak istemiştir! 13 ve 14 Mayıs günlerinde başlıya- cak olan parlâmento çalışmalarının eskisinden farklı olacağı sanılmama- tadır. Ancak yaz tatilinin -Meclisle- rin yaz tatilleri de vardır, arefesinde her iki Meclisi de bekleyen meseleter bu defa işin biraz daha revnaklı ola- cağı ehabını uyandırmaktadır. Millet Meclisini, bu çalışma dev- resinde önemli bir politik olay ve bu- nun Mecliste çıkaracağı gürültü bek- lemektedir. Aydın Milletvekili Reşat Özardanın dokunulmazlığının kaldı- AKİS/8 Lâf ile uslanmayanın... bay öğretmenlerin İlkokul öğretmen- liği yapabilmesini -terhislerinden son- ra- sağlıyacak olan tasarıdır. Gerek- li komisyonlardan müsbet olarak ge- çen bu tasarıya siyasi partilerin ıti- raz etmeyeceği sanılmaktadır. Sevimli bir teklif.. ye zamandan beri Meclis günde- minde bekliyen bir teklifin, tatile tekaddüm eden günlerde görüşülme- si sağlanırsa Mecliste yeniden bir ar- bede bekletilebilir. Teklif İçel Mil- letvekili Mazhar Arıkan ve 22 arka- daşı tarafından verilmektedir. . İçel Milletvekili ve arkadaşları 27 Mayıs ihtilâlinin bir tasarrufunun daha dü- kendisinin Yasama or- ganları içinde birinci dereceyi işgal ettiğini savunmaktadır. İşte bu me- sele ama bundan çok aylar evvel, hat- ta 22 şubat olaylarından önce aktü- lar Meclisi, eldi. Coşkun Kırca, Sadık Perinçek, Orhan Apaydın - Apaydın o sıralar- da AP deydi- ve Cevat Odyakmaz ta- rafınndan dört parti adına gibi verilen kanun teklifi Senato ve Millet Mecli- si arasındaki münasebetlerin tanzi- miyle ilgilidir. Teklif, yasama organ- larının muhtelif meselelerde eşit şart- larla karşı karşıya gelmesini sağla- maktadır. Ancak 22 şubat olayından bu yana teklif aşağı yukarı tamamen unutulmuş, Okumuşlar Meclisi üyele-