11 Mayıs 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

11 Mayıs 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

yüzde 60-70 nisbetinde küçük çiftçi vergiden muaf tutulmuştur Bu konudaki işlem şimdiye kadar tatbik edilmiyen bir sistem çerçeve- sinde yapılmaktadır. Vergi Reform Komisyonu yurdun muhtelif yerlerin- de anketler yaptırmaktadır. Anketler arazinin dönüm basma vereceği, mah- sulün tesbiti konusundadır. Yani, Tür- kiyedeki muhtelif bölgelerde toprağın verimi tesbit edilmektedir. Vergileme bu yönden yapılacak- tır. Meselâ Orta Anadoluda 200 dö- nüm arazinin yerimi 2 bin lira ola- rak tesbit edilmişse ve bu miktar üze- rinden vergi muafiyeti tanınmışsa, A- dana bölgesinde 2 bin liraya tekabül eden verimli toprağın vergi muafiye- ti, dönümünden değil, bu kıstastan yapılacaktır. Böylece verimli araziy- le daha az verimli arazi arasındaki fark ortaya çıkacak ve "küçük çift- çi" terimi de bu ölçüyle tesbit edile- cektir. Tasarının-en önemli noktaların- dan birisi özel İdarelere ve Beledi- yelere büyük, çapta gelir temin etme- sidir. Bu vergilemeden elde edilecek hasılat. Belediye teşkilâtı olan yer- lerde Özel İdare ve Belediyeler ara- sında müsavi olarak taksim edile- cektir. Köylerde ise taksimat Köy İ- dareleri ile Özel İdare arasında yapı- lacaktır. Yeni Vergi hükümeti begin en fazla Bayındırlık. Bakanını mmem- nun etti. Mesele bahis, konuşu oldu- ğunda ellerini havaya kaldıran Seç- kin: "— Aman kardeşim... Bu vergiy- le büyük yükü üzerimden atacağım. Hiç değilse, bilmem nere belediyesi- nin, bilmem nere özel idaresinin haf- dokuz k rayla kendi işlerini kendileri görür- ler, bize de plândaki büyük çapta is- ler kalır..." dedi ve gevrek gevrek gül dü NEGCHI Her iyi yapan ZİK LAK #lkla makinelerini tercih ediniz Gür Tic. Lt, Şt. Bunkalar Cnd, 14 Tek Tid1zp Anharaı (AKİB * 130) işçiler Bayram hediyesi.. Ankara Bayram gazetesi hiç bir an işçiler tarafından bu ka- dar sevilmemiştir. Bayramın ikinci günü yayınlanan gazetenin manşeti- ne göz atan işçi sınıfı kendilerine kurban bayramının en güzide hedi- yesinin verilmekte olduğunu hisset- tiler. Gazete yeni bir tasarıdan bah- sediyor ve iş kanununun Çalışma Bakanlığınca otamamlanı Başba- kanlığa sevkedildiğini bildiriyordu. Tasarı gerçekten Türkiyedeki iş- çi sınıfının yıllardır mücadelesini yaptığı haklarının sağlanması bakı- mından önemlidir. Çalışma Bakanlığı Grev - Lokavt ve Toplu Sözleşme Kanunlarının yanı sıra bu tasarıyı da bir hayli süre önce hazırlamağa baş- lamıştı.. Hazırlıkları üç ana kanu- nun Meclise sunulmasındaki çabuk- luk dolayısıyla biraz geciken tasarı Bayramdan evvel tamamlandı ve Başbakanlığa sunuldu. Tasarının Ba- kanlar Kurulundaki müzakerelerinin YURTTA OLUP BİTENLER fazla uzun sürmeyeceği tabiidir. E- sasen bilinen ve şimdiye kadar veril- mesinde gecikilen işçi haklarının bir- çoğunun sağlanmasını temin eden ta- sarı hakkında Kurul üyelerinin fikir- leri mevcuttur. Müzakereler sırasın- da üzerinde durulacak noktalar sa- dece tasarının daha mükemmel ha- le getirilmesini temine matuf ola- caktır. Genç Bakan Ecevitin gerçekten üzerine düşerek başardığı konu Tür- kiyedeki işçi sınıfı bakımından haya- ti bir meseledir ve halledilmesine sim di ramak kalmıştır. Tasarıdaki esaslar.. asarı hazırlanırken teknik adam- lar bir mesele üzerinde ısrarla durdular. İş Kanununun uygulanma- sında bir tahdid konulup konulma- ması meselesi- önemliydi ve teknis- yenler kanunun tek bir işçiye da- hi uygulanmasını. Sosyal Adalet yö- nünden gerekli buluyorlardı. o Nite- kim eski İş Kanununun bununla il- gili maddesi, "Bir işçi çalıştıran mü". esseseler dahi bu kanuna tabidir" şeklinde değiştirildi. Gözü karalar.. ggoyramdan sonraki ilk gazeteleri okurken, -eğer hepsine veya bir hay- lisine göz atmak zorundaysanız veya buna, firsat buluyorsanız..- bir nokta mutlaka dikkat nazarınıza — çarpmıştır: Aralarından basılan nasıl karanlık, değil mi? Üç bayram günü boyunca sadece objeketif ve taraf- sız bir Bayram Gazetesiyle yetinildiği için bayram sonlarında bu ger- > daha iyi anlaşılıyor. Bu gazeteler çıkmadığı gün gündelik hayatımız- hiç kimsenin bahsetm . Son Havadisi, ediği, alâkalı değiller, Türk ha kârın meseleleriyle alâkalı değillei Şimdi /diyeceklerdir ki "Alâkadarız!" Halbuki, 8 Yeni İstanbulun lükbaşı memleketin kötüye gittiğini ayıs Çarşamba günkü on derneğin esaslarımı ilân etti", üzerinde durmadığı, Slider yayınlanmaya başlayınca sanki önemli hal alıyor. Açınız açınız Zafer veya li bir âlemin, başka bir dünyanın malı Ikının meseleleriyle alâkalı değiller, umumi ef- konuşmadığı hâdi- , Aman yarabb-i, irkiyenin bunlar başka meseleleriyle tecrübesi o bedavadır. "büyük haberler"i: "Bö- söyledi", “Türkeş kuracağı müthiş Muzaffer Ozdağ T. Feyzioğluna bir ce- vap oturttuk ki:.” Şimdi, bütün bayram, boyunca, gittiğiniz yerlerde bun- larla alâkadar bir tek kimseye rastladınız mı? bunlar neyle meşgul.. Aynı günkü Adaletin ve zararının hesabı sorulacak", şı haber verdi", yanacak", "Çelikbaşın amcazadesi a Son Havadisinki: meye kalkti” İşte, Türkiye'leri bu! Peki, bu mudur Türkiye ? Allahtan, rahat görülmesine yarıyor. Hani, sanki miş! "büyük haberlerdi: "Memleketin kötüye gittiğini Bölükba- "Adana esnafi huzursuz olduğu için büyük bir miting kaza yaptı "Egesel çocuğu yerindeki bir kızla evlen- Herkes neyle meşgul, "A.P. Merkezinin o tahrip bir güzel ve uzun bayram geçirdik. Zira bayramın zihin- lere ve ruhlara getirdiği berraklık bir takım gerçeklerin daha iyi, daha "Efendim nerede, ben nerede ?" lâfı bunlar için söylen- AKİS/13