22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Gezinin, Korgeneral Turalın bu hüvi- yetiyle alâkası yoktur. Ankara Sıkı Yönetim Komutanı, aynı zamanda merkezi Konyada bulunan 2. Orda- nun komutanıdır ve memleketin gü- ney - doğu hudutlarını bu ordu bekle- mektedir. Bütün Irak hududumuz 2. Ordu birlikleri tarafından kapatıl- maktadır. Bu günlerde ise, bu hudut civarında Irakın Hükümet Kuvvet- leri ile Barzaninin kurt kıtaları ara- sında bir ölüm kalım savaşı devam etmektedir ve hududumuzda bir ta- kım güvenlik tedbirleri (o almamızda fayda görülmüştür. Nitekim oralar- daki kıtalarımız takviye' görmüşler- dir ve Cemal Turalın gezisi bu ha- zırlıkları yerinde görmek içindir. S. Ordu bölgesine gidiş ise, Kara Kuvvetleri Komutan Vekili sıfatıyla yapılmıştır. Erzurumda Korgeneral Tural, 3. Ordu Komutanı Refik Tul- ga Genel Kurmay Başkanıyla birlik- te Paristeki NATO toplantısına katıl- mak üzere İstanbula gitmiş olduğun- dan Komutan Vekili tarafından kar- şılandı. Gittiği her yerde subaylarla temas eden Korgeneral Turalın gece Ankaraya döndüğünde memnun bir hali vardı. Gerçektende, gerek Irak hududunda ve gerekse (Erzurumda gördükleri Komutanı hem sevindirdi, hem ziyadesiyle tatmin .etti... Irak Kuvwvetleriyle Barzani Kuvvetleri a- rasındaki muharebeler, bizim hudu- dumuzu sıkı şekilde kapatılmış ve muhafaza altına alınmış halde o bul- maktadır. Kürt meselesi (Çemal Turalın gezisi. Irakta cere- yan eden hâdiseler (karşısında Türk Hükümetinin gayet dikkatli bulunduğunun ve bunları ilgiyle izlediğinin delilidir. şimdilik kıvılcımı Türkiyeye sıçrat- mamakta son derece gayretlidir. Dün ya umumi efkârı önünde takındığı tavır, Irak kürtleri için daha müsta- kil bir idare tarzı istediği şeklinde- dir. Bölgenin bütün kürtlerini aynı bayrak altında ve bir kürt devleti i- çinde birleştirmek arzusu henüz res- büyük devletlerinin desteğini sağla- mak niyetinde görünmektedir. Irak kuwvetlerinin o giriştiği son taarruz hareketi karşısında bir yan- dan amerikanların, diğer yandan rus latin gösterdikleri tepki Barzaninin bu konuda hayli mesafe almış bulun- duğunu ortaya çıkarmıştır. Gerçek- YURTTA OLUP BİTENLER Sıkı Yönetim Kumandanı Korgeneral Cemal Tural Pazar o keyfi! ten de, Irak kuvvetlerinin, kürtleri perişan etmesi ihtimali belirince hem batılılar, hem ruslar bunu bir "toplu imha hareketi" olarak o vasıflandır- maktan çekinmemişlerdir. Irak uçak- larının, Barzaniyi besleyen ve destek- leyen köyleri yerle bir etmesi, dağlık bölgelerde ağır bombardıman hare- ketlerine girişmesi, oralar halkını düzlük kısımlara sürüp itmesi ve bu arada sivil halkın zayiat vermesi işi plâtonik açıdan gören batılıları te- dirgin etmekten geri kalmamıştır. Ancak unutulmaması gereken nokta. Barzaninin bir muntazam harb değil, bir gerillâ savaşı yapmakta oluşu ve kendisini başka türlü temizlemek im- kânının bulunmayışıdır. Amerikalıların yanı sıra rusların da, Kasım devrildikten sonra ıraklı- lardan değil, kültlerden yana bir ta- vir takındıkları gözden kaçmamak- tadır. Nitekim son günlerde Krasna- ya Zvezda -Kızıl Yıldız- gazetesi bu konuda dikkate şayan bir yazı yayın- lamıştır. Rus organına bakılırsa "I- rak Hükümeti, memleket nüfusunun dörtte birini teşkil eden kürtlere kar şı bir tenkil savaşma o girişmişti! "Bu, insan haklarına karşı işlenmek te olan bir suçtur". Ancak yazar, Iraklılara hiddetin nereden geldiği de açıklamaktan geri kalmamakta dır. Kasım aleyhindeki ihtilâlden son- ra "memleketin demokratik kuvvet- lerine karşı merhametsiz davranmış olan yeni iktidar" simdi de silâh kürtlere çevirmiştir. Gazete yazısında rus halkının ırak halkına karşı -sev- gi beslemekle beraber "milli hakla- rının temini için asil bir mücadeye girişmiş olan kürtler"i dâvalarını desteklediğini -söylemekle bitirmekte dir. Irak kürtlerini kim desteklerse desteklesin, hâdise Türkiye için Ira- kın bir iç meselesidir. Bu bakımdan hudutlarımızdan Barzaniye her han- gi bir yardım gitmesine kati suretle mâni olunması kararı Hükümetin po- litikasının bir icabıdır. Cemal Turalın teftişi, bu hep daha iyi sağlanması gayesine mü- veccihtir.