22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

eser kalmamaktadır. Galata Köprü- sünden gelen veya Galata Köprüsü ne doğru giden vasıtalar çık bir meydandan yollarına rahat- a devam —etmektedirler. Doğrusu İstanbulluların bu yeni düzene alış- maları pek kolay olmıyacağa benzi- yor. Bir çok aceleci veya ayağına ü- şenen İstanbul hemşehrisi yaya ge- çitlerinden Kg bir okaça- mak yo mayı veya trafiği tanzi- me görevli olanlarla münakaşa et- meyi tercih etmektedirler. İşin en ü- zücü tarafı, kaçamak yol arayanlar arasında düzgün kıyafetli, (tahsilli, görgülü görünüşlü insanların da bu- lunmasıdır. Yeni düzen İstanbul trafiğini baştan aşağı de- ğiştiren yeni düzen, İstanbul Vi- lâyetine Sıkı Yönetim Komutanlığı tarafından empoze edilmiştir. Şimdi- ye kadar İstanbulun trafik düzeni ile kanuna göre" Vilâyet Trafik Komis- yonu meşgul olmaktaydı. Vilâyet Trafik Komisyonu ise Vali veya bir yardımcısı obaşkanlığında İstanbul Teknik Üniversitesi oTrafik ve Yol- lar Kürsüsü Profesörü Faruk Uman, Milli Savunma Bakanlığını temsilen Birinci. Ordudan Ulaştırma Albayı ihsan Ünlüyurt, Milli Eğitim tem- silcisi, şoförler Cemiyetinden (o Baş- kan Kazım Özeke ve diğer temsilci- ler, Karayolları temsilcisi ile Trafik Kazalarını Önleme Cemiyeti Başka- nı Rahmi Karacadan teşekkül eder- di Sıkı Yönetimden önce Vilâyet Trafik Komisyonuna İstanbulun tra fiğinin halli için Milli Savunma tem silcisi İhsan Ünlüyun bir çok tek i Imişti. , Gerçeği söylemek lâzım gelirse İstanbul trafiği bir kangren haline gelmişti ve bu kangren gün geçtik çe daha ilerliyordu. oVilâyet Trafik Komisyonunun şimdiye kadar yaptı- ğı çalışmalar ve aldığı tedbirler has- talığı tedavi etmekten çok uzaktı. As- lında, İstanbulun trafiği alınacak tedbirler, istikamet degiştirmeleriy- le de halledilecek gibi değildi. B meselenin halli için en başta İstan bula bir metro lâzımdı. Sonra Kara köy, Eminönü ve Taksim gibi mey- danlarda mutlaka yeraltı geçitlerinin açılması gerekliydi. Bütün bunların yanında daha süratli ve daha akıcı bir trafik için bazı yerlerde yeni istim- lâkler yapıp yeni yollar açmak şarttı. Ancak bütün bunları yapmakla görev- li bulunan İstanbul Belediyesinin mali kudreti ise değil metro, yeraltı geçi- stanbulda tatbik edilen yeni trafik sistemi YURTTA OLUP BİTENLER inşa ettirmeye ve mevcut yolların bakımını yapmaya bile muktedir de- ğildi. Menderes İstanbulun imarına giriştiği, sıra sıra evler yıktırıp yeni yollar inşa ettirdiği zamanlarda İstan- bulun trafik durumunu gözönüne alıp bu işi bir plâna bağladıktan sonra yeni yolları yaptırsaydı bugün çeki- len sıkıntılar kısmen olsun hafifliye- cekti. Ancak, o zamanın plân dinle- meyen "şu tepeden denizi göreceğim" diyen zihniyeti, şehircilik anlayışın- dan tamamen uzak, trafik bakımın- dan hiçbir işe yaramıyan yollar inşa ettirdiği gibi İstanbul (Belediyesinin mali durumunun da mahvolmasına sebeb olmuştu. İstanbulun ya bu ii ol- masının diğeri sebebi de çi fayetsiz olan müdürlüğü kad- ve muktedir değildir. . 20-21 Mayısı müteakip Sıkı Yöne- tim ilân edilince şehrin emniyetini e- le alan Sıkı Yönetim Komutanlığı trafik ile ciddi bir şekilde meşgul ol- maya başladı. İlk olarak Trafik Mü- dürlüğü ile müşterek çalışmak Üze- re, trafik eğitimi görmüş bir tabur AKİS/17