22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLUP BİTENLER içinde büyük akisler yaptı. Teşkilât- tan gelen milletvekilleriyle partinin türlü kademelerinde bulunan, hatta Grup Yönelim Kurullarında vazife a- lan milletvekillerinin pek çoğu San- carın tarafını tuttular. Olayın ilk tep- kisi emekli bir generalde şiddetini gös terdi. Askerler nezdinda bir iade-i iti- bar peşindeki Kenan Esengin bir sözlü soruyla durumu Hükümetten sorma- yı denedi. Grup, Genel Kurulunda büyük çapta tartışmalara yol açacak Olan önerge gelince Grup Yönetim Kurulu Esenginden bir ricada bulun- du. Gerçi Esenginin yönelticilerle a- rası pek fazla iyi değildi ama teklifi makül karşıladı. Ancak meselenin, kendisinin de katılacağı bir toplantı- da görüşülmesini ve Yönetim Kurulu- nun bundan sonra olayı Grupa sun- masını istedi. İki taraf buna rıza gös- terince haftanın basında CHP Meclis Grupları Yönetim Kurulları müşterek bir toplantı yaptılar. Önergenin sahi- bi Kenan Esenginle Önergenin konu- su Feridun Cemal Sirkim toplantıya davet edildiler. Saatlerin 11'i gösterdiği sıralarda CHP Grup Başkanlığı odasında iki ra- kip -Erkin ve Esengin- karsı karşı- ya geldiler. Dışişleri Bakanı açık gri elbisesi ve koyu renk kravatıyla dip- lomatça masanın bir köşesinde, Esen- gin ise kahverengi ceketinin altın- da beyaz pantalonu ve ağzından düş- meyen piposuyla bir başka köşede er aldı. Müzakereler böyle başladı. Grup Yönetim Kurulları (evvelâ Erkinden olayların cereyan tarzını anlatmasını istediler. Erkin mesele- nin Önemsenecek bir konu olmadığını ve gerek Londra, gerekse Ottowa Büyük Elçilerinin kasıtlı bir ket yapmadıklarını belirtti. ri Bakam biraz heyecanlı, ve mahçuptu. Konuşurken sık sık oğuşturuyordu. Londrada Elçi Kavurun Sancarı yemeğe davet etme- medinin bir sebebi olmadığını, üstelik adı geçen yemeğin özel bir yemek ol- duğunu, bir ziyafet mahiyetinde (bu- lunmadığını söyledi. o Ayrıca hava a- lanında kendisi Elçinin otomobiline binince, Sancarın durumunu sormuş- tu. Elçi Kavur, Sancarın askeri a- taşe ile arkadan geldiğini söyleyince Erkin işin üzerinde durmamıştı. engin, Dışişleri Bakanının su- lattıklarına cevap vermeğe o başladı- ğında sinirliydi. Şöyle dedi: — Sayın Bakanın ifadesine göre. Milli Savunma Bakanını sanki aske- ri ataşenin karşılaması gerekiyor. Demek ki Dışişleri Bakanını Elçi, Savunma Bakanını Ataşe karşıla- yacak.. Peki, yarın öbürgün bir ya- AKİS/14 Feridun C. Erkin Hamama giren terler bancı ülkeye meselâ Maliye Bakanı gitse kim karşılayacak ? Toplantıda bulunanlar -belki de Erkin dahil- güldüler. Esengin devam giti "— İşin bozukluğu hariciyecilerin Kenan Esengin Savunmanın SAVUNUCUSU herşeyi bildiklerini iddia oetmelerin- den başlıyor, Protokolü biliriz derler, canına okurlar., İyi kötü biz de ata- şelik yaptık.. Herşeyi hariciyeciler mi bilir yani ?. Dünyanın neresinde görül- müş bu iş?. Bir memleketin Bakanı gidiyor, Dişilleri Bakanına Rusyadan getirdiği havyarlarla Büyük Elçi zi- yafet çekiyor, Elçilikte o alıkoyuyor, Mili Savunma Bakanı otel o köşele- rinde sürünüyor Esengin za söyledikten son- ra biraz nefes aldı ve sözlerini bu- landırdı: — Sonra da tevile kalkıyorsunuz. Efendim neymiş, Elçi hademesini gön- derip Bakam yemeğe davet etmişmiş.. Böyle şey olur mu? Koca Bakan ha- demeyle mi çağırtılır? Gider Elçi a- yağına kadar, buyur eder Erkin, Esengini dinlerkön daha da ezildi, sıkıldı, yutkundu. Esengin nutkunun sonunu Erkinin çekilmesiy- le meselenin halledilebileceği şeklin- de bağladı. Bunu açıkça söylemedi ama "Bu skandali kapatmak, kaba- hatli olanın anlayışıyla mümkündür" diye bir cümle kullandı ve maksadı- nı açıkladı. Bunun üzerine Erkin, rakibine ce- vap verdi. Dışişleri Bakam bu sıra- larda çekilmesinin dışarıya karşı çok ayıp olacağını, büyük dedikodulara sebep teşkil edeceğini belirtti. Esen- gin cevaba daha çok kızdı ve: "— Herşeyi bir tarafa bırakın. Hükümet Hükümetse, evvelâ o iki Elçiyi derhal geri alır. Sonra, istifa müessesesi diye bir şey vardır canım.. Bu işlerin halledilmesi böyle olur" dedi. Erkin bu defa : — Yani benim m — çekil- mem mi gerekir?" diye evap ve- rince asabi emekli general GENUZİAMRİ ilki ve: — Orasını siz aranızda halledin" diye işi kapadı. Grup Yönetim Kurulları tarafları dinledikten sonra kendi aralarında tartışmaya devam ettiler.. Mehmet Hazer meseleyle ilgili olarak konuş- tu ve fikrim Esengine hakverir tarz- da ifade etti. Grup Yönetim Kurulları o gün ke- . Bir defa rüldü. Erkin Kurulu tatmin etmiş du- rumdadır. Meseleyi Kenan Esenginin getirmiş olması Dışişleri Bakam için talih olmuştur. Ancak zaten kabili- yetsizliği dillere destan Kavuru en Her zamanda geri alması bir şart Bir ie Çelikbaş K oalisyonun en büyük ortağının bir başka derdi, Sanayi Bakanı Çe-