22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER eri vazifelendirdi. Ayrıca bir tebliğ yayınlayarak şoförlerin, ve (bilhassa olmuş şoförlerinin sık sık (oduru yolcu alıp indirmek suretiyle trafiği aksatmalarını yasak etti. Merkez Ko- mutanlığının trafiği düzene görevli kuvvetleri de şehirde ciddi bir kontrol vazifesi yapmakta, yasak (yerlerde duran ve park yapan vasıtaların hiç- birine müsamaha olunmamaktadır. İstanbulun taksi şoförleri ve bilhas- sa müsamahaya alışmış hususi ara- ba sahipleri bu amansız kontrolden şikayet etmektedirler. Arabın saçı ıkı Yönetim Komutanlığı sıkı tra- fik tedbirleri alırken Albay İhsan Ünlüyurt da yeni trafik düzeni üze- rinde çalışıyordu. Nihayet Vilayet ile Sıkı Yönetim Komutanlığı yeni tra- fik düzeninin ilam ve tatbikatına ge- çilmesine karar verdi. Yeni trafik dü- zeninin tatbiki için Vilâyet elindeki bütün trafik polislerini başta müdür leri olduğu halde seferber, Sıkı Yöne- tim Komutanlığı ise bir taburunu tah- sis ediyordu. Yeni trafik düzeninin ilk kısmı Taksim ile Karaköy ve E- minönü arasında tatbik edildi. Esası, yolların birbirini kesmemesi ile iniş ve çıkışların ayrı ayrı yollardan ya- pılması üzerine kurulmuştur. Bu e- saslara göre Taksimden Karaköye Cihangir vasıtasıyla rahatça inildiği halde çıkış ancak Dolmabahçe veya Unkapanını dolaşmak suretiyle müm- kündür. Ayrıca Beyoğlunun göbeği o- lan Galatasaray ile irtibat hemen he- men kesilmiştir. Bir ikinci husus da İstanbulun en önemli piyasalarından birini teşkil eden Perşembe pazarı- nın ve Tersane caddesinin Galata ile irtibatı tamamen kesilmiştir. Yeni trafik düzeni tatbikine (geçildiğinde müsbet netice vermedi, denilemez. Ancak bir hususu dikkate almak ge- reklidir. Yeni trafik düzeni için bütün trafik polisi ve bir tabur asker ola- ganüstü gayretiyle çalışmaktadır. Şa- yet bu personel eskiden tatbik edilen düzende de aynı hassasiyetle çalış- saydı şimdiki netice alınır mıydı ? Bu soruya İstanbulun trafik işleriyle il- gili bir çok kimse "evet" diyor. Yeni trafik düzeni başta dolmuşlar için za- rarlı oldu. İstanbul hayatında İkinci Cihan Harbinden beri yer etmiş bulu- nan dolmuşlar kurulduklarından bu yana ilk defa tedirgin oldular. En ö- nemli dolmuş yollarından birisi olan Karaköy ve Eminönünden Taksime çıkış çok uzatılmış, Galatasaray ise kaldırılmış oluyordu. Gerçi dolmuşlar İstanbulun trafiğine en zarar veren AKİS/18 Köprüde trafik Fasid daire vasıtalardan biridir. Bir otobüsün ve- ya bir tranvayın alacağı yolcuyu an- cak 15-20 dolmuş arabası taşıyabili- yor, bu da şehirde vasıta çokluğuna sebebiyet veriyordu. Ayrıca dolmuş şoförlerinin durulmayacak müşteri almak veya indirmek için duraklamaları" sık sık trafiğin aksa- masına sebeb oluyordu. Esasında İs- tanbulun trafiğinin halli için kaldırı- lacak müesseselerin ilki odolmuş- lardır. Ancak Belediye otobüsleri ki- fayet etmezken ve bir metro yapıl- mamışken dolmuşlara ilişmenin de imkânı yoktur. İstanbulda hergün bin- lerce kişiyi işine dolmuşlar götürüp getirmektedir. Trafik düzeni Karaköy meyda- nının yükünü çok hafifletirken Be- yoğlu ve Eminönünün yükünü ise çok ağırlaştırdı. Sabah ve akşam Sa- atlerinde Eminönünden geçmek eski- sinden çok daha zor, çok daha vakit alır hale geldi. Beyoğlunda ise deği- şen bir şey yoktur. İstiklâl caddesin- ya © el teenie İmera detayi 4 Mer şant tocrühe mdaböieeinim Gür Tie, Lil. Ş& Bankalar Cad. 14 Tel: ti4tne de ters istikametten gelen vasıtalar yüzünden ve bilhassa akşam saatle- rinde Taksime çıkış sadece İstiklâl caddesinden verildiği için yol çok tı- kanmaktadır. Bütün bunların ve dol- muşçuların şikâyetleri yanında yeni trafik düzeninden memnun olmayan yoktur. Ancak bir hususu daha gö- zönünde tutmak gerekmektedir. Ye- ni trafik düzeni yaz aylarında yani okulların tatil olduğu, sinema ve ti- yatroların ise ölü sezon içinde bulun- duğu bir sırada tatbik edildi. Kara- köy ile Galatasaray ve Taksimin ir- tibatının bu kadar sınırlanması, yol- cu nakliyatının iki misli arttığı kış aylarında herhalde iyi bir netice ver- miyecektir. Bu bakımdan bu iki nok- tanın irtibatını temin bakımından bazı yeni tedbirlerin alınması zaruri- dir. Taksim ve Karaköy tarafında tat- bik edilen yeni trafik düzeninin ke- men arkasından Şişli ve Harbiye a- rasında tatbik edilecek başka bir dü- zen daha geldi. Ancak bu yeni düzen- den hem şoförler hem yolcular mem- undur. Osmanbeyden Rumeli cad- desine dönüşlerin miami tiyle sabah ve akşam aatlerinde hissedilen tıkanıklığın önüne geçilmiş tir. Yeni trafik düzeninin başlıca şi- kâyetçisi şoförler ve onların adına cemiyetleridir. Türkiye Şoförler ve O tomobilciler Cemiyeti Başkanı Kâzım Özeke yeni trafik düzeninin tatbika- tına geçildiğinden bu yana bir gün rahat edemedi, meslekdaşlarının hak- larını korumak için çırpındı durdu. Şoförlerin şikâyetleri ise dolmuş yol- larının tahdid edilmesinden ileri ge- liyor ve Belediye vasıtalarına imti- yazla yol tanınmasını istemiyorlar- dı. Son trafik değişikliklerinden son- ra bilhassa dolmuşçuların günlük ge- lirlerinde..99 30-45 Yüzdelikle çalışan bir çok dol- muş şoförü son trafik odüzeninden sonra maaşlı işler bulmak için teşeb- büse geçmiştir. İstanbul şoförleri kontrollerin, bilhassa yayalara tat- bik edilen kontrollerin aksamaması yanında dolmuş hatları için de yeni bazı tedbirlerin alınmasını istemek- te ve beklemektedirler. Şoförlerin yolların tahdid edilme- siyle gelirlerinde meydana gelen nok- sanlık yüzünden yaptıkları (o şikâyet dışında yeni trafik düzeni bir çok ra- kımlardan faydalı oldu. Bir ihtiyar İstanbullunun dediği gibi, "bu kadar yıldan sonra yolda yürünmesi öğrenilmeye başlandı."