22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

teme bu sebeplerden dolayı dikti. Po- püler doktorun içinde, çok meslekda- 9inin damarlarındaki "politika ateşi" yanmaya başlamıştı. D.P. den aday- lığını koydu, kazandı, aday listesine girdi, seçimleri kazandı ve Ankaraya geldi. Seçim topyekün D.P. için bir bü- yük zafer olmuştu ve artık Türkiye- de demokratik rejimin, herkes komp- lekslerden kurtulmuş olarak rahat iş- lemesi bekleniliyordu. Halbuki gerçek bunun aksi oldu ve D.P. büyükleri se- çim zaferinden "İnce Demokrasiye paydos!" sloganıyla çıktılar. Bir yıl içinde D P. de onların kar- sısına dikilen politikacılardan biri İb- rahim Öktem oldu Politikacı Öktem Bursalı doktorun ismi politika saha- sında, ilk "İl İepeig dan biri ol- masıyla duyuldu; Öktem on ar- kadaşıyla birlikte di Hakkı Tek- lifi" üzerinde diretti ve bunun müca- delesine girişti. Bilindiği gibi müca- delenin ilk ravundu, 11'lerin D.P. den Menderesin emri üzerine atılmala- rıyla sona erdi. İspatçılar bir an tereddüt ettiler. Meclis içinde bir müstakil grup ola- rak çalışmayı düşündüler, sonra, ace- milik ederek Hürriyet Partisini kur- dular. oEksantrik-romantik Fevzi Lütfi Karaosmanoğlu bu partinin Genel Başkanı, Dr. İbrahim Öktem Genel Sekreteri oldular, "Hür. P. Devri" çok Hür. P. li için olduğu gi- bi Bursalı doktor için de bir "hayal devri" oldu. Öktem, sekter bir poli- tikacı hüviyetiyle göründü ve kötü bir partici şöhreti yaptı. Bir yandan Menderesle mücadele ederken diğer taraftan da D.P. den gelmiş olmanın verdiği İnönü. fobisinin tesiri altın- cını taşıyan Hür. P. lilerin başınca geliyordu. Bu kendisini, bir takım ba- sit akl-ı evvelliklere itti. Nitekim 1954-57 sırasında, İşbirliği görüşme- leri sırasında Öktem, Turan Güneş gibi arkadaşlarıyla birlikte İnönü a- leyhinde çok çıkışlar yaptı. İnönünün Cumhurbaşkanı olmak için İşbirliği- ni torpillediğin! bile ilân etmekten çekinmedi. Çok Hür. P. li gibi o da partisinin seçimlerde bir varlık gös- tereceği inancındaydı ve onun için bu politikayı güdüyordu. Fakat 1957 ünü açtı. daşıyla birlikte ayıldı. seçimleri, o İbrahim Bir çok arka- Memleket ve rejim selâmeti bakımından bir tek lü- zum ortaya çıkmaktaydı: Bütün güç- lerin ana muhalefet partisi, yani C. H.P. içinde ye tek büyük şahsiyet, ya- ni İnönü etrafında birleştirilmesi ge- rekiyordu. Bunu anladığı andan iti- baren Dr. Öktem bütün varlığıyla ve bütün samimiyetiyle meşhur Güç bir- liği hareketinin gerçekleşmesine ça- lıştı ve onu gerçekleştirdi. Kendi ka- fasındaki arkadaşlarıyla birlikte C. .P. ye girdi. İnönüyle mesai arka- daşlığı yapması, Öktemin gözleri ö- nünde yeni ufuklar açtı. Kompleksle- rinden, fobilerinden kurtulması, bir medeni insan olduğundan, güç gel- medi. İmanlı, ateşli, sadık ve vefa- lı bir C.H.P. li olarak savaşa devam etti. İhtilâl onu bu hüviyet içinde bul- du. Kurucu "Meclise Bursa temsilcisi olarak girdi. Anayasa yapıldı, Refe- randuma' sunuldu. Bursada oylar A- nayasanın aleyhinde çıktı. O saman Dr. Öktem, kendi inancıyla temsil et- tiği ilin inancı arasında fark bulun- masının bir hareketi gerektirdiğine i- nandı: Kurucu Meclisten istifa etti. Fakat 15 Ekim seçimlerinde bu ha- reketinin mânasını anlayan hemşeh- rileri onu C.H.P. listesinden Bursa milletvekili olarak Meclise gönderdi- ler. Bir süre sonra, C.H.P. Grupunun Başkanvekilliğine seçildi. İnönü kendisini, Bakan yapmak için orada buldu Öktem resim imzalıyor İşi başından aşkın EĞİTİM Yön: Teknik Öğretim Bn hafta, karşısında oturan AKİS muhabirine Dr. Öktem, "Mil- li Eğiitim Bâkanlığının 5 yıllık plân stratejisinde öngörülen teknik eğiti- mi, birinci plânda ye hızla gerçekleş- tirmenin lüzumuna inanıyorum" di- yordu. Böylece, Bakan plâna rağmen iş değil, plâna göre iş görmek usulü- nü Bakanlıkta yerleştirmek kararını açıklamış oluyordu. Peki,. 5 yıllık kalkınma plânında öngörülen teknik eğitim ve öğretim işini gerçekleştirmek için Bakanlık hazırlıklı mıydı ? Önümüzdeki oders yılı başında, liselere belli sayıda öğ- renci alınması, imtihan konulması gi- bi meseleler, öğretime kaydırılacaktır" mezdi ki... Bu hedefin gerçekleştiril- mesi için teknik öğretimin istediği bi- naya, ders araç ve gereçlerine, öğre- tim kadrosuna da ihtiyaç vardı. Ba- kanlığın bu konudaki hazırlıkları ne merkezdeydi? Neler yapılmıştı, neler yapılması düşünülüyordu ? Bu soruların cevabını yeni Bakan Dr. Öktem, işe başlar başlamaz konu üzerine eğildiğini belirterek o(,verdi. Bütün valilerden, plânda gerçekleş- tirilmesi istenilen hususların ouygu- lanmasını doğrudan doğruya iste- mişti. Her gün ilk işi bunu takip idi. Plânda öngörülen hususlar gerçekleş- tirilecek, plânın aksamasına meydan verilmiyecekti. Dr. Öktem, gelecek çekleştirilmesini oOsağlayacak bütün tedbirlerin şimdiden alınacağını, bun lan titizlikle biazat izliyeceğini be- lirtti Teşhis doğru olunca... Yeri milli Eğitim Bakanı: — İnancım odur ki, yüzbini aşan eğitim ordusu türk eğitim dâvasının hem sahibi, hem de vasıtası olarak maddeten ve manen kaldırılmaya ve geliştirme çabalarına lâyık bulun- maktadır" dedi. Bakan, ni ilk iş olarak görmekteydi. ki: bunun gerçekleştirilmesi- Diyordu — Bu husus gerçekleştirilmedik- çe moral alanda gerilemiş olan Türk toplumuna muhtaç bulunduğu mo- ral güç şağlanamıyacaktır. Her za- mandan çok hürriyet: düzeni içinde gerçekleştirmeyi amaç o bildiğimiz