22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER isyan İşin aslı Bu hafta Mamakta "Haftanın Hâdi- sesi", İstanbuldan getirilen ve se- kizi hakkında idam cezası istenilmiş olan 45 sanıktan Cevat Kırcanın sor- gusu yapılırken cereyan etti. Cevat Kırca kararnamede bildirildiğine ve Talât Aydemirle Fethi Gürcanın ifa- delerine göre İstanbuldaki teşkilâtın başıdır. İstanbuldaki "mali kaynak- lar'danoparatoplamı?, Aydemir hare - kâtın tarihini ve saatini ona bildir- miş, isyan gecesinin tertibini o hazır- lamış, cengelleri o atmıştır. Ce- vat Kırca, İstanbulun hakkında idam cezası istenilen sekiz- sanığından bir tanesidir. u emekli kurmay albayın sorgu- su bir öğleden sonra yapıldı. Cevat Kırca 17 Mayısta kendi evinde yapı- lan toplantıda umumi şeyler görüşül- düğünü, fakat Fethi Gürcanın, silah- lı bir müdahale ihtimalinden bahset- tiğini, Selim Türkkanin onarılmak ü- zere istediği ve Korada bir Çinliden ganimet olarak aldığı tomsonu uzun zaman iade etmediğini bildirdi. Hâkim, "Silâhlı bir müdahale i- le emekli subayların ne alâkası var? Niçin ilgileniyorsunuz?" diye sordu. Sanık: — Biz böyle bir vaziyet karşısın- da Türk Silâhlı Kuvvetlerinin yapa- cağı harekâtı destekleyecektik! Böy- Tut keli perçeminden.. Ge bir zat-ı şerif AKİS'e kö- pürmüş. Adı Yılanoğlu, mu, Yilahlıoğlu mu, ne.. o-Gökhanın gazetesinde oyayınlatığı o küfür- namesinde bu iki ismin ikisi de kuttmikyor oda..- ("AKİS ispat etsin!” diye tepinmekte, talih- Neyi ispat etmemizi onu bulup o çıkaramadık. aynı metnin Tercümanda nın okuduk, pek güldük. tad buyuruyor: "— Türkeş benim ideal kadaşımdır!” Ayol, biz de onu yazdıktı ek- ten.. istiyor, Ama, çıka- Üs- ar- le kararlaştırmıştık. Lâkin o gece harekât sırasında fiili bir müdahale- de bulunmadım. Esasen İstanbul teş- kilâtı diye bir şey olmadığı gibi baş- kanı da ben değilim" dedi. Bu söz, lider Talât Aydemirin ye- rinden kalkmasına ve mikrofon başı- na koşmasına yol açtı. Talât Ayde- mir çalımlı bir edayla: " — İhtilâle ben karar verip, İs- tanbul teşkilâtının başı olan Cevat Kırcaya da haber göndermiş idim. Bizimle beraberdi. Burada inkâra ça- lışıyor. Doğruyu söylesin" dedi. İstikbalinden olmuş! pethi Gürcan da Cevat Kırcanın şu- rada bazı şeyleri kabul etmeyişin- den üzüntü duyduğunu bildirerek bu şekilde bozucu unsurlar yüzünden is- tikbalinden, olduğunu bildirdi. "Faz- la bir şey değil, bildiklerini söylesin yeter" dedi. Fakat bu "istikbal'in ne olduğunu açıklamadı. Cevat Kırca bu ithamlardan son- ra söz aldı ve büyük ilgi çökert şu iti- pala bulundu: — İstânbulda 1. Ordu İm içerisinde inkişaf gösterilemiyor, - layısıyla da benim faaliyetim verim- siz oluyordu. Muhtelif konuşmalar yaptık, lâkin bir kuvvet meydana ge- tiremedik." Bu sözler, Türk Silâhlı Kuvvetle- rinin bu çeşit maceralara ne kadar kapalı olduğunu gösterdiği gibi Talât Aydemirin niçin sadece bir avuç 22 Şubatçıyla başbaşa kaldığını, o niçin hiç bir birliğin ona katılmadığını, ne- den teşebbüsünün baştan hezimete mahküm bulunduğunu da ortaya koydu. Sonra, sorgulara devam edildi vs herkes inkârda tevilde birbiriyle tek- rar yarışa girdi. Mamak Muhabere Okulunda sanıklar yüzleştiriliyor. Konu: 20 - 21 Mayıs gecesi