22 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

22 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

Ferit Nazmi Görmen Aksaçlı damat kanı İhsan Şeref Dura davetliler ara- sındaydı. Teni evliler şimdi Abantta- lar. Açıklama 25.5.1963 sayılı haberimizin 1. sütun 4, paragrafında "med- yumluk yapan oldukça basit bir hanım" sözü ile ihtisas dışı mev- zulara cevap verebilen (kimse mânası murat edilmiştir. Keyfi- yeti bu şekilde tavzih ederiz. SOSYAL HAYAT Oğretim İmtihanlar İn mtihan mevsimindeyiz. Bugün bü- tün evlerde I numaralı konu im- tihanlardır. Bizde olduğu gibi birçok eğitim ve imtihanlara aşırı bir önem kazandırmış ve oimtihan- lar, ruh sağlığı ve gencin geleceği bakımından büyük bir önem kapan- mıştır, Lise bitirme imtihanlarını veren bir çocuğu düşünün, bundan sonra bütün fakültelerin giriş imti- hanlarına hazırlanacak, korku ve heyecanı aylarca devam edecektir. Çocuk müteşebbis olarak (o yetişme- miştir, yüksek tahsil yapamadığı ve- ya bunu daha sonraya bıraktığı tak- tirde hayatını kazanamaz. Zaten top- lumun, yapacağı herhangi bir işi kü- çümsemeğinden çekinmektedir. İmtihan devri yalnız çocuklar i- çin değil aileler için de güç bir de- virdir. Sinirler bozulur. Bu sinir bo- zukluğu da en çok imtihana girecek olan çocuğu etkiler. İmtihana hazır- lanan çocuğun aylarca, özel bir ha- zırlık devresi geçireceği bir gerçek- tir. Yıl içinde ne kadar çalışmış o- lursa olsun, birçok memleketlerde bugün uygulanan sistem e sayılı günler İçinde, tümen tüm kitap devretmesini ae bkürmektedir. Aslında imtihanlar, test usulü ve ge- nel bilgi yoklaması şeklinde olmalı, yıl boyunca çalışan çocuk İmtihan kapısında, ecel teri dökmemelidir a- ma bu rahat sistem henüz pek az memlekette uygulanmaktadır. Ailede İmtihan sistemlerini o değiştirmek, bunları daha gerçekçi, daha pra- tik ve faydalı şekle sokmak memle- ketlerin milli eğitim politikaları ile ilgilidir. Fakat bunun yanında, im- tihan devirlerinde aile içinde işlenen bir takım hatâlar da vardır ki, bun- lar çocukların ruh sağlığını ve mut- luluğunu olduğu kadar, başarı şansı- nı da tehdit etmektedir. Bir çok aileler, imtihana hazır- lanan çocuklarını huzursuz bırakır- lar. Azarlar, tehditler, küskün tavır- lar ve aşırı üzüntü birbirini takip e- der. Öğrenci ağlayan annesini tesel- li eder ama, kendi isi de ağlamakta- dır. Çoğu zaman, umursuzluk kabu- ğu arkasına gizlense de mutlu değil- dir. Bazı çocuklardan istenen tahsil seviyesi ise bu çocukların kabiliyet» leri üstündedir, Çocuk mühendis ve- ya doktor olmazsa, anne veya baba onu adam Olmamış addedecektir. Çocuk çaresizlik içinde, umursuzlu- ğa bürünür. Halbuki ona kabiliyet- leri ve imkanları içinde bir çalışma yolu göstermek ve çalıştıkça da şe- refli bir insan olacağını anlatmak lâ- zımdır. İmtihana hazırlanan öğren- ci evde mutlak bir huzur ve anlayış bulmalı, çalışmasının, takdir edildi- ğine emin bulunmalıdır. Ailenin, im- tihanlarda ondan istiyeceği şey, her zamandan biraz daha fazla çabadır ama öğrenci basarı kazanamasa da çabasının takdir edileceğini, şu veya bu sahada bugün değilse yarın mu- hakkak surette başardı olacağını bilmeli, buna inanmalıdır. Çocukta AKİS/28