27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Parti denilen nesne B” siyasi parti., seri mal gibi aynı kalıptan dökülmüş kimselerden müteşekkil değildir. Bir siyasi partinin sağ kanadı okur, ortası olur, sol kanadı olur. Bir siyasi parti içinde, teşekkülün idaresini ele geçirmek için mü- cadele cereyan eder. Bü mücadelenin iradece fikir plat- formunda olması idealdir ama dünyanın hiç bir tarafın- da buna fazla rastlanılmaz. Kulis yapılır, ittifaklar ku- rulur, grup anlaşmaları hazırlanır, oylar kanalize edilir. Oyları kazanan iş başına geçer, kendi görüşüne göre partiyi, partinin ana prensipleri çerçevesi dahilinde çe- kip çevirir. Atık parti adına temaslarda bulunmak, par. ti adına söz söylemek, parti adına taahhütlere girmek, koalisyon kurmak, koalisyon bozmak o idareci takımı- nın yetkisi içindedir. Yeniden idareci takımı seçimi ya- pılıncaya kadar... ' Ama, parti bir "Kadınlar Hamamı "da değildir ve “seri mal gibi ayni kalıptan dökülmüş olmamak" her partilinin bir ayrı partiymiş gibi davranmasına cevaz r cumhuriyetçi parti düşününüz. Hem bu par- tiden olacaksın, hem de kaybettiği tahtına, yeniden oturmak isteyen bir sakıt hükümdar sülalesiyle temas kurup ona cumhuriyetçi partinin desteğini vaad ede- ceksin! Böyle bir adamın o partide tutulması aklın ve mantığın alacağı bir şey midir? Adam isterse gide, Tabut adam partilidir, ama partinin başına dış kuv- vetlerin tesiriyle geçmek sevdasındadır. Farzediniz ki İngilterede Muhafazakâr Parti, Avam Kamarasının en kuvvetli partisidir. Kraliçe, Hükümeti kurmak görevi- ni elbette muhafazakar Partinin liderine (o verecektir. Bir partili çıkıyor, bir takım akıllı evvellikler sandığı Kraliçeye veya onun tertip meraklısı beyincisine hizmet arzediyor. "Beni Başbakan adayı ya- parsanız, ben kendi partimden şu kadar adam getiri- rim, liberallerin desteğini temin ederim, İşçi Partisinin de büyük bir kıranının oyunu alırım" diyor. Kendi par- tisinde hizipler' kuruyor, liberallerle, İsçi Partisiyle bu istikamette görüşmeler yapıyor. Tabii böylesine. İngil- terede önce Kraliçe yüz vermez ve onu kapısından içeri sokmaz. Basmabeyincisi tertlpçiyse,|lonu hemen yolcu eder. Ama Muhafazakâr Parti de, kendisini bölme plâ- naiı böylesine fütursuzca yürütmeye çalışan mensubu- nu derhal kapının önüne bırakır. "Ben bizimkilerden u kadarını getiririm. diye çeteci hesabı yapılır. Par tili hesabı' yapılmaz. Kendine güvenen, o kadar adam alıp partiden çıkar, bir yeni parti kurar, milletin kar şısına geçip ondan oyunu ister. adına Demokrasi denilen sistemde Bu, oyunun ili ve en basit imi Bir, partinin içinde ne fikir, n bir kralcı partiye girer. Adam isterse gider, komplola- akam mücadelesi yapmak yasaktır ra katılır. Adam istense gider, açıktan krallık propa- Ama, partinin içinde! gandası vanar. Fakat, gider! Kalmaz. Bırakmazlar. Partinin içinde.. Erimin Meclise verdiği bir oOkanun bırakmadı. Bir kare,' Nurbaki bağım- o lerini kabul ettikten sonra, saat teklifinin kabul edilmemesi üzerine, sızdı, partili değildi, tarafgirlik ya- 'de Kırcaya iltihak etti. " kendisinin Hükümeti kötüleyici be- o pabilirdi. Sonrakileri sürülen iddiala- Fezleke ve rapor, CHP Haya yanlarda bulunduğunu, Hükümetin rı ispat etmek güçtü. Her ha'de bu, Divan'na verilecektir. Haysiyet bir kanadı da CHP olduğuna göre bir ayrı meseleydi'. Juntacılı faslıy- ( yanı işi en kısa süre içinde CHP ''yi bölücü hareketler yaptığını la ilgisi azdı.. Ona başka, açıdan direcektir'. İddia etti. Kırcanın bu iddiası fazla bakmak lâzimdi. mültefit karşılanmadı. Bu arada E- . X | : rim hakkında bir başka tanığın ifa- A EM. ısyan desi dikkati çekti. Tanık, Afyon ba- d. çın y Cürmün cezası gımsız milletvekili Halük Nurbaki idi. Nurbaki bu ifadesinde (o birkaç Celâl Sungur için alınan ihraç ka- (Bu hafta Mamaktaki Muhabir nokta üzerinde durarak Erimi yeni bir parti için hazırlık yapmakla it- ham ediyor ve üç madde sıralıyor- du : 1 Erim CHP — AP A bozulduğu günlerde AP “liler naşmış ve Başbakanlık için e. lara girişmiştir. 2 Erim., yeni bir parti kurul- ması için andirekt temaslara miş ve bu arada vasıta ile, ğı yeni partiye Nurbakiyi de etmiştir. . davet 3 — Erim, Gülekin kuracağı bir parti içinde yer almayı kabul ettiği- ni bir vesile ile bildirmiş ve bekle- nen mübadele vâki olursa, öbürleri- nin — başta C.H hedilme- siyle kalacak yegâne > pönünün Ge- nel Başkanlığını kendisinin, Gü- lekin ise Genel Sekreterliğini (o ala- cağını yakınlarına fısıldamıştır. Nurbakinin tanıklığı komisyon üzerinde o kadar tatmin edici intiba rarının sebebi. Sungurun, dış seyahat- le inde yaptığı temaslar oldu. Bunun dışında, Türkeşin meşhur "Huzur Derneği" ile ilgisi de tespit edilmiş- ti. Çerçi Sungur bu iddiayı reddetmiş ve Huzur Derneği ile bir ilgisi olma- dığını bildirmişti ama, dış temasla- bir sebep ogösterememişti. ihracı da ittifakla karar altına alındı. Saat sabahın 6.15 Yönetim kurulları bitirdiler. Zeki Baltacıoğlu ve kun Kırca, rapor hakkında bir fez- hazırlamakla görevlendirildiler. Bu fez'eke, CHP Haysiyet o Divanı- na verilecektir ,Kırca ve Baltacıoğ- lu salı sabahı saat 7 'ye kadar Mec- liste çalıştılar, sonra, birkaç saat 'inde Müşterek incelemelerini Merkezine geldiler, Kır- ca doğruca kattaki Bürosuna çıktı ve çalışmağa başla- dı. Baltacıoğlu ise alt katta misafir- kulunun düzenli mahkeme sa bir sabah vakti heyecanlı günleri birini yaşadı. Basın mensupları dinleyiciler mutaddan çoktu. O ilk safhasının kal vadaki elektriği arttırdı. namede suçlar ve delilleri dökülürken zaman bir sinek uçacak olsa düyulacele oluyor, süküneti sadece değişe venlik kıtası bozuyordu Sanıklar arasında iki gru yecanı yüzünden belli oluyordu sanık, hastaolduklarndanduruşma bulunmuyorlardı. Bunlarda İsyanm 2 numarası Fethi Ota Fethi Gürcan bir celsede, "ki liyle, kendisi dahil 14 kişiyi na dizeceğini" söylemiş olan tır-. Diğeri, Gürcan Himmet