27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER Batı-Doğu Bal-şeker (Kapaktaki o toplantı) B' ugünlerde bütün dünyanın gözü, Moskovaya çevrik bulunuyor. İ- ki büyük devletle -Amerika ve Rus- ya- onların sadık üçüncüsü - İngiltere arasında yapılan görüşmelerin önce havası» onu takiben istikameti bu a- lâkanın sebebini teşkil (o etmektedir. Ağzından ballar akan bir Krutçef, dostluk gösterisinde ondan aşağı kal- mayan 71 yaşındaki milyoner ame- rikan müzakerecisi Harriman ve in- gilrterede Macmillan'ın mirasını ala- cağından bahsedilen bir ingiliz lor- du, Hailsham.. Müzakere konutu: Herkese uykularını kaçırtan bir nük- leer savaş ihtimalini ortadan kaldı- zeminini bul- dünya ga- basının gözü- te ki imkânı yoktur. Şimdi, Krutçef, bu alâkanın devam etmesi için kolları sıvamış durumdadır. Zaten işin başından itibaren Rus Diktatörünün "gayretli" olduğu göz- den kaçmadı. İlk toplantı için Krem- imde, yeşil çuha kaplı bir masanın başında . obulunulduğunda tombul Krutçef neşeli bir şekilde: — Andlaşmayı hemen imza et- mekle işe başlayalım mı?" diye ya- nındakSlere takıldı. Harriman, Rus Düktatörünün karşısında (ooturmaktaydı. Hemen bir kalemi Krutçefin önüne itti Krutçefin yanındaki Dışişleri Baka- nı Andreyi Gromilko ise güllimseye- rek patronuna: "— Siz Ki üst tarafını biz doldururuz.." ded Herkes bir İlahı attı. Amerika layıcı andlaşma için konferans" işte bu hava içinde devam etti Tatlı bir Krutçef rutçef, konferansı himayesine al- ış bulunduğunu daima belli etti. İlk toplantı için Kremlinde bir büyük odayı tahsis ettirtmesi ve buna biz- zat başkanlık etmesi bunun ilk deli- lini teşkil etti. Ortaya on metre uzun." luğunda, üzeri yeşil çuha- kaplı bir masa yerleştirilmişti. Herkesin önün- de kırmızı kalemler, beyaz kâğıtlar ve birer yeşil mikrofon vardı. Krut- çef herkese takılmaktan kendim ala- madı. Harriman'a "Ne o, yılları ter- sinden saymaya başladın.." dedi. Harp içinde Moskovada bulunmuş o- lan Harriman, pek 71 yaşını göster-. memekteydi ama, ne de olsa 1940- larda olduğundan farklıydı. O da Krutçefe "Siz de.." diye (omukabele etti. 69 yaşında bulunan Krutçef bir kahkaha attı: "— Ooo, ben çoktan başladım.." Fotoğrafçılara nasıl poz verilece- ği yeni nüktelere vesile oldu. Harri- man ve. Hailshamm Kus Diktatörünü ortalarına alma: istiyorlardı. Krut- çef onların bu arzularım yerine tirirken acıklı bir tarzda ellerini ile- riye uzattı ve dehşete kapılmış gibi haykırdı: " — Eyvah, emperyalistler fından sarıldım.." Sonra Lord Hailsham'a baktı ve: ” Amerikalılar siz ingilizleri, topraklarından atmakla pek. iyi et- mişler.." dedi. tara- İngiliz lordu: "— Ecdadım iki taraftan birden gelmektedir" di t Krutçef toplantıya için e istedi, göstermedi V Biz sizin emperyalist usulleri- nizi takip edecek değiliz.. Onun için, canınız nereyi çekerse oraya oturun" dedi. Herkes oturduktan sonra salonun kapıları kapandı. Delegeler dışarıya çıktıklarında, saat öğleden sonra al- tıbuçuktu. İlk toplantı üç saatten fazla sürmüştü. başlanılması ama Meselenin esası pa sonra görüşmeler, her bi- rine Krutçef iştirak oetmeksi- . Ama toplantıların havası hiç değişmedi. Bir anlaşma niyeti her iki tarafta da zildi. Haftanın sonunda Krutçef ile Harriıman, nika- Rusya. atletizmi müsabakaları dolayısıyla Lenin stad- yumunun şeref locasında karşılaştık- larında bunun bir başka delilini ver- daima se- Ooo, bu ikimizden de büyük!..