27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 15

naz- akla Kulis faaliyetleri büsbütün landı, kapah kapılar ardında hayale gelmiyecek kaşkarikolar gölge sessizliği ile ileriiyerek Ardıç- oğluna veya Altemur Kılıca bir ke- re olsun boy göstermeyi ihmâl et- medi. Tayin listesinin henüz o açık- lanmamış olması zaten elektrikli o- lan havayı büsbütün gerginleştirmiş- ti. Bu atmosfer içinde yüzleri ogül- düren, dudakların kenarına birer kü- kelime, şimdi bakanlık koridorların- da merhaba yerine (o kullanılmakta, gönlünde dış görev yatanlar birbir- "Esperanza" diyerek (o selâm- laşmaktadırlar. Kırılan ümitler A rdiçoğlu bütün bu iç ve dış taz- yiklerin yanı sıra, tayinleri tek bir prensibe bağladı. "Yüksek tah- sil ve lisan bilgisi" Dış göreve ata- nacak olan kimselerde önce bu va- sıflar aranacak, daha sonra da mes- leki formasyonları göz önünde o bu- lundurulacaktır. Ardıçoğlu ve iki yardımcısı Nejat Sönmez ile e- mur Kılıç bakanlık içinde ve dışında bulunan bütün adayları gözden ge- çirdiler, her isim Üzerinde tek tek durarak gerekli randımanı verebile- cek kapasitede olanları bir liste ha- linde ,tespit ettiler. Bundan sonraki çalışmaları ise halen bakanlığa bağ- lı dış görevlerde bulunan yetersiz personeli ayıklama ameliyesi takip etti ve görüldü ki bu kadrolar bir kac kişi hariç, tamamen torpili kuv- vetli, hiç bir ise yaramıyan ve hat- tâ emirlerine verilen ödenekleri dahi harcamaktan çekinen bir takım ih- sanlarla doldurulmuştur. İşe, (önce bunların ayıklamasiyle başlandı. Çe- şitli görevlerde bulunan 18 kişi mer- keze çağrıldı. Bakanlık teinde (de. tasfiyeye güdülerek 40 kişinin (işine son verildi. Böylece lüzumundan faz- la kabarık olan kadro pormal e ma indirilmiş oluyordu k bü- tün bu hususlar ee son- listelerinin hazırlanmasına kanunun- dır. -Ataşelikler ve turizm o büroları basın ataşelikleri lâğvedilerek bunların sayısı ye indirilmiş ve turizm faaliyetlerini or- ganize etmek üzere New Yı Londra, Paris, Brüksel, (Frankfurt, Münih, Stokholm, Roma. Viyana, Ka- raca, Tahran, Cidde, Beyrut ve Tel— Aviv 'de turizm büroları (o açılması kararlaştırılmıştır. Eldeki listeye gö- re bu yerlerin doldurulmasına o baş- landı. Bu arada Bakanlığın ana ka- demesini teşkil eden Basın Yayın ve Turizm Genel Müdürü Nejat Sönmez ile Müşaviri Altemur Kılıç akla ge- len ilk isimler oldu. Ee, tekkeyi bek- leyen çorbayı içecekti. Sönmez Lond- ra, Kılıç ta Bonn basın müşavirlik- lerine atandılar. Bu arada Kılıç öte- denberi ideali olan televizyon (o ko- .nusunda incelemeler de yapacaktı! Washington Basın Ataşeliği için Anadolu Ajansı eski Genel Müdürü Erdoğan Ulus en kuwetli namzet YURTTA OLUP BİTENLER ın atanmaları kararlaştırıldı. Bun- lar, Türkiyenin bir sabah kalktıkla- rında kendilerini ' bulan okıymetleridir! York, Tahran, Tel Aviv ve. Kara deki bürolar şimdilik boş bırakıldı Bir sabah başka kimseler "turizm mütehassısı" olarak uyanacaklar d mektir Dış tayinlerin yanı sıra Ardıca Umu düşündüren bir diğer konuyla da bakanlık içinde boşalan o kadı ların ve bilhassa yeni teşkilât kar nunda vazedilen kanlık oMüs şanlığı ile Tanıtma ve Turizm nel Müdürlükleri kadrosunun nasıl doldurulacağı teşkil etti. Müsteşar- lık için önce Dışişleri Bakanlığı tisâdi İşbirliği Genel Sekreteri Nejat Sönmez Tekkeci olarak kabul edildi. Geriye (o kalan Paris, Bern, Atina ve Lefkoşe ataşe- liklerine gerek Ardıçoglu ve gerek- se Kılıç ile Sönmez, bütün araştırma- lara rağmen bitirdiğimiz hafta için- de kadro dolduracak çapta adam bulamadılar. Turizm Bürolarına yapılan tayin- ler ise nispeten daha kolay yürüdü ve birkaç kadro hariç hemen bütün isimler tespit edildi. Londraya oYu- suf Mardin, Brülksele Anadolu Ajan- sı Genel üdürü Nail (o Mutlugil, Frankfurta Fuat Emircan, Münihe Can Evcan Stokholme, U.P. Tür- kiye temsilcisi Zeyyat Gören, Viya- naya Hayat Dergisi Yazıişleri Mü- dürü Sadun Altuna, Romaya Ümit Halit Demiriz. Ciddeye Aziz Özba- muran Gürün düşünüldü. Fakat rün teklifi reddedince bu göre işleri Bakanlığı Tetkik Kurulu kanı Sedat Tolganın getirili karar verildi. Ardıçoglu anca mesele halledildikten sonra ve Turizm Genel Müdürlük larının doldurulması İşiyle olacaktır. Bu konuda bilinen sus her iki Genel Müdürün ba- kanlık dışından seçileceğidir. Sıvanan kollar Tayin listeleri hazırlanırken bürolarının başarı dereceli ait etmek üzere Ardıçoğlun sürdüğü bir kriter büyük çay gördü. Buna göre büroların dikleri başarı eskiden oldugu merkeze gönderilen faaliyet