27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 26

RAD Y O Teşkilât Bekleyen derviş... sın-Yayın ve Turizm Bakanlığı, Bini teşkilât kanunu, yeni ismi -Tu- rizm ve Tanıtma Bakanlığı- ve yeni Bakam -Nureddin Ardıçoğlu- ile yep- yeni bir hüviyet kazanmağa çalışmak- tadır. Bu bakanlığın geçenlerde ka- bul edilen Teşkilât likle belli değildir. Çünkü bilindiği gibi, Türkiye Radyolarına yeni bir hüviyet verecek bir kanun tasarısı hasırlanmış ve görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine gön- derilmiştir. Radyolarda büyük bir 1s- lahat hareketine ancak bu tasarı ka- bul edildikten sonra girişmek müm- kün olacaktır. Bu «Tada tacı çevre- lerden sızan haberler, Radyo Kanu- nunu bekleyenleri üzmektedir. Tür- kiye Radyolarının bağımsızlık ve ta- rafsızlık kazanmasını sağlayacak ci- lan kanunun, Anayasaya göre en geç Skim ayında çıkması gerekmek- tedir. Ancak, son haftalarda gazete- lerde görülen haberler (o Anayasanın bu maddesinde değişiklik yapılacağı- ı ve, en geç Ekim ayında çıkması beklenen Radyo Kanunu Tasarısı da dahil, bütün kanun tasarılarının gö- rüşülmesinin bir müddet daha geriye atılacağını ifade etmektedir. Radyolarımızın dertleri ortadadır. Bu dertler «bilhassa son yıllarda var- lıkjarını hissettirmişlerdir. .Radyola- rımıza en kısa zamanda ve kanun çerçevesi içinde yeni bir biçim veril- lememesi muhakkak ki ortaya bir takım dertlerin daha çıkmasına yol a- çacaktır. Bu bakımdan, yeni adıyla, Turizm ve Tanıtma Bakanının, rad- yolarımıza, mevcut kanunlar içinde bir düzen vermeye gitmesi değil, çık- ması beklenen Radyo Kanununun ü- zerine eğilmesi daha doğru olacak- Mevcut kanunların, mevcut rad- yoculuk anlayışının ve Radyonun şimdiki tarafsızlığının bir mâna ifa- de etmediği ortadadır. Radyolarımı- zın çeşitli bölümleri parasızlıktan, e- lemansızlıktan ve en Ö şartlar altında bütün bu dertleri hal- letmenin de şüphesiz ki imkânı yok- tur. Bununla beraber, yeni (Radyo Kanunu çıkmadan radyolarımızın bi- razcık olsun düzelemiyeceğini ileri sürmek de büyük hata olur. Radyo i- daresi bugüne kadar çeşitli fırsatlar kaçırmış, belli bir düzene girecekken, bazen anlayışsızlıktan, bazen de il- gisizlikten işler en beklenmedik bir anda sarpa sarmıştır. Turizm ve Ta- nıtma Bakanlığının kurulması, başına yeni bir Bakanın ve d sıyla, belki de yeni bir anlayış ve dü- şünüşün gelmesi Türkiye (Radyoları için elbette bir ümittir. Fakat artık, ortada bir Radyo Kanunu Tasarısı varken ve bu tasarının en geç' Ekim ayında, kanunlaşması ihtimali omev- cutken, radyolarda bugünkü kanunlar çerçevesi içinde birşeyler yapmaya kalkmak yanlış bir davranış olur. Bu günkü kanunlara göre radyolarımıza verilecek yeni bir hüviyetin, kânun çıktıktan sonra tekrar değiştirilme- si, İşlerin yine sarpa sarmasınla, eme lerin heba olmasına yol açabilir. "Hayal içinde geçti..." ma, eğer söylentiler doğru çıkar da, Radyo Kanun Tasarısının Tür- kiye Büyük Millet Meclisinde görü- şülmesi altı ay veya bır yıl geciktiri- lirse, Turizm ve Tanıtma Bakanlığı- nın, mevcut kanunlar çerçevesi için- de radyolarımıza el atması, esaslı de- gişiklikler yapması ve işleri bir yo- buna sokmak için çalışması gerekir. Sürüp giden düzensizlik, herşeyden dır. Radyo programlarının esaslı bir şekilde ele almması, Türkiyenin ihti- yaçları oOve dinleyicinin odurumu gözönünde tutularak belli prensipler içinde yayınlara bir yön verilmesi artık bir zarurettir. Bunları sağla- mak için de muhakkak ki, personel, radyoculuk görgüsü ve- bilgisi, mektedir. Bugünkü imkânsızlıklara rağmen bu eksikliklerin o gidebilme- mesi için ortada hiçbir sebep yoktur. İstek, mesleki görgü ve bilgi, mev- cut kanunların değişmesine lüzum özelliklerin (başında lanmış olan Radyo Kanun Tasarısı en mükemmel bir şekilde Türkiye Büyük Millet Meclisinde kabul edil- dahi, oradyoculuk anlayışı, bilgisi ve dinleyiciye karşı beslenmesi gere- ken saygı istikbaldeki teşkilatta bu- lunmadığı takdirde radyolarımız yine faydalı olamıyacak ve yine Radyo İ- dareleri yıllardanberi sürüp gelen keşmekeşten okurtulamıyacaktır. Kısacası, yeni Turizm ve Tanıtma Bakanlığından, önce radyoculuk an- layışının sağlanmasına, sonra da Radyo Kanun Tasarısının en kısa za- manda kabul edilmesi için yapılacak çalışmalara önem vermesi beklenmek- tedir.