27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

bir çantayı koluna taktı. Bütün göz- ler ona çevrilmişti Çantanın yuvar- lak bir sapı vardı ve altı saçak sa- çaktı. Bir başka hanım: ” Bakın, yalancı başaklardan çanta ta yapmışlar” diye seslendi.. p müdürü, olayı gülümsiye- rek seyrediyordu. Hanımlara neza- ketle yaklaştı ve: — Bunlar düpedüz, kurutulmuş pirinç saplarıdır. Bakın, taneleri de içinde!.". dedi. Çantanın ucuna doğru elini uzat- tı, birkaç prininç tanesi a et-, rafinı saranlara göster Sergide gene göze çarpan bir. iş, çuval üzerine yapılmış çok sık bir masa örtüsü oldu. Bildiğimiz çuval ve birkaç sap. iplikle meydana gelen bu örtü, en şık eve bir özellik vere- cek kadar güzeldi... Bundan başka, sergide çeşitli örgüler, tiftik | İşleri, deniz kabuklarından yapılmış biblo- lar, evde kalmış parçalardan yapıl- mış terlikler, önlükler, eteklikler var- dı. Ba ikeşirim geli Mi re gelecek o y çocukları bu kam larda birbirlerinin yaptıkları görecekler ve boş zamanlarını de- gerlendirmeye çalışacaklardır. Tırtıl yaprağı “a K" Kulüpleri Tarım Bakanlığı tarafından, kız ve erkek köy ço- cukları için açılan kulüplerdir. Bu kulüplere katılan çocuklar dört par- çalı bir tirfil yaprağı sembolü ,etra- fında toplanırlar, iş eğitimine tâbi tu- tulur ve kurs görerek, istedikleri bir kolda ihtisas kazanırlar. Ayrıca iş- birliği yapmasını, beraber çalışıp,.be- raber yasamasını, beraber eğlenme- sini öğrenirler. Kız ve erkek çocuk- lar, bu kulüplerde modern '*'aile anla- yışına alıştırılırlar. Kız çocuklar tarla işlerinde, erkek çocuklar ev iş- lerinde birbirlerine aynı şekilde yar- dımcıdırlar. “4 K" Kulüplerinin bir- çokları, son yanak deniz kenarında 1 1 1 nancı yavaş yavaş yok olacaktır Dr. Adnan Tüzemen Ürolog - Operatör Denizciler Caddesi Küçük Çarşı Han No: 7 de Hastalarını (oOkabule başlamıştır. (AKİS 386) Radyoda Kadın Saati Ankara Radyosunda "Kadınlar Dünyası-" programı gerçekten ilginç ve tümü İtibariyle faydalı bir program olarak ele alınmıştır. Kadının, değişen dünyadaki e vorünü zaman zaman çok iyi bir şekilde dile getiren bu program ana Önemsiz gibi görünen, fakat hayatında önemli bir rol oynıyabilecek olan ufak otefek meselelerine, o psikolojik meselelerine de dokunuyor. Aslında, ailenin (oruh sağlığının temelini teşkil eden bu ulak tefek meseleleri kadının tek başına halledebileceğini düşünmek (bugün artık mümkün değildir. Kadın bugün, dışarda çalışsan çalışmasın, faal haya- tın içindedir ve ailenin bütün sorumluluğunu eşi ile beraber taşımakta, onunla ayni hayat mücadelesini, aynı üzüntü, ayni maddi ve manevi kay- guları yaşamaktadır. Bu durumda etten, kemikten ve sinirden yaratılmış bir yaratık olan kadınım erkekten başka türlü hareket etmesi beklene- mez. O da, tıpkı erkek gibi. zaman zaman fazlaca yorgun düşecek, sinir- lerinin takviyeye ihtiyacı olacaktır. Onun, aile fertlerinin bütün üzüntü- lerini yakından izlemesi, onları anlaması nasıl şartsa, aile fertlerinin de ayni şekilde onu anlamaya çalışmaları şarttır. Ailede ruh sağlığının temelinin bugün artık aile fertleri oarasın- daki münasebetlere bağlı olduğu anlaşılmıştır. Herkes birbirine karşı so- rumludur ve herkes birbirini kollama durumundadır. Bundan on-onbeş yıl önce basılmış olan kadın kitaplarında kadına yapılan tek taraflı tav- siyeler ise tamamiyle yetersizdir. Bu bakımdan, gerek gazete ve dergilerdeki, gerekse radyolardaki kadın sahifelerinin ve n saatle- rinin daha çok aileye, ailenin bütün fertlerine ohitabedecek şekilde ele alınmasında bence büyük fayda vardır Bu arada, bir meseleye dokunmadan da geçemiyeceğim. Ankara Rad- yosunda birçok ev kadınının gerçekten büyük bir ilgiyle izlediği yemek tarifeleri de bence "beslenme" bakımından yetersizdir. Ev kadınını çok yakından, ilgilendiren bu konu gerçekten, lezzetli yemek tarifeleri ya- nında genel olarak "beslenme" konusunu da daha geniş şekilde ele -ol- malı ve ev kadınına en ekonomik, en sıhhi, en pratik şekilde mutfak me- selesini halletme imkânım Bağlıyacak bilgiyi vermeye çalışmalıdır. Hal- kımızın, genel olarak, iyi bir beslenme bilgisine sahip olduğu o söylene- mez. "Kadınlar Dünyası" programında moda hakkında geniş bilgiye. ge- nel bilgiye sahip oluyoruz. Fakat "yemek konusu" şimdiye kadar daha çok herhangi bir yemek kitabından alabileceğimiz oldukça karışık Ve lü- zumsuz derecede fazla muameleye tâbi tutulmuş yemek listelerine inhi- sar ettirilmiştir. Halbuki bu programda ev kadınını hafif, ekonomik, ça- buk pişen ve gıda değerini kaybetmeven yemek sisteminine alıştırmak ve ayni zamanda bu yoldan, memleket ekonomisine hizmet etmek de müm- kündür. Ev kadınının, mutfağında, kızartmalar ve çok muameleye tâbi yemeklerle fazla zaman kaybetmesi hem ailenin sıhhati, hem de' ailenin ve memleketin ekonomisi için zararlıdır. Kadın bu zamanını çok daha fay- dalı şekilde değerlendirebilir ve aynı zamanda ailesinin sağlığını koru - muş olur. Memleketimizde pek çok beslenme uzmanı var. Bunlardan, muhtelif yayınlar vasıtası ile daha fazla faydalanabileceğimiz muhak- kaktır. Böylece «Değişen dünyada kadının değişen rolü"nü de daha İyi belirtmiş oluruz. Jale CANDAN