27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

Sanki gazete çıkaracaklar! yeni adıyla bir Tanıtma Bakanı, tek maddelik bir kanunu çıkar- dığı ogün memleket ve bilhassa vergi mükellefleri şükran borçlu olacaklardır. Kanunun o tek maddesinde "Bütün basın ataşelikleri lağvedilmiştir" ibaresi bulunacaktır. Zira, bizim "Yağma Hasanın Böreği eserlerinden biri olan bu â zararlı ve kötü bir başka devlet teşkilâtında az vardır. Bu yüzdendir ki yıllardır bir talanı adamlar, bazıları bazen en süfli silahları kullanarak bu ataşe- liklerin avına çıkarlar ve basarı kazandıklarında gidip dışarlarda mil- letin parasını yerler. Kulislerde ve kudret sahiplerinin kapılarında ce- reyan eden bu av, şimdi, çoğu bu avcılardan. müteşekkil bir heyetin tertiplediği plân sayesinde bir sürek avı haline gelmiştir. Yok mudur bu memlekette, bu börek tablasını aç gözlülerin önünden çekip alacak bir izan ve insaf sahibi? kendisine müessese, Ne yapar bir basın ataşesi? Bulunduğu memleketin basınıyla o te- mas eder, onlara kendi memleketinin meselelerini, hususiyetlerini an latır. onlarla dostluklar kurup onlardan o memleketlere ait gayriresmi bilgileri alır, bu iki taraflı oçalışmayı değerlendirir. şeliklerini tarayınız, bunu yapan bir tek, nuz onu başınızın tacı yapınız. Bütün basın ata- ama bir tek adam bulursa- Zaten nasıl yapacaklardır ki? Çoğu, bırakınız diğer bütün unsurları, lisandan mahrumdurlar ve sosyal mü- nasebet konusunda kasapla bakkalarından başka yabancı tanıdığa sahip değillerdir. Geri kalanları ise, memleket hakkında en ufak bilgiye sahip mi Am u isin esnafı, işten zerrece habersiz Bakanlara meseleyi öyle bir allayıp pullamışlardır ki. şimdi çok kimse basan.' ataşeliğini bir ihtisas işi sayar. İhtisas da, gazetecilik olacaktır! Sanki adam ora- da, gazete çıkaracaktır da böyle bir bilgiye sahip bulunmalıdır. Bu keşfi sadece biz yapmışızdır. Zira başka basın ataşelerinin yüzde dok- pandokuzu doğru dürüst hariciye memurlarıdır. Yani, tahsili yerinde, lisanı düzgün, imtihandan geçmiş, gecekonduya benzemeyen bir ba- kanlığa bağlı, tayinleri de. terfileri de bütün memurların tayin ve ter- fi usullerine uygun kimseler. İngilizlerde böyledir, ledir, fransızlarda böyledir. Bir hariciye memuru. basınla münasebet yürütme görevi alır. mesele biter. Bizde, evlere şenlik! Ataşe muavini, katibi. tercümanı.. Kâtibiyle tercüman vasıtasıyla konuşan basın ata- taşesi gördünüzmü? Şöyle bir Avrupayı dolaşınız. Türkiye Elçiliklerin- le Görününüz. Yazıktır ye günahtır ve Tanıtma Bakanlığı Cook acentesi değildir. Kendini bilen bir Bakan buna göz yumamaz. göz yummamakla mükel- leftir. Biliyor musunuz ki. bir basın ataşesi, ataşenin sadece kendisi, ayda bu devletten 10 bin liraya yakın tahsisat almaktadır. Günahtır bu devlete, günahtır bu millete ! alınanlarda böy- değil, o memleketten gelen tur- na cevap vermesi sağlanacaktır. Bu sayısı ile ölçülecektir Böylece (— konu ile ilgili olarak özel teşebbüse alanlarda "Çok lâf yerine "Çok -verilmek üzere 25 milyon liralık bir prensibi hâkim (olacak ve dış gö- kredi fonu ayrılmış bulunmaktadır. birer arpalık olmakta ku Ayrıca yabancı sermaye de destek- tulacak güncek fonksiyonları ka- o lenecek ve azami kolaylıklar göste- şılanacaktır. rilecektir. içi faaliyetlerinde ise ba- daha çok koordinatör duru- kalacak, turizm sahasındaki ileri plânlama, kredi ve yahatlat mütevazi ve temiz oteller gibi tesislere yöneltilmesi ve bu te- büyük kitlelerin ihtiyaçları- AKİS/16 Bu faaliyetler sırasında çalışma- ları dağıtmamak ve en a »aman da netice almak üzere bazı bölgele- re öncelik tanınmıştır. ilk yıllar- daki yatırımların ağırlık merkezini Marmara, Ege, Akdeniz sahilleri teş- kil edecek ve bu maksatla İzmitten başlıyarak İznik, Bursa, Çanakkale, Edremit, İzmir, Kuşadası, Bodrum, Marmaris, Fethiye, Antalya, Adana, Anamur ve Mersinden geçerek İs- kenderunda sona erecek olan yük- sek standartta bir sahil yolu inşa e- dilecektir. Bu sahil şeridi ile güney sahillerine kadar çekilen turist gü- zergâh boyunca özel ve yabancı sek- tör tarafından inşa edilecek olan tatil köyleri, plaj, gazino ve motel- ler bulacaktır Ancak bütün bu güzel tasavvur- ların yanı sıra hailen İçişleri Komis- Nureddin Ardıçoğlu 00! Of! yonunda bulunan Türkiye Turizm İşleri Genel Müdürlüğünün o kurul- ması ile ilgili bir tasan Ardıçoğlunu derin düşüncelere (o sürüklemektedir. Tasarıya göre Vakıflar idaresi, De- nizcilik Bankası, Emekli Sandığı ve İşçi Sigortaları Kurumu birleşerek Devlet Turizm' İşleri Genel Müdür- lüğü adı altında bir banka kuracak- lar ve turistik tesisler için yatırım- lar yapacaklardır! Yalova, Abant, Kilyos ve Edirnedeki tesislerin tuta- rı milyonları bulan zararlarını oha- tırlayan Ardıçoğlu acı acı gülümse- yerek: Turizm her zel teşebisiş işidir. kurulacak Genel şeyden evvel öÖ- Ben şahsen bu Müdürlüğün okâr