27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Kitaplar Üç Kızlar: Oğuz Tansel hem öğret- men, hem şair, hem de iyi bir masal yazarıdır. o Sanatseverler, kendisini, "Savrulmayı Bekleyen Harman" ve "Gözünü Sevdiğim" adlı şiir kitapla- rıyla olduğu kadar, "Altı Kardeşler" ve "Yedi Devler" adlı masal kitapla- kitabının adı "Üç Kızlar'dır. Ön ka- pak ve iç desenlerini Metin Eloğlunun yaptığı bu cici kitap değil küçüklerin, büyüklerin bile zevkle okuyacakları bir eserdir. Kitapta altı masal var: "Cevahir Yumurtası," "Altın ne Gü- müş ne, Bakır ne?", "Üç Kızlar", "Altın Şamdan", "Taş Evin iki Kızı", "Padişahım Bir Kızı" ,., Altısı da sağ- lam bir dil ve dünya görüşüyle yazıl- mış. Ana-babalar ve öğretmenler "ço- cuğa ne okutayım?" yerine, çocuğa Üç Kızlar"ı okutayım. MN Kitabın başına, bir ' "Tekerlem konulmuş ki, pek tatlı. Bazı yerlerini birlikte okuyalım: "Bir kaz aldım pa- zardan - Çatladı öldü nazardan - Al- dığım karıydı - Benzi sarıda Hu di- : yenin huyu kurusun - Dolmasının su- yu kurusun - Bu meteli dinlemiyenin- Fıçısının dibi çürüsün". "Masallarla eğittim çocuklarımı" Halkevleri Genel Merkezi, Atatürk Bulvarı 104, Ankara. Hoppacık ile Toppacık: Öğretmen. Ah- met Aksakal da boş durmamış. O da, minicik bir masal kitabı yayımlamış: "Hoppacık ile Toppacık". 16 sayfalık, tatlı dilli bir kitap olan "Hoppacıik ile Toppacık" Aksakalın ilk deneme- sidi". Masalın çocuk eğitimindeki ye- rini bilen Aksakalın bundan böyle da- başar-lı masal kitapları verebile- ceği rahatlıkla söylenebilir. "Hoppa- cık ile Toppacık"ı bütün miniminilere salık veririz. Dağıtım yeri: İsparta Halk Pusan Ne. 82 - İsparta. 1 Kitap okudum Adı: "Komünizmin Anatomisi" Yazarları: Walter Kolarz, Margaret Dewar, Alfred Zaubermann, Douglaa Hyde, Hugh Lunghi, Hugh Seton-Watson, David Floyd, William PiseKles. Çeviren: Muzaffer Soysal Türü: İnceleme. Yayınevi: Yağmur Yayınları 16, Fikri Eserler 7. Baskı: Ahmet Sait Matbaası, 89 sayfa 4 lira. Konu: Komünizm ve komünizmle ilgili çeşitli konularda uzman sekiz in- giliz yazarı, BBC'de yapılan bir seri konuşmada .komünizm konusunda- ki tenkitlerini ve 'gözlemlerini anlatmışlar, daha sonra bu konuşmalar Londrada İndex Ltd. müessesesi tarafından kitap halinde bastırılmış. Profesör, yazar ve gazeteci olan bu sekiz ingiliz son derece akıcı bir üs- lâpla dâvalarını ortaya koymuşlar. Her biri kendi sahasında birer otorite olan bu sekiz ingilizden Wa'ter Kolarz komünizme ait birçok eserin ve millet lerarası bir ajansın siyasi yazarıdır. - Margaret Dewar, Sovyet işçiliği ve sanayii hakkında ihtisas sahibi bir yazardır. Alfred Zaubermann hukuk doktoru, komünist iktisat ve' siyaseti uzmanıdır. Douglas Hyde, 20 yıl İngiliz Komünist Partisi üyeliği yapmış, bilâhare hayal kırıklığına uğra- yarak ayrılmış bir gazetecidir. Hugh Lunghi, BBC'nin rus dünyası me- seleleriyle ilgili uzmanı, Hutgh-Watson Londra Ünibersitesi Rus Tarihi Profesörü, David Floyd Daily Telegraph gazetesi yazarı, William Pickles de İngiliz İşçi Partisinin daimi üyelerindendir. Bu yazarlardan Walter Kolarz "Marx'dan Krutçefe" başlıklı yazı- sında şöyle demektedir: "Komünizmin kuvveti her zaman muarızlarının, zaafı olmuştur, maddi zaafları değil de ahlâki ve medeni yetersizlikleri, zamanın işaretlerini anlamada gösterdikleri kifayetsizlik ve iktisadi, si- yasi, sosyal meseleleri çözememiş olmaları. Bugün de ırk ayrımı yapan- lar, sosyal reformlara engel olmak isteyenler ve medeni hakları hazfet- meğe çalışanlar komünizmin heyula, halinde devamına - komünizm aleyh- darı olduklarını. söylerken seslerinin tonu ne olursa olsun hizmet ediyor- lar demektedir." "İşçi Devleti" başlıklı yazısında Margaret Dewer de rus sendikalarını şöyle anlatıyor: "1957 de Komünist Partisi Merkez Komitesi tarafından kabul edi'en bir karar suretinde sendikaların gayesi yığınları daha yük- sek bir istihsal için seferber hale getirmek, Rus devletinin savunma gü- cünü yükseltmek ve iktisadi gücünü de en yüksek seviyeye çıkarmak ol- duğu iddia edilmiştir. Batıda sendikaların meşguliyet mevzuu olarak be- lirtilen işçilerin maddi ve manevi varlığını yükseltmek, Rusyadaki sendi- kalann gayelerini sıralayan listede sonda bir yer işgal eder. Sovyetler Birliğinde ve diğer komünist devletlerde milli gelir gayrimüsavi (o şekilde taksim edilmektedir. Rus basını ayda 350 rubleyi geçmiyen gelirler gibi ayda 7000 rubleye yaklaşan kazançlardan da bahseder. İyi işlerde çalı- ln öbürkülere nazaran yirmi misli fazla para kazandığı bilinmek- tedir Kitabı dilimize çeviren Muzaffer Soysal, bu, gerçekten okunmaya ve üzerinde uzun uzun durulmaya değer kitabı, Berline yaptığı bir geziden, orada, gerçekten yüzyılımızın yüz karası sonra çevirmeye başlamaş. Kitaba yazdığı önsöz de sekiz ingilizinki ka- dar ilgi çekici bir makale. Sonuç: "Komünizmin Anatomisi", rus ernperyalizmini ve zulmünü orta- ya koyan bir eserdir. Okunmasında gerçekten fayda vardır. Kitap hak- kındaki en iyi hüküm, bizzat çevireninin hükmüdür. O da şudur: "Ko- münizmin Anatomisi adlı bu eserin toplum kalkınması yolunda hemen herkesin aklına eseni söylediği bugünün Türkiyesinde iyi niyetlilerin uyarılmasında, kötü niyetlilerin de teşhisinde fayda sağlayacağına ina- nıyorum." İlhami SOYSAL