27 Temmuz 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

27 Temmuz 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

dır. Esasen tahsisli olması dolayısıyla genişlemesi hiç bir zaman mevzuubahis olmıyan bir kota için İlave bir tahdide gidilmesinde mucip bir sebep bulunmadığını iti- raf ederim. İlgili vekillerimizle XI. Kota ile ilgili rın düzeltilmesi için yaptığımız temaslarda (kendileri de talebimizi anlayışla karşılamışlardır. Düzeltilmesi yolunda meseleyi ele almalarım beklemekteyiz." Ciritoğiunun konuşmasından sonra (müzakerelere geçildi ve ihtilaflı olan noktalar Üzerinde durularak bunların hal çaresine bağlanması için fikir teatisinde bulunuldu. Görüşmelerde en büyük anlaşmazlığı özel sektörür talep ettiği ikinci Mali Af konusu teşkil etti. Hükü- met tarafından kabul edilmeyeceği bildirilen bu talebin reddinden sonra diğer dilekler ele alındı. Özellikle İhracatta fiyat tescil ve kontrollerinin kal- dırılması -bu teklif Hükümet tarafından müspet karşı- anmamıştır-, İhracatçı biriliklerinin ilgası -bu konuda hükümet aksi tezi savunmaktadır-, Yabancı Sermaye- DünyadanAkis Yunanistan — 1965 senesinde seçim sandıklarının başına gitmeleri gereken, yunanlılar, bu O Sonbaharada seçimlerini yapacaklardır. Bunun" bir sebebi, Yunan Mır halefetindin geçen 29 Ekim 1961 seçimlerinden bu yana, seçimlere hile karıştırıldığı mucip sebebiyle yeni seçim İstemesidir. Yunan Kral ve Kraliçesinin İngiltere se- dolayısıyla patlak veren siyasi a zünun iktidar partisi tarafından kabul edilmesine yol açmıştır. Seçimlere kadar Yunanistan hâkimlerin ida- resinde kalacaktır. Bugünkü Yunan Parlâmentosunda 300 milletveki- linin 180 tanesi Karamanlisin Milli Radikal (Birliğine mensuptur. Seçimlerde gene bu parti en şanslı parti olarak görünmektedir. Başbakanlıktan zamanında ve ustalıkla çekilmesini bilen Kararnanlis seçim sonrası- sini bilecek kadar akıllıyımdır" cevabını vermiştir Irak — Kanlı ihtilâllerin kanlı tasfiyesi Irakta devam etmektedir. Küçük rütbeli onüç ordu mensubu, 1959'- daki Musul ayaklanması sırasında cinayet işledikleri mucip sebebeiyle kurşuna dizilmişlerdir. Onlara ilâveten bir askeri hakliye koluna hücum eden altı, '«komünist cani" sıfatı verilen iki sivil de idam edilmişlerdir. aksaklıkla- . yi Teşvik Komitesinin kararlarının gecikmesi -Hükümet bu konuda Plânlamanın tasvibini şart koşmaktadır- gi- bi konular ihtilâfın başlıca noktalarını teşkil etti. Toplantıdan sonra Ticaret Bakanlığı bir bildiri ya- yınhyarak, toplantıda yer alan konular ve gölüşmelel le ilgili kısa bir açıklama yaptı. İşçiler —Geçenlerde Meclis ve Senato tarafından ka- bul edilen Grev, Lokavt, Toplu Sözleşme ve Sendikala! kanunlarının Resmi Gazetede ilan edilerek yürürlüğe girdiği 24 Temmuz günü Türkiye İşçi Sendikaları Kon- federasyonu tarafından o."İşçi B olarak kabul ve ilân edildi. Bu münasebet'e ayni akşam Başbakan İsmet İnönü ile Çalışma Bakanı Bülent Ecevit Rad- yoda, Başbakan Yardımcısı Ekrem Alican da Türk- tş tarafından düzenlenen toplantıda birer konuşma yaptılar. Konuşmalarda Türk İşçisi övüldü ve demok- ratik rejimin bir icabı olan kanunlar vırlı olması temenni edildi Bundan böyle her 24.Temmuzda işçiler bayram ede- ceklerdir. mafih, Kürt İsyanının devam etmekte olduğu düşünülürse Bağdat Hükümetinin sert davranmasında- ki zaruret kendini belli etmektedir Vietnam — Vietnamın antikomint ve Katolik Baş- bakanı Diem, memleket halkının' ekseriyetini teşkil eden budistlere karşı giıriştiği savaşı kaybederse hiç şaşma- mak lâzımdır. Zira mücadele, sinirine hâkim olama- yan bir Başbakan'a ime bile soğukkanlılıkla giden kütleler arasmda cereyan etmektedir ve bir tarafın soğukkanlılığı öteki tarafı büsbütün çileden çıkarmak- tadır.' Nitekim son hafta içinde Saygonda budistlerin tertipledikleri gösteriyi bastırmak için güvenlik kuv- vetleri öyle merhametsiz ve vahşi usuller kullanmış- lardır M müşahit olarak bulunan Diem taraftan ame- rikalıların bile tüyleri diken diken olmuştur. Amerika- lılar, olup bitenleri tesbit etmeleri için basın mensup- larını hâdise mahalline davet etmişlerdir. Gösterilerden sonra tevkif edilen ikiyüz kadar ka- dın ve erkek buda rahibi, kendini yakan rahibin kül- lerinin gömüldüğü mezarlığa hapsedilmişlerdir! Küba — Fidel castro yeni bir taarruza geçmiş bulu- nuyor. Ancak bu, bir "Tebessüm Taarruzu"dur ve Ha- vanadaki batılı elçileri hedef gütmektedir. kadar bu elçilere hiç yüz vermeyen ve hiç birinin da. vetine gitmeyen Küba Diktatörü son günlerde en önem- siz davetlere bile katılmaktı ve orada elçilerle şakalaş- makta. ahbablık etmekte gülüp söylemektedir. AKİS/5