14 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

14 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER yüzdendir ki hüküm şöyle bitmekte- TI. sınıf sanıklarından beraati ci- hetine gidilenlerin başlıca beraat se- bebi delil kifayetsizliği olmakla bu sa- nıkların askeri tecrübe, tahsil, yaş du- rumları ile subay çıkmalarına üç ay kadar kısa bir zaman arefesinde bi- lerek veya bilmeyerek ihtilalcilerin şi- maline hizmet etmeleri yordunun te- sun bulundukları kanaatini vermiştir. 1. sınıf öğrencilerinden Radyo evi civarında geç saatlere kadar durum- dan haberli veya habersiz olarak top- luluk gösterenlerle (Kur, Alb. Habib Alpaya saat 5.30 -6.00 sıralarında hemen hiç kimsenin dikkatini çekme- di, Yüksek Seçim Kurulunun bir kara- rıyla iligili olan bildiride 17 Kasımda yapılacak Mahalli Seçimlere katılacak olan partilerde aranan vasıflar belirti- liyor ve bu arada AP, CHP, CKMP ve YTP bu şartları haiz partiler olarak sayılıyorlardı. Tebliğin altında Recai Seçkinin imzası vardı. Spiker bildiriyi müteakip, süratle diğer haberlere geç- ti. Daha sonra da radyo mutad müzik yayınma başladı. Dinleyiciler bildiriyi işittikten sonra bir de CKMP'nin yav- rusu MP, TİP veya Büyük Sinemanın yanındaki şaşaalı tabelasına rağmen ismi var cismi yok bir parti olan Mu- hafazakâr Parti diye partilerin bulun- duğunu akıllarının köşesinden dahi ge- şansından mahrum bırakılmış olduğu incelendi. Bildirinin ilk maddesinde "17 Ka- sım 1963 günü yapılacak bütün seçim- ler için, seçimlerin başlangıç gününün 15 Eylül 1963 olduğuna, il ve ilçe se- çim kurullarının bu günden başlıyarak 5 gün içinde kurulması gerektiğine, a- daylığım koyacak olanlardan kanun- lara göre çekilme zorunda bulunanla- rın çekilme işlemlerini 7 gün içinde yapmaları gerektiğine karar verilmiş- tir" denilmekte ve seçimlere katılacak partilerde aranan şartlardan çok il ve ilçe seçim kurullarının kuruluşları tan- zim edilmekteydi. Bölükbaşı ve MP'li siyasilerin oOüzerinde odurdukları asıl maddeyi bildirinin ikinci maddesi teş- Harpokulu öğrencilerinin beraat edenleri ailelerine kavuşuyorlar Dağ dağa kavuşmaz ama... katılanlar da genel tutumları ile as- keri disiplinle bağdaşamayacak Oo şe- kilde hareket ettikleri kanaatini uyan- dırmıştır." Çocuklarına (o kavuşanlar, Oo gün Harbiyeden gözleri yaşlı, ama sevinç- li ayrıldılar. Bir korkunç macera, bir kâbus sona ermiş bulunuyordu. Seçimler Yanlışlıklar furyası Gecen haftanın ortalarında Perşembe akşamı, saat 20 deki Haberler Bül- teni içine tıkıştırılmış olan bir bildiri AKİS/2 çirmediler. Ancak mesele ertesi günkü gazete- lerde bambaşka bir yönden ele alınıp, gündeliklerde "MP seçimlere giremi- yor" şeklinde manşetler atılınca par- tinin iri kıyım lideri Osman Bölükba- şı ellerini memnunlukla uğuşturdu. Ge ne adını gazetelere geçirtmek fırsatını bulmuştu. MP li bir avuç parlamento üyesi de partinin Hanımeli Sokaktaki Genel Merkezinde toplanarak omese- leyi gürültülü bir şekilde müzakereye başladılar. Görüşmelerde önce Yüksek Seçim Kurulunun bildirisi ele alındı ve han- gi noktalara istinaden MP nin seçim kil etmekteydi. Gazetelerde çeşitli tef- sirlere uğrayan ikinci maddede "Se- çimler bakımından 15 ilde 6 aydan be- ri il ve ilçe kuruluşları bulunan ve genel kurul toplantılarını yapmış o- lan siyasi partilerin AP, CHP, CKMP ve YTP olduğuna ve ilçe seçim kurul- larına üye alınmasında bu esasın göz- önünde bulundurulmasına karar ve- rilmiştir" denilmekteydi. Elmalar ve Armutlar MP lilerin ilk dikkatini çeken nokta bildiride seçimlere katılma mese- lesinin değil, seçim kurullarına üye verme şartlarının belirtildiği oldu. ti- ce seçim kurullarına üye verecek par-