14 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

14 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

SİNEMA Tom Courtney: Schlesinger'in “Yalancı Billy" sinde Boşa giden gayret! Ateş", aşkı doğru dürüst yaşayıp ta- nıyamamış otuz yaşlarında bir erke- gin, Alain Leroy'un hayatından kırk- sekiz saatlik bir kesit vermekteydi. Alain (M. Ronet), bir otel odasında Lydia (L. Skerla) ile sabahı ediyordu. Kızın bütün çırpınışı, tükenmenin eşi- ğine gelmiş genç adamı kurtarmak İçindi ama, Alain'in onu dinlediği yoktu. Sonra kızın verdiği parayla bir klinikte tedavi görüyor, iyileştiğinde New-York'taki karısının yanına döne- cekken bu defa eski arkadaşlarını bul- maya gidiyordu. Aradıklarından ar- kadaşı Duborg (B. Noel) evli ve dü- zenli bir hayat sürmektedir. Jeanne (J. Moreau) ise ona ancak beyaz ze- hir verebiliyor. Alain içmeye başlıyor. Fakat dostlarının evindeki gürültülü eğlence bittiği zaman, Alain. herşeyin anlamsız olduğuna inanıyor, bir ta- banca buluyor ve kendini öldürüyor. tik uzun metrajlı filmini - "Ascen- seur pour I'gchafaud - İdam Asansö- rünü yirmibeş yaşında iken çeviren Louis Maile, ayni yıl (1957) o Deline armağanım kazanmış ve bir yıl sonra ayni oyuncularla - Maurice Ronet ve Jeanne oMoreau- çevirdiği o "Les Amants-Aşıklar" da o 1958 (Venedik Festivalinin jüri özel armağanı ile değerlendirilmişti. . Yazar Raymond Oueneau'nun bir romanından aktar- dığı "Zazie dans le metro" ve ardın- dan çevirdiği Brigitte Bardot ve Mar- cello Mastroianni'li "Vie privee-Gizli Hayat", Malle'in kişiliğini bütünleyen AKİS/30 filmlerdir. Son filmi "Deli Ateş" ise, Malle'i kişiliğinin o en uç noktasına çıkarmada, oyuncu üçlüsü (-Ronet, Skerla ve Moreau - ile kurduğu den- ge, hikâyeyi (o derinlemesine işlemede Malle'e gerçek bir destek (o oluyordu. Hayatı ile bağlarım koparmaya hazır, yitik bir genç adamın kırksekiz saat- lik serüvenini . bir kesit olarak aup- inceleyen Malle'in başarısı -şu son yıllarda gittikçe gücü eksilen (o Yeni Dalga akımı için- bir çeşit yüz akı sınavıydı ve Maile, işinin üstesinden rahatlıkla gelmesini Di iş "Zoom"cular ve Bara zun bir süre kısa metrajlı filmler- de iş pişiren Jacgues Baratier de Louis Maile gibi Yeni Dalga akımı- nın adı önde gelen rejisörleri arasın- dadır. İlk uzun metrajlı ve konutu filmi "Goha", bir Tunus masalını da- ha değişik ve daha yenici bir açıdan ele alıyor, baş oyuncusu Ömer Şerifi uluslararası (o bir düzeye getiriyordu. Film, Cannes, Karlovy Vary ve Mel- boumn festivallerinde de ilgiyi çekmek- te gecikmedi. 1962 yılı ürünü olan "La Poupse - Kukla'sı ise, oBaratier için bir dönüm noktası oldu. Son filmi "Dragses au poire - Bi- berli Haplar", yeni bir akım Yeni Dalga grubu içinde kendini yenilemek İsteyen bir topluluğun amaçlarına uy- gun bir örnektir. Bu yeni akım, sine- mayı insanların- gerçeklerine odaha çok yaklaştırmak isteyen ve kendile- rine "Zoom"cular adını verenlerin or- taya attıkları bir akımdır. "Zoom" cular Paris şehrinin içinde kamera- larıyla dört bir yana koşturuyorlar ve herşeyi, hayatta yaşandığı gibi filme almaya çalışıyorlar. "Dragge au poiv- re-Biberli Haplar" bu tutuma uy- gun. Hikâye kopuk kopuk ve birbi- rine eklenmez gibi görünen olaylar zincirlemesi içinde geçmektedir: Te- nis maçı, alman turistleri, bir kadı- nın telefon konuşması, bir lejyon as- keri, v.b... Baratier, filmini bir görün- tüler, bir olaylar dizisi halinde seyir- cilerin gözü önüne sermektedir. Ya- şanan hayat budur, o gerçeklerimle bunlardır. "Biberli Haplardın bir başka özel- liği de, belge filmi niteliğine (oçok yaklaşan OoBaratier'in (o çalışmasında fransız sinemasının bir çok ünlü o- yuncusunun küçük küçük roller almış olmasıdır. Bunlar arasında Jean-Paul Belmondo, Claude Brasseur, (Prançoise Brion, Sophie Daumier, Anna Kari- na, François derler, Valerie Lagrange, Simone Signoret, Alexandra Stewatrt, Monica Vitti, George wilson, Merine Vlady ve rejisör Roger Vadim de var- dır. Üç Büyüklerin büyüğü Baştan kazanacağı kabul edilen Ma- in Resnais'nin filmi "Muriel, ou le temps dun retour - Muriel, Ya da Bir Dönüşün Vakti" ünlü ve dediko- dulu ".... Marienbad"dan sonra ?1- giyle beklenmekteydi. Resnais, ikinci filminde (o denediği ve oyunculuğuna güvendiği Delphine Seyrig'i bu yeni fil- minde yine başrolde oynatmaktaydı. Resnais, 1922 doğumludur, I.D.H.EC. de okumuştur,, sinemaya girişi kısa metrajlı belge filmleriyle olmuştur ve ilki "Van Gogh", kısa metrajlı belge filmleri arasında o yılın Oscar arma- ganını kazanmıştır. Arkası arkasına çevirdiği öbür filmleri de,. katıldığı bütün yarışmalarda birincilikler ala- k - "Guemnica" 1952 yılı Punta de! Esta Festivali, "Les Statues meurent aulssi" 1954 Jean Vigo, "Toute la Me- mpire du Monde" Sinema Teknik üs- tünlük Kurulu (1955), "Nuit et Brou- illard" 1956 Jean Vigo, Fransız Sine- ması Büyük (Armağanı ve Karlovy Vary festivali- Alain Resnais'nin a- dım sinema sanatı çevrelerinde büyük bir rahatlıkla kabullendirmiştir. Üze- rinde çok konuşulan "Hiroshima, Mon Amour - Sevgili Hiroşima" ve Marienbad"da Resnais, alışılmışın çok dışına çıkarak sinemaya yeni ei ve yeni birleşimler getiriyordu. " roshima... koyduğu problemi ve çözüm yolu arayışta- çizgi Jifl

Bu sayıdan diğer sayfalar: