14 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

14 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER Cezayir Yeni Anayasa undan bir süre sonra şimdi içinde yaşadığımız günlerin tarihi yazılır- ken, bunun en önemli bölümlerinden birini de, hiç şüphe yok, bağımsızlı- ğa yeni kavuşan o eski sömürgelerin, sömürgecilikten (bağımsız devletle geçiş sırasında başlarına gelenler teş- kil edecektir. Fakat bu tarihe yazı- lacakların, sömürgeler için eskiden beri yazılanlardan pek değişik olaca- ğı sanılmamalıdır. e Gerçekten, bugü- nün bütün genç devletlerinin Avrupa sömürgeciliğine karşı yaptıkları mü- cadelede göze çarpan bir sürü ortak nokta vardır. Önce bir milliyet bilin- cinin uyanması, sonra bağımsızlık mü- cadelesi için teşkilâtlanma, onun pe- şinden basan kansız, fakat çoğu Za- man kanlı, yıpratıcı, uzayıp gittikçe de milliyetçi kuvvetler arasında ayrı- lıklar yaratıcı bir bağımsızlık savaşı bu ortak noktaların en açıkça göze çarpanlarıdır. ak, eski sömürgelerin bağım- sızlık mücadelelerinde bugün gözden çok kolaylıkla kaçırılan başka bir or- tak çarpan daha var ki, bu da genç devletlerin sözde bağımsızlıktan asil bağımsızlığa geçinceye, oyani siyasal ve ekonomik bütünlüklerini kurunca- ya kadar geçirdikleri güçlüklerdir. İş- te Cezayir, ondört aydır, bağımsızlık mücadelesinin bu safhasını (o yaşıyor. Fransızlara karşı yedi yıl süren uzun ve çok kanlı bir kurtuluş savaşını ta- mamladıktan sonra Cezayirliler, şim- di kendilerini siyasal birliğe ve ekono- mik kalkınmaya götürecek yolu arı- yorlar. Fakat Cezayirin kurtuluş ta- vası çok uzun sürdüğü için bir yan- dan bu savaş sırasında milliyetçi kuv- vetler arasında beliren görüş ayrılık- larını uzlaştırmak çok zorlaştığı gibi, diğer yandan memleketin ihmale uğ- rayan iktisadi yapısında hızlı değişik- likler yapmak da kolay olmuyor. Bugün Cezayiri yönetenlerin Ce- zayirde hem milli birliği kurmak, hem de iktisadi kalkınmayı sağlamak için an uygun gördükleri yol, hemen he- men bütün genç Afrika devletlerinin seçtiği yolun aynidir: o Kuvvetli bir merkeziyetçilik esasına (Odayanan bir tek parti sistemi.. Bazı avrupalı ya- zarların İleri sürdüğü gibi, bu yolun genç devletleri (o mutlaka komünizme götüreceği söylenemez. Çünkü bunla- rın herbirinin kendine mahsus o bir sosyalizm anlayışı olduğu ve böyle- ce Klâsik marksıst görüşten açıkça ay- rıldıkları görülüyor. o Diğer yandan, bu devletler bağımsızlıklarını büyük güçlüklerle kazandıkları ve büyük güç- lüklerle kazandıkları obu bağımsızlı- gı her de pahasına olursa olsun koru- maya kararlı oldukları için de, kökü Moskovada olan cereyanlara karşı bü- yük bir hassasiyet gösteriyorlar. Araplar ve Berberiler Yğimsizlıklarını yeni kazanan genç devletler (o -açıkça marksçı oldu- ğunu söylemekten çekinmeyen birkaç liderin yönetimi altında olanlar istis- na edilirse - nasıl kökü Moskovada c- lan cereyanlara karşı büyük bir has- sasiyet (o gösteriyorlarsa, ayni şekilde kökü Moskovada olan bütün cereyan- lar da en uzlaşmaz ve şiddetli müca- delelerini bu devletlerde (o veriyorlar. Nitekim geride bıraktığımız hafta so- nunda Cezayirde yapılan Anayasa re- ferandumunda menfi oy kullananla- rın büyük çoğunluğunu aşırı sola bağ- lı olanlar teşkil etmektedir. Bin Be- lanın yeni Anayasa ile kurmak istedi- ği tek partili otoriter idarenin karşı- sına dikilenlerin başında dağlık Kabi- liye bölgesinde oturan Berberiler ilet- mektedir. Bin Bollanın en büyük siya- si rakiplerinden Ait Ahmedin kurdu- ğu aşırı solcu Sosyalist Kuvvetler Cep Bin Bolla Ali alan... nesi bu bölgede çok kuwvetlidir. Yeni Anayasanın, kendisine yaşama imka- nı vermeyeceğini çok iyi bildiği için Sosyalist Kuvvetler Cephesi bu refe- randumu boykot etmek kararım almış ve Kabiliye halkının ü i bu karara uymuştur diğer bölgelerinde referanduma katıl- ma oranı yüzde doksanın üzerindedir. rinde referanduma katılan 2,55 milyon seçmenden 2 milyonu yeni Anayasaca "Evet" demiştir. Aşırı solun en çok Kabiliye bel- gesinde taraftar bulması ve Bin Beila idaresinin en çok bu bölgede sevilme- ni esi sebepsiz değildir. Cezayir hal- kının büyük çoğunluğunun arap olma- sına karşılık, bu bölgede yaşayan hal- kın büyük çoğunluğu da Berberidir. Berberiler yeni Anayasanın oCezayir- de arap üstünlüğü kuracağına inan- maktadırlar. Kabiliye bölgesinde ya- şayan Berberilerin Cezayirin bağım- sızlığından buyana geçen ondört ay içinde Bin Bellaya karşı girişilen her harekete (o karıştıkları (o düşünülürse, bundan sonra da tek partili sistemin baş ağrısı olmaya devam o edecekleri söylenebilir. Bununla beraber, tek partili oto- riter bir idare kurmaya kararlı görü- nen Bin Bellenin tek muhaliflerinin Berberiler olduğu sanılmamalıdır. U- zun süre fransız idaresi altında yaşa- vıp parlemanter rejime yakınlık ka- zanmış bazı yaşlı liderler de en Kestirme yoldan ve hızla ulaşmaya ça- lışan Bin Bella'ya muhalefetlerini giz- içmemektedirler. Bunların başında da, bilindiği gibi Ferhat Abbas gelmek- tedir. Fransızlara karşı girişilen yedi yıllık savaşın büyük bir kısmında kur- tuluş hareketinin liderliğini (oyapan Ferhat Abbas. bağımsızlıktan buya- na da Cezayir Milli Meclisinin baş- kanlığını yapıyordu. Fakat yeni Ana- yasa açıklandıktan sonra parlemanter rejimin tarihe karışıp yerine tek 11- derli ve tek partili bir otoriter reji- min geleceğini anlayınca, bu göre- vinden istifa etmiştir. "Babalar ve oğullar" Kosaca özetlemek gerekirse, yeni A- nayasa, Cezayire tek partili bir Başkanlık sistemi getirmektedir. Ana- yasada (O"parti" adı kullanımamış mevcut olan tek siyasi teşekkül ba- ğımsızlık savaşı sırasındaki isim ko- AKİS/19