14 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

14 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 28

TİYATRO Çağdaş yazarlar arasında, şimdilik, üç telif oyunun adı yer almaktadır: Turgut Özakmanın "Paramparça" sı, Orhan Asenanın "Tohum ve Toprak" 1 Güngör Dilmenin "Canlı Maymun Lo- kantası". Tercüme oyunlar arasında da şunlar vardır: / İsviçreli yazar F. Dürrenmatt'ın atom konusunda yaz- dığı "Fizikçiler", ingiliz yazarı H. Pin- ter'den "Yaş Günü", brezilyalı ünlü yazar Pedro Bloch" tan "Düşman Çiçek ingiliz , Beckett'- Edebi Heyet hemen her milletten bel- libaşlı bir şöhretin eserini repertuvara almıya itina etmiş, ama nedense, oran- sız yazarlarım ihmal etmiştir. İlk turda neler var? pevkt Tiyatrosunun ilk tur oyunları da belli olmuş ve 1 Eylülden itiba- ren bunların provalarına başlanılmış- tır. Büyük Tiyatroda sahneye konula- cak ilk oyun Luigi Pirandello'nun "Size Öyle Geliyorsa Öyledir" adlı, sahnele- rimizde en çok oynanmış, oyunudur. Devlet Tiyatrosu da aynı oyunu daha önce oynamıştı. Yeni temsilin bellibaşlı özelliklerin- den biti, bu güzel oyunun Ahmet Mu- hip Dıranasın yeni çevirisinden oynan- ması, bir de, ilk temsilinde, Cüneyt Gökçer tarafından oynanmış olan Mös- yö Ponza rolünün, bu sefer, (o Semih Sergen, Muazzez Kurdoğlu tarafından oynanmış olan Dina rolünün de Çiğ- dem Onat tarafından oynanmasıdır. "Size Öyle Geliyorsa Öyledir" i, ge- ne, Mahir Canova sahneye koymakta, dekor ve kostümlerini ise, bu sefer, Refik Eren çizmektedir. Billibaşlı rol- lerde, gene, Melek Ökte (Madam Flo- ra), Mahir Canova (Lamberto), Ner- min Sarova (Madam Amalia), Süreyya Taşer (Madam Sirelli) vazife almış- lardır. Diğer roller ise yeni sanatçılar tarafından hazırlanmaktadır: Günsel Gündüz (Madam Ponza), Suat Ta- şer (Mösyö Agazzi), Oğuz Bora (Mösyö Sirelli), Atilla Eldem (Vali), o Coşkun Kara (Komiser) vs. Küçük Tiyatroda Kisük Tiyatro, geleneğine sadık ka- arak, mevsimi gene yerli bir oyun- la açmaktadır: o Turgut OÖzakmanın "Paramparça" adlı yeni oyunu. Muaz- zez Kurdoğlunun sahneye koyduğu e- seriri dekor ve. kostümlerini Seza Al- tındağ çizmektedir. Sayısı dördü goç- miyen kişilerini de şu sanatçılar can- landıracaklardır: Kerim Afşar (Süha), Gülşen Alnaçık (Jale), Meral Gözen- ior (Yelda), Gülgün Kutlu (Ayşım). AKİS/28 Hatırlanacağı gibi Turgut Özakman, bundan önce, aynı sahnede oynanmış olan "Pembe Evin Kaderi", "Güneşte On Kişi" ve iki mevsim önce Üçüncü Tiyatroda sahneye oOkonulmuş olan "Ocak" adlı oyunlarıyla geniş ilgi top- lamış, yeni kuşağın başarılı oyun ya- zarları arasında yer almıştır. Oda Tiyatrosunda da Tiyatrosu mevsimi, yurdumuzda ilk defa olarak, bir Brezilya oyunu ile açmaktadır. Hasan Tarık Levend- oğlunun italyancasından dilimize oçe- virdiği oyunun adı "Düşman o Çiçek Göndermez" dir ve Ünlü yazar Pedro Bloch'un eseridir. Yurdumuzda ilk defa bir oyunu sah neye çıkarılmakla beraber Pedro Blo- ch'un yirmiye yakın piyesi vardır o ve birçoğu Amerika ve Avrupa sahnelerin de oynanmıştır. En tanınmış oyunla- rından biri olan "Eurydike'nin Elleri" bugüne kadar —bütün dünyada— 15 Nevit Kodallı Akıllı yardımcı bin defa oynanmıştır. "Düşman Çiçek Göndermez" ve "Madam Xepa" adlı oyunları Brezilyada temsil rekorlarım kırmıştır. 1914 de doğmuş, çocukluğunu Rio- da geçirmiş olan Pedro Bloch hem mü- kemmel bir piyanist, hem tanınmış bir gazeteci, de ünlü bir tiyatro yazarıdır. Akdemisinin tiyatro yarışmasında bi- rinci ödülünü kazanmış, Tiyatro Eleş- tirmecileri Derneği tarafından O yılın en başarılı piyes yazarı seçilmiştir. İki kişilik bir oyun olan "Düşman Çiçek Göndermez"i Nuri Altınok sah- neye koymakta, dekor ve kostümleri- ni Turgut Zaim çizmekte, Macide Ta- nır (Silvia) ile Ümran Uzman (Ge- raldo) da kahramanlarını maktadırlar. canlandır-