14 Eylül 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

14 Eylül 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

SOSYAL Eğitim Okul" Çocuk - Aile (gular açılınca, anneler, günün birkaç saati huzura kavuşur, ra- hat rahat işlerini görme ve başları- nı dinlendirme fırsatım bulurlar. Fa- kat okul devresinin açılmasıyla aile- lere yeni sorumluluklar (o yüklenmek- tedir. Bu sorumlulukların yerine oge- tirilmesi nispetinde çocukların okulda başarı şansı artmaktadır. e Bilgili bir aile, okumaya az hevesli bir çocuğu başarılı kılabilir. lar ise, aile ve okul görevlilerinin bil- gisizliği yüzünden, ziyan olup gitmiş- Okul çocuğu, haftada en az 30-40 saat çalışır. Bu onun için çok ağır bir İştir. (Bu işi sevmeden yapması ise, onu başarısızlığa götürür. Aile ve okulun ilk ödevi, çocuğa okulu sev- dirmektir. Ufak tefek şeyler, çocuğa bu yolda olumlu veya olumsuz etki- ler yaparlar. Memleketimizde genel olarak ço- cuk, okula önlükle veya üniforma ile gider. Ekonomik bakımdan bunun fay- uzun, çok bol bir siyah önlük, şekil- siz bir palto satın almamalıdır. Psi- kolojiye önem veren birçok toplum- larda, okulların açılışına tesadüf eden mevsimlerde mağazalar çok değişik okul kıyafetleriyle donanır, bütün vit- rinlerini çocuk kıyafetlerine hasreder- ler. Mağazalar için bu, tabii, ticari bir harekettir ama, aileler bu iş için borca da girseler, çocuklarına bir o- kul çehizi düzmeyi kendilerine ödev bilirler, 12-13 yaşında bir çocuk, kıyafeti- nin küçük bir teferruatı yüzünden, meselâ ayakkabısının topukları veya elbisedeki cep yüzünden ıstırap duya- bilir. Çocuklara okul giyim eşyası sa- tın alırken, onların fikrini almak, on- ların zevkine göre hareket etmek ve okul hazırlığım bir bayram sevinci içinde yapmak şarttır. Çocuğa okulu sevdiren ilk şey, bir kıyafet, bir çan- ta, bir kalem kutusudur. Aksi de müm- kündür. Çocuklar, okulda birbirlerine benzemek isterler. Kitap ve defterlerin kaplanması işi, çok küçük çocuklara o bırakılma- malıdır. Çocuklar bunu kendi başla- HAYAT rına iyi yapamazlar. Fakat bunu an- ne ve babaların da yalnız başlarına, çocuk uyurken yapmaları doğru de- ğildir. İnsan ancak emek verdiği pey- leri sever. Çocuğun, kitaplarım ve def- terlerini en zevkli, değişik, güzel şe- kilde kaplaması, onu okumaya ısındı- racaktır. Bunu çocuk ve aile beraber yapmalıdır. Okul-Aile birlikleri kul, çocukların o yalnızca bilgi al- dıkları bir yer değildir. - Çocuklar burada kişiliklerine birşeyler katarlar, hayata intibaklarını yaparlar. Anne ve baba, çocuğu okulun kapısından içeriye bırakınca Oherşeyin bittiğini sanmamalı ve onu, Okul-Aile birliği yoluyla izlemelidir. £ 40 kişiden fazla çocuk alan sınıflarda, öğretmenler. Ço- cukları tam mânasıile tanıyamazlar. Bu bakımdan bugün, dünyanın her yerinde aileler Okul-Aile birliklerin- de çalışmaktadırlar. Ayrıca çocuk, an- ne ve babasının okula göstereceği il- gi ve sempati İle övünecek ve okulun sevilecek bir yer olduğu fikrini kabul edecektir. Çocuğu derse Oo zorla o çalıştırmak, korkutmak ve ondan gücünden fazla- sını istemek doğru değildir. £ Bunun yerine, çocuğa rahat bir çalışma kö- şesi hazırlamak ve ilk aydan ilk gün- den itibaren evde bir çalışma progra- mı tespit etmek, ona oynama, hava alma hakkı tanıdıktan sonra, o fazla yorulmadan masa başına geçme âde- tini aşılamak lâzımdır. Çocuk kendi kendine çalışmasını öğrenmelidir. An- ne ve babasına birşeyler sorabilir ama. ödevlerini onlara yaptırmamalıdır. A- raştırma metodu ile ve araştırma bil- gisi verilerek yapılan yardımlar oçok faydalı, diğerleri ise zararlıdır. Buna mukabil, anne veya baba, çocukla ya- landan meşgul olan kimse onun ders programlarım bilmeli ve azarlamadan, endişe göstermeden, okulda o gün hangi derslere kalktığım, ne yaptığı- nı çocuğa yavaş yavaş, istintak me- muru edası takınmadan, söyletmeli- dir. Böylece İ onun istidatlarını keşfetmek liştirmek mümkün olacaktır. Bu arada, çocuğun sağlık durumu, görme, işitme durumu, dişleri, ruhi ge- lişmesi yalandan izlenmeli, kontrol edilmelidir. Arkadaşlar ve dersler O! çağında, arkadaşların çocuk üzerindeki etkisi, aile etkisini aşar. Rahat giyimli bir erkek elbisesi Herşeyin başı ferahlık AKİS/25