5 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

5 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 17

raporun bir sureti gönderilmiştir. Ko- misyonun Başkanı Âdil Yasa, çalış- malardan sonra bütün evrakı kilit al- tına almaktadır. Komisyonca, DDY'n- dan raporun bir ikinci sureti istenmiş- tir. Bu talep, pek tabii olarak garip karşılanmıştır. Buna rağmen, isteni- len ikinci suret de Komisyona veril- miştir. Şimdi, öğrenilmek istenilen hu- sus, raporun DDY'ndan veya Komis- yondan hiç dışarıya çıkıp çıkmadığı- dır. Bir başka merak noktası da, Ko- misyona MP adına katılan Memduh Erdemirin Komisyon ancak evrak ü- zerinde tetkik (oyapması o gerekirken DDY'nın Lokomotif Deposunda biz- zat görünmesidir. Erdemir orada ne tahkikatı yapmış, kiminle görüşmüş, ne konuşmuş, ne tetkik etmiştir ve en önemlisi, bu davranışından Komisyo- nun haberi var mıdır? Her halde, geçenlerde GM'den ge- len bir tel yazısı duruma esrarlı bir hava vermektedir. Telde şöyle denil- mektedir: "Garip bir vaziyet var. GE niçin tercih edilmediğini biliyor, biz niçin tercih edildiğimizi bilmiyoruz." Bu avantajından faydalanmakta olan GE, AlD'ye cevap mahiyetinde bilgi ler vermektedir. Halbuki, devletlerden alman raporlar (o firmaların bilgisine sunulmaktadır. Yoksa, kaçak AlD ele mi olmuştur? İşin o tarafını, GM tet- kik etmektedir. Devrim lokomotifi! İhaleyi her ne pahasına olursa olsun GM'den koparıp almak için uğra- şanlar, daha aklı başında bulunduğu İçin öyle "Aaa! GM mi? Onların hep- si çürüktür.." lafiyla kandırılmaya- cak olanları başka bir tertiple avla- manın yolunu "Türk lokomotifi" te- masında aradılar. GE ve Alco Türki- “Bir GM. Dizel Lokomotifi "Düm 1..." yede bir lokomotif fabrikası kurmaya hazırdılar, halbuki GM buna yanaş- mıyordu! O GE ve Alco ki, Amerika- da dahi tüm dizel yapan bir fabrika- ya sahip değildirler. İşin aslı şudur: oCiddi GM de, Türkiyede lokomotif fabrikası kurul- ması konusunu tetkik etmiştir. Hem de, esaslı mütehassıslar (o göndererek. Ancak bu mütehassıslar verdikleri ra- porlarda bütün lokomotif ihtiyacı 350 olan Türkiyede bir lokomotif fabrika- sı kurulmasının ekonomik olmayaca- ğını (o bildirmişlerdir. Bu bakimden YURTTA OLUP BİTENLER GM'in böyle bir yol tutmadığı doğru- dur. Ancak GM'in elemanları, Tür- kiyede yapılacak olan şeyin ne oldu- gunu da bildirmişlerdir ve GM buna hazırdır. Türkiye, bir lokomotif montaj ve tamir fabrikasını kaldıracak kapasi- tededir. Türkiyenin civarında çalışan binlerle GM lokomotifi veya başka di- zel lokomotifler (ovardır. e Bunlar ve Türkiyenin kendi lokomotifleri (o bu fabrikada monte ve tamir edildiği tak- dirde Türkiye hem döviz, hem de bir sinsi tesis kazanacaktır. Bunun dı- şındaki hayallerin tahakkuk kabiliye- ti yoktur. DDY'nda GE'yi bu sebeple" destek- leyen ve ihalenin ona yapılması için vasiyet alan Fabrikalar Müdürü Or- han Alpı cezbeden taraf budur. Or- han Alp ziyadesiyle meşhur Devrim Otomobillerinin Oo kâşifidir. 1 Bilindiği gibi bu otomobiller devlete ikibuçuk milyon liraya mal olmuştur, ve şim- di bunlar lokomotif deposunun yama- da yatmaktadırlar. O konuşur, sen susarsan... Çgseğin bu olmasına ve oynanan oyunun gayesinin mükemmelen bi- AKİS/17