5 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

5 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER zaman olduğu gibi, bir otobüse yetişen adam telaşı içinde bir şeyler tertip- lemeye çalışacaktır. 10. Yıl, Atatürkün rüzgârıyla dal- galanmışta. Şimdi bir basiretli kapta- nın teknesinde, ama rüzgârdan mah- rum seyredip gidiyoruz. İnsanoğlu bu rüzgârı zaman zaman bir arıyor, bir arıyorki... Ece, XX. Asır insanı bu! Hükümet Tükrük kavgası ge ortasında Çarşamba günü Başbakanlığın beton merdivenlerini uzun boylu, zarif endamlı, kır saçlı, fakat son derece sinirli bir zat acele acele çıktı. Kapıdaki nöbetçinin selâ- mına bile mukabele etmeksizin bronz kapıyı geçti, sonra gene aynı aceleci adımlarla Devlet Bakanı Raif Ayba- rn makam odasına girdi. O sırada saatler 11,30'u göstermekteydi. Sinirli adam, Y.T.P.li Sağlık ve ni nn dım Bakanı Dr. Yusuf Azizoğlu Azizoğlunun, bir gün evvel İçişleri Bakanı Bekata tarafından C.H.P. Grup toplantısında kendisi hakkında yapı- n ithamlara sanki yeni muttali ol- muş bir hali vardı. Y.T.P. li iki Bakan —Aybar ve Azizoğlu— uzun uzun ko- nuştular. Sonra Raif Aybar telefona sarıldı ve o sırada Mecliste bulunan TIP. Genel Sekreteri Kâmuran Ev- liyaoğlunu buldu, kendisine, Genel idare Kurulunu acele toplantıya ça- gırmasını, ortada son derece mühim bir mesele bulunduğunu bildirdi. Te- lefonda, toplantı saati di tespit edildi. Zaten bir gece evvel Yusuf Azizoğ- lunun evinde yapılan bir toplantıda Bekatanın Grup konuşması ele alın- mış ve tartışması yapılmışta. Bu arada, Bekata için hiç de hoş olmayan söz- ler de sarfedilmişti. YTP. li Bakanlar, meselede Bekatanın haksız olduğunu ileri sürüyorlar, fakat kendilerinin hak- lı olduğuna dair de bir delil veremi- yorlardı. Nitekim, geceyarısı kendisiy- le a bir gazeteciye Azizoğlu şöy- le dedi: "—Meselede ben haksız değilim. Fa- kat benim için Koalisyonun bozulma- sına da razı olamam Ayni gece Azizoğlu, Bekatanın söz- leri kendisine nakledilip, İthamları sı- ralanınca da: "—Cevap vermek benim için tenez- zül meselesidir" diyerek, ithamları pek umursamadığını belirtti. Fakat kendi evinde arkadaşlarıyla yapılan toplantıdan sonra son derece AKİS/8 Kâmuran Evliyaoğlu Acemi bir zat sert konuşarak, Bekataya attı tuttu ve kendisine yöneltilen ithamların saçma e şeylerden ibaret olduğunu iddia e Y. T P. Genel İdare Kurulu, Sena- to ve Meclis Grup İdare Heyetlerinin Turhan Kapana Asabi bir zat Mi iştirakiyle bu sinirli hava içinde oplandı. Fakat bu arada bir husus ET edilmedi: Toplantı saat 14,30 da yapılacaktı. Halbuki Senato toplantı- sı saat 14'de idi. YTP. li idareciler bir taktik tespit ettiler. Genel İdare Ku- rulu üyesi Turhan Kapanlı nöbetçi bı- rakıldı. Kapanlı, olayı Senato kürsü- süne gündem dışı söz alarak getire- cek ve Bekataya veryansın oedecekti. Meclis için de Kâmuran Evliyaoğlu se- çilmişti. Y.T.P. Genel İdare Kurulu toplan- tısı açıldığında Kapanlı da kürsüde konuşmağa başlamıştı. Müşterek Ge- nel İdare Kurulu toplantısında Beka- ta Olayı pek enine boyuna tartışıla- madı. Sinirler son derece gergindi ve Genel Başkan Alican yoktu. Bu ba- kımdan, ithamlara mâruz kalan Aziz- oğlu ve ihtiyatı elden bırakmayan Ay- bar, meselenin orta bir yolla oyalan- masını teklif ettiler. Buna itiraz eden bir tek Esat Kemal Aybar çıktı. Mar- din Valisi meselesinden Bekataya diş bileyen Aybar, İçişleri Bakanının isti- fasının istenmesinde ısrar edilmesini istedi. Fakat YIP.li büyükler bunu ygun görmeyince fikrinden caydı ve Genel İdare Kurulu ile Grup Müşte- rek İdare Kurullarının yaptığı top- lantıda şu karar alındı: Genel Başkan Ekrem Alican gelinceye kadar mesele ele alınmıyacaktı. Mecliste konuşacak olan Genel Sekreter Kâmuran Evli- yaoğlunun konuşması ise sadece elekt- rikli havayı muhafaza edecekti. Bu ko- nuda ne bir adım ileri atılacak, ne de geri gidilecekti. Toplantı, başladığı gibi sinirli dağıldı. Üyelerin kimi Meclise, kimi Senatoya koştu. Nitekim Senatoda konuşan Kapanlı son derece sertti. Bekatayı evvelâ CHP. Grupu karşısında suçladı, sonra da: "— Bu rejimi muhafazaya samimi ve kararlı isek, Bekatanın Devlet ida- resinde yeri yoktur. İsnat ispat edil- medikçe keyfilik hakimiyetini devam ettirecek, tehdit ve sindirme usulle- riyle rejim tahrip olunacaktır" dedi. Daha sonra ise şu sözlerle mesele- nin bir Koalisyon meselesi olmadığını ME etti: oalisyonu tahrip ve Devleti hükümetsiz bırakmakta hususi (o bu- menfaati yoksa, Bekatanın hesapları- na ies ve bu meseleyi tahkike mec buru Kapanlıdan bir saat sonra ise Mec- lis kürsüsünden bir başka hava ça- lındı. YTP. Grupu adına konuşan Kâ- muran Evliyaoğlu, Kapanlı okadar sert gitmedi: YTP. olarak, Bekatay tanımıyorlar, saf dışı osayıyorlardı